• 8.225.873 stemmen

Met onder meer: Olga Kurylenko, Sarah Hyland en Zoey Deutch

Releasedatum: 20 februari 2014

Over Vampire Academy

"They suck at school."

Rose Hathaway is een Dhampir: half mens, half vampier en beschermer van de Moroi, vredelievende sterfelijke vampieren die discreet in onze wereld leven. Haar taak is om de Moroi te beschermen tegen de bloeddorstige onsterfelijke vampieren, Strigoi genaamd. Dit is haar verhaal.

imageimageimageimageimageimageimage

Mia Rinalidi

Natalie Dashkov

Sonya Karp

kappeuter (crew films)

Vanaf 14 februari 2014 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

acsaczy

Ik ben groot fan van de boekenreeks, dus ik hoop dat deze verfilming niet tegenvalt

avatar van Seam

Seam

acsaczy schreef:

Ik zou je geen zorgen maken, deze film heeft alles in zich om een klassieker te worden. Een origineel en intrigerend verhaal, sterke acteurs en een van de beste regisseurs op het moment.

avatar van beavis

beavis

• 12063 stemmen

best knap om een overduidelijk harry potter + twilight meta-fan-fictie ding nog sympathiek en leuk over te laten komen. Ook Scooby Doo/Nancy Drew en the Pink Panther zitten in de mix en uiteraard met deze regisseur ook het hele Mean Girls highschool gebeuren (dat had ik eigenlijk ook meer verwacht, loop weer volledig achter in deze literatuur merk ik). De doelgroep was er, zo te horen na afloop van deze eerste screening, wel erg tevreden over geloof ik. Geef mij toch maar weer liever old school vampieren zonder allerlei aanpassingen of updates (of doelgroepen)... maar echt slecht kan ik het dus niet noemen.

avatar van soom

soom

Leuk. Lekker meisjesachtig, maar toch ook wel in de verte geschikt voor jongens. Knappe jongens, mooie meisjes (met name Zoey Deutch als Rose Hathaway, en in de verte zeker een verzwegen dochter van Rose Byrne?). Het trippelt lekker weg, doet in de verte ook inderdaad weer aan Twilight denken, en is gewoon in feite niet meer dan een vermomde Mean Girls, maar dan zonder de spitsvondige humor en wat meer geneuzel.

Leuk, maar nu ik dit gezien heb, denk ik toch dat het misschien meer een film was om te huren bij de videotheek. Er is maar één Twilight namelijk.. Toch leuk geprobeerd.

3,5*.

avatar van Elineloves

Elineloves

Na alle Nederlandse prut die ik de afgelopen tijd had gezien was ik toe aan Amerikaanse prut. Ik heb de trailer van 'Vampire Academy' regelmatig voorbij zien komen en hoewel mijn verwachtingen zeer laag waren heb ik 't toch maar een kans gegeven.

De film is geen dolle pret, maar in ieder geval wel iets beter dan de standaard vampierenmeuk waarmee we doodgegooid worden de laatste jaren. De film heeft even nodig om tot leven te komen, maar na een dik kwartier/twintig minuten had ik weer een beetje hoop. Helaas was dat niet van lange duur.

De acteurs zijn jong en onervaren, dat zie je. Af en toe hebben ze een blik alsof ze net uit een bloemkool zijn gekomen. Ik weet niet of dat nu grappig is of zeer jammerlijk. Ook Sarah Hyland, persoonlijke favorietje van me, valt ietwat tegen.

Kon ook niet veel met de sfeer van de film. Leek alsof ze een beetje leentjebuur hadden gespeeld bij Harry Potter, Mean Girls, Twilight en nog een handjevol andere films. Vraag me af of de makers zichzelf niet een beetje te serieus namen, of dat het doel gewoon was om een parodie te maken en die helemaal te vercrappyen.

Het enige pluspunt was het ontbreken van Kristen Stewart en de andere Twilight 'acteurs', anders was het echt huilen met de pet op.

avatar van blurp194

blurp194

Ohjee.

Dit is dus de zoveelste herhaling van de formule verfilming van een serie boeken voor 'young adults'. Na Potter, Twilight, Hunger, en nog wat minder geslaagde pogingen dus deze. In 6 delen (een stemmetje in mijn achterhoofd denkt dan meteen aan 8 films).

Helaas kwam ik daar pas halverwege dit eerste deel achter. Het begon me op te vallen dat de thema's toch wat bekend voorkomen. Iets met een school, vampieren, wat meiden en wat jongens, en iets ingewikkelds om het verhaal wat volume te geven. Waar ken ik dat ook alweer van.

Maarja. Misschien wat erg kort door de bocht, maar na drie kwartier maar afgehaakt. Het lukte me toch al niet zo goed om in het verhaal te komen. Wellicht doe ik de makers daar vreselijk onrecht mee, het zij zo. Ik zal dan maar eens niet stemmen.

