Whirlpool (1949)

Film noir / Thriller

geregisseerd door Otto Preminger
met Gene Tierney, Richard Conte en José Ferrer

Van kinds af aan leidt Ann, echtgenote van de psycho-analist Dr. William 'Bill' Sutton, in het geheim aan kleptomanie. De onbetrouwbare dokter David Korvo, die zich uitgeeft als astroloog en hypnotiseur, biedt zich aan om haar te genezen. Ann accepteert Korvo's aanbod en gaat onder behandeling. Wanneer Ann op de plaats van een misdrijf wordt aangetroffen, kan zij zich niets herinneren.

leuke film-noir, sterk acteerwerk, Gene speelt haar rol weer fantastisch. Verder een prachtige ontknopping.

avatar van Dogie_Hogan
Gittes schreef:
Mee eens; ook 4*

PS
Whirlpool zit trouwens in de FOX FILM-NOIR COLLECTION.

avatar van Ramon K
... alleen gaat de plot wel wat te ver (die zelfhypnose sucks).

avatar van Poisonthewell
Lollige, uber-belachelijk noirdrama met de flamboyante koningin van de belachelijkheid Gene Tierney. Niet goed, wel leuk.

avatar van The One Ring
Whirlpool is nogal van zijn tijd en ik vraag me zelfs af of zelfs toen iemand dit echt serieus nam. In de jaren '40 was het een tijdje hip om moderne psychologie te betrekken bij thrillers. Hitchcock had er ook een handje van. Nieuwe ontdekkingen in dat veld hebben ervoor gezorgd dat die film vaak wat veroudert over komen. Whirlpool gaat echter nog een stapje verder. De achtergrond die wordt toegedicht aan Tierney's kleptomanie is nogal typisch, al kwam het op mij wat minder dramatisch over dan gewoonlijk. Ze kreeg niet de jurk die ze wil en daarmee weinig affectie. De gevolgen zijn wat overdreven.

Niets is echter zo overdreven als de magische krachten van de hypnotiseur zelf. Niet alleen kan hij zichzelf hypnotiseren zodat hij iedere pijn kan weerstaan, maar hij kan zelfs bij mensen die hij niet kent of gehypnotiseerd heeft alle verborgen informatie in een keer zien. Er zit een absurde scène in waarin Ferrer op een feestje een rijke en voorname man tegenkomt en meteen beschrijft dat hij depressies heeft gehad en een gewelddadige aard heeft, evenals zelfmoordneigingen. De reactie van de man? Hij geeft het toe en vindt het kennelijk kostelijk dat Ferrer dit meteen deelt met alle aanwezigen. Nog meer idioterie: Ferrer laat Tierney onder hypnose de voor hem bedreigende opnames stelen, om ze vervolgens haar die te laten verstoppen bij een vrouw die hij net vermoord heeft...?

Dit is er inderdaad eentje van de categorie niet "goed, wel leuk". Het plot is te absurd voor woorden, maar Preminger is iemand die in ieder geval in deze periode van zijn carrière zich niet door een zwak script liet tegenhouden om toch gewoon goed werk te leveren. Hij brengt het stijlvol en met veel sfeer. Ferrer heeft veel plezier in zijn maffe rol en Bickford is altijd wel goed in bijrollen. Hoe goed Tierney is durf ik wat minder te zeggen, maar ze komt verward genoeg over. Alleen Richard Conte is een stijve hark en alles behalve overtuigend.

Natuurlijk heeft Preminger waardiger materiaal gehad en ook gewoon betere films afgeleverd. Dit was waarschijnlijk een verplicht nummer, zoals dat in die tijd ging, maar hij maakte er in ieder geval geen vervelende film van.

avatar van Biosguru
The One Ring schreef:

Nitpicken over een inderdaad waanzinnige plot. Maar hij laat Anne wel weten hoe hij die truc uithaalt, die blonde vriendin van de man met zelfmoord neigingen is een handlanger van Korvo die ie een uur voor het feest uitgehoord heeft. Het is niet voor niets dat Anne die Korvo voor geen meter vertrouwd. Er zit toch nog wel wat orde in de onzin

Fijne noir met idd een belachelijke plot. Ik denk dat men in die tijd naar zoiets keek als wij nu naar Lucy kijken. Maar dan met wat meer de nadruk op het acteerwerk. De casting is toch wel erg goed in deze film. Ook die van Conte, als je er wat beter over nadenkt. Ik vraag me zelfs af of bij dit soort Noirs de plot er werkelijk toe doet. Zie bv ook This Gun for Hire. Daar is de plot niet meer als een belachelijk excuus om wat leuke actie scenes te schieten en Veronica Lake in fraaie pakjes te hijsen.

Prima psychologische thriller over de enigszins hachelijke combinatie misdaad en hypnose. Het ziet er niet allemaal even geloofwaardig uit, maar Otto Preminger weet de spanning er goed in te houden tot aan de veel te simpele ontknoping. Dat is een regelrechte afknapper.
Zoals wel vaker speelt de oogverblindende Gene Tierney ook in deze film een vrouw-met-een-gebruiksaanwijzing en dat gaat haar opnieuw goed af. De beste rol is evenwel weggelegd voor José Ferrer als de manipulerende slechterik. Goede film, vooral dankzij het overtuigende acteerwerk.

Een combinatie van psychologisch melodrama, een klassieke thriller (moordmysterie) en een intrigerend karakterportret. De spanning werd vrij vroeg opgebouwd in een verhaal dat vlot werd verteld, maar dat ook absurd en onnozel van toon was en zeker zwaar op de hand. Bovendien was er volgens mij sprake van enkele plotgaten.