The Two Mrs. Carrolls (1947)

Film noir / Drama

geregisseerd door Peter Godfrey
met Humphrey Bogart, Barbara Stanwyck en Alexis Smith

De zwoegende artiest Gerry Carroll ontmoet Sally terwijl hij op vakantie is. Een liefdesverhouding ontwikkelt zich maar hij houdt geheim dat hij getrouwd is. Lijdend aan een mentale ziekte, keert Gerry terug naar huis waar hij een engel des doods schildert en daarna zijn vrouw vergiftigt. Hij trouwt met Sally maar na een tijdje voelt hij de drang om opnieuw de engel des doods te schilderen, waardoor de geschiedenis zich lijkt te herhalen.

avatar van Mug
Mug
Een Hitchcockiaans plot en een van de grootste acteurs van dat moment, Humphrey Bogart. Volgens velen is dit een van zijn zwakste rollen, maar dat komt ongetwijfeld omdat Bogart nog het gangster/detective imago van zich af probeerde te slaan. Geen goede acteer-prestatie, maar ook niet echt teleurstellend.
Wellicht komt het door de Britse zwarte humor dat Bogart niet helemaal zijn mannetje staat?
In ieder geval is The Two Mrs. Carrolls een spannende thriller, die gezien mag worden. Wel zeer voorspelbaar, maar dat mocht de pret niet drukkken.
Het kon wel beter. Hitchcock zou ongetwijfeld meer uit Bogart en Stanwyck getrokken kunnen hebben, (of andere acteurs genomen hebben). De film mist nu enige kracht. Het mag zeker gezien worden. 3,5*

Mug schreef:

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens, omdat hij meestal op typcasting werd gecast voor een film. Maar hij acteerd hier erg goed en er zit toch ook wel iets van zijn andere personage's in, en dat is dat Boggy alles Bogart in deze film. Ik denk dat Bogart een goede keuze heeft gemaakt om deze film tedoen, want hier laat hij zien ook een soort van gestoord personage tekunnen spelen en de britse humor daar gaat hij erg ameikaans mee om. De film is erg spannend, zelfs al ga je het einde verwachten dan is het einde gewoon spanned en erg verrassend ****

avatar van Dogie_Hogan
Zatwedagochtend 1 juni op de ARD van 02.45 en 04.20u.

Het volledig intrigue van de film wordt verklaard door het psychisch gestoord zijn van het hoofdpersonage.
Hou daar niet zo van want terwijl ge tijdens de duur van de film zoekt naar een enigszins logische verklaring van de gebeurtenissen wordt alles uitgelegd met een "ja, die persoon is mentaal ziek en dan kan alles". Komt nochtans dikwijls voor in film en vaak met sukses, cfr Hitchcock's "Psycho".
Hoe dan ook deze keer heb ik genoten van het spel van Humphrey Bogart in deze moeilijke rol, ver weg van zijn klassiek, zelfverzekerd, vaak irritant gangstertype. Ge hunt hem zeker niet verwijten dat hij geen overtuiging of passie in zijn act steekt. Ook Barbara Stanwyck is goed en Nigel Bruce, als dokter en vriend des huizes, was destijds zekerlijk een graag gezien personage op het witte doek.