Seam schreef:

Nee.. Ik zeg dit nooit, of zelden, maar nu zeg ik het.: de film was een tijdverspilling! Ik typ dit met het einde van de film nog 10, onee 30 minuten in zicht pfffff nog langer, zie ik net, sta op het punt van opgeven verder te kijken..! de cast was goed uitgezocht (als in de personages zoals ze beschreven waren in het boek zagen er in de film op zich ook zo uit) dat wel maaaar het was chaotisch, oppervlakkig en slecht geacteerd.. En dit soort dingen zeg ik echt niet gauw, als een film echt slecht is nouja dan is het de moeite van revieuwen niet waard! ,,, maar ik hield het ebook bij de hand, waarvan ik in eend ag en een zucht de hele serie uit had gelezen, zo spannend! en alhoewel de film probeerde de lijnen te volgen werd het te chaotisch, oppervlakkig, en vooral niet juist ingebracht. Ik kreeg het gevoel van jammer maar dit s het hem dus echt net helemaal niet!

Elineloves schreef:

Whaha die laatste alinea is precies wat ik ook had op momenten!

avatar van Spetie

Spetie

Een tienerhorror, die een mix vormt van Twilight en Harry Potter, kun je bepaald niet origineel noemen, maar zolang het maar vermaakt hoeft daar op zich nog niet eens zoveel mis mee te zijn. Vampire Academy heeft echter grotere problemen, die ervoor zorgen dat er van vermaak eigenlijk ook nauwelijks sprake is.

Het scenario is nogal rommelig. Gelijk vanaf het begin af aan worden in deze wereld gegooid en krijgen we te maken met vampiers en hun middelbare school problemen, die zo oninteressant aan de kijker gepresenteerd worden, dat het bijna slaapverwekkend is. De dialogen gaan van de hak op de tak en zo snel, dat het eruit ziet alsof het opgelezen wordt.

Alles wordt daarnaast tot in de treure toe uitgelegd en verteld, dat er nauwelijks ruimte is voor enige actie of vermaak. Maar doordat het niet altijd even logisch wordt gepresenteerd, had ik na drie kwartier nog steeds niet helemaal door hoe de vork in de steel zat, en ik was niet de enige.

Het enige positieve puntje is de sfeer, die best goed is, ondanks dat het misschien wat weg heeft van de eerder genoemde films. Verder valt er echt totaal niets te beleven en is de entertainments waarde echt ontzettend laag. De eerste echte flop van 2014 is hiermee dan ook een feit.

avatar van Thorak

Thorak

Niets van verwacht, maar toch best vermakelijk, ondanks dat het wel voornamelijk op meisjes gericht is en wat minder op de jongens. Zoey Deutch is gewoon prettig om naar te kijken, ze deed me erg denken aan Eliza Dushku. Lucy Fry, tja die doet me niet zo veel.

De voornaamste reden dat ik deze film ben gaan kijken waren toch wel Gabriel Byrne en Olga Kurylenko, maar met name de laatste viel met dan weer erg tegen.

Verder zijn de overeenkomsten met Harry Potter uiteraard niet te missen, het is een beetje een Harry Potter Light geworden. De boeken waar deze film op gebaseerd is ken ik niet, dus of het een goede verfilming is, geen idee. Maar ik heb me er best mee vermaakt en een vervolg zou ik zeker gaan kijken.

avatar van schumacher

schumacher

Niks voor mij.

avatar van m1701

m1701

tja niet goed en niet heel slecht.

Eerste helft van de film was niet veel aan, tweede helft was stukken beter.

Serieus met een beetje romantiek

avatar van Turbodevil

Turbodevil

Best vermakelijk, maar had wel wat meer in mogen gebeuren.

Duidelijk dat er een deel twee komt, die zal denk ik wel wat spannender zijn.

avatar van Noodless

Noodless

Een soort Twilight light, maar dan zonder weerwolven. Traag opgebouwd, weinig of geen leuke scènes en veel oninteressante personages. Het acteerwerk en de verschijning van Zoey Deutch is wel leuker dan die Kristen Stewart van Twilight. Gabriel Byrne was ook nog te pruimen, maar de rest viel door de mand. Vooral de rol van Danila Kozlovsky neigt naar irritatie. Gewoon een zwakke film. 3/10

avatar van makefun

makefun

Het eerste stuk van de film was niet zo mooi want het verhaal kwam maar niet

Met het tweede deel erbij begon ik het leuk te vinden

jammer dat de film eigenlijk pas op het laatst zo spannend is en dan stopt

een tweede deel zou dan ook mooi kunnen zijn

(kijkpleziercijfer persoonlijk) goed een 3

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Nu weet ik wel, dat ik de doelgroep niet ben voor deze film, maar wat een rotzooi. Het leek net alsof ik naar de samenvatting van een serie aan het kijken was. De scenes volgen elkaar in zeer hoog tempo op en jassen even het verhaaltje er doorheen. Wauw! Psi-honden, gaaf!... En dood, totaal geen bedreiging meer.

Alles zie je van mijlenver aankomen, alleen niet, dat het in de volgende scene alweer opgelost zou zijn. Sowieso begint de film ook nog wel best plompverloren en vind ik de Dhampier behoorlijk brutaal tegen de mentrix. De "humor" is ook niet leuk.

En miste ik nu iets? Die mentrix stond toch met een injectiespuit bij Rose en te vertellen, dat ze nog niets wist, muhahahaha... Rose duwt spuit bij haar in de buik en ontsnapt. later blijkt dat meneer de badguy was. (Oh ja, jôh, echt waar? Die aardige man?) Maar de mentrix loopt er weer gezellig bij van zo, die hebben we mooi te pakken, eind goed al goed