Solace (2015)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Afonso Poyart
met Anthony Hopkins, Abbie Cornish en Jeffrey Dean Morgan

John Clancy (Anthony Hopkins) is een gepensioneerde helderziende misdaadanalist. Wanneer een FBI-agent (Jeffrey Dean Morgan) en zijn partner (Abbie Cornish) te maken krijgt met een reeks bizarre moorden wordt Clancy erbij geroepen om te helpen bij het oplossen van de zaak en de seriemoordenaar te vinden.

Decec schreef:
Een goede misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende acteurs Anthony Hopkins, Jeffrey Dean Morgan en
Colin Farrell spelen goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Schrijf nou eens iets over de film ipv Dolby en breedbeeld...

avatar van snarfje5508
Je moet er van houden maar Hopkins blijft een fenomeen. Bijzondere film, zeker de moeite waard.

avatar van Pollypeachum1
Slechte film met b-acteurs die het zelfs in een soap niet goed zouden doen.

Bovengemiddelde film over een seriemoordenaar met Hopkins een keer in een good guy rol. Colin Farrell doet het wat minder als de bad guy, ik denk ook niet de meest optimale casting.

Verhaal is aangenaam qua tempo en verhaallijn maar blinkt niet uit in spanning en visualisatie.

Film kijkt lekker weg en is zeker bovengemiddeld goed. Heb een groot aantal slechtere films in dit genre gezien.

avatar van John Kay
Leuke film. Hopkins briljant acteur. Had een sterker plot verwacht. Farrell als verdachte niet zo sterk. Niet om acteurprestaties maar als type. Kleine twist aan het einde met betrekking tot de dochter van Hopkins.

Superspannende film!

avatar van Alathir
Eigenlijk vrij goed. In het begin stoorde ik me een beetje aan de snelle montage, beetje overbodig veel knip-en plakwerk voor mensen die in een vergaderzaal zitten te converseren. De keuze van de verschillende shots vond ik dus niet altijd gerechtvaardigd, maar hoe verder de film vordert hoe interessanter het visuele ook wel oogt. Zeer leuke close-ups en zelfs freezen van de tijd met onder meer een flesje melk en een krant die in de lucht hangt.

Het verhaal vond ik bovendien ook best goed met een origineel idee. Het mist hier en daar wat spanning, maar mijn interesse verloor het niet. Wat ik fijn had gevonden was dat er verschillende ziektes explicieter werden uitgelegd, eventueel ziektes die een normale kijker niet eens kent. Het hoeft niet altijd kanker te zijn waarop de focus moet liggen. Elke ziekte verdient aandacht en dan leer je er als filmkijker ook weer wat mee bij.

De muziek is op verschillende vlakken echt wel vet moet ik zeggen. Hopkins doet het zoals altijd prima, Jeffrey Dean Morgan kan je moeilijk losdenken als Negan maar hij slaagt er wel in. Abbie Cornish zag ik onlangs in Geostorm, rollen in de FBI liggen haar wel. Farrell vond ik een wat vreemde keuze en miste misschien wat achtergrond. Voor de acteerprestaties hoef je Solace op zich niet te kijken maar, de stijl, het verhaal en de soundtrack zijn bovengemiddeld.

Ach ja.

Weer een seriemoordenaar, ditmaal wat spannender gemaakt door een FBI agent die de toekomst kan zien. Volgens mij zijn er ook wel wat brakke series met hetzelfde uitgangspunt, zo geweldig boeiend is het allemaal niet. Het verloop van de film wordt er in ieder geval niet verrassender op.

Poyart is wel een meerwaarde. Hij weet het hier en daar toch net wat stijlvoller te maken, jammer dat het niet genoeg is om de film écht naar een hoger niveau te tillen. Mede dankzij Hopkins, die echt rampzalig is in z'n rol hier, maar ook Cornish is niet bepaald sterk.

Verhaaltje is verder ook aan de saaie kant. Een uur lang een FBI team dan dichter en dichter komt, dan de uiteindelijke stand-off. Eerlijk is eerlijk, het is ook zo m'n genre niet, maar het voegt erg weinig toe aan wat er reeds voor handen is.

avatar van david bohm
Ondanks wat acteerkanonnen toch vooral losse flodders in deze battle tussen helderzienden, op zichzelf al een vrij stupide uitgangspunt. Het ziet er allemaal goed en flitsend uit in deze film en naar Abbie Cornish is het plezant kijken. Maar verder heb ik me weinig vermaakt met deze film.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dit mag niet eens in de schaduw staan van The Silence of the Lambs, maar puur vanwege Hopkins nog enigszins te behappen. Soms heel slecht en raar camerawerk, alsof men tijdens het filmen de camera nog aan het instellen is. Verder nog nooit zo'n niet griezelige en ongeloofwaardige seriemoordenaar meegemaakt als Colin Farrell. Jeffrey Dean Morgan (Negan uit The Walking Dead) is wel even wennen, zo zonder zijn geliefde 'Lucille'. En waarom wordt aan het begin van de film de betekenis van het woord 'Solace' (soelaas) gegeven? Zo'n vreemd woord is dat toch niet? Of wordt dat in Engelstalige gebieden amper gebruikt? Wel een scherpe opmerking van Hopkins (paragnost) tegen Abbie Cornish die als psycholoog werkt voor de politie. Zij zegt misprijzend dat ze niks heeft met paragnosten en het paranormale en dat ze het ziet als puur bedrog. Kaatst Hopkins terug: 'Ik denk exact hetzelfde over psychiaters. Die zijn alleen op je geld uit. Geef ze één vinger en ze pakken je hele hand.' Zegt zij weer: 'Wie dat zegt, heeft nooit een goede ontmoet.' Zegt Hopkins weer: 'Sigmund Freud zei dat.'

avatar van flaphead
Best een aardige thriller. Er zijn genoeg standaard dingen te tellen en het voelt zeker alsof we het allemaal al wel eens gezien hebben. Toch is de spanningsboog prima, Hopkins altijd fijn om naar te kijken, goed geschoten, een paar leuke visuele trucjes en je hebt een meer dan prima tussendoortje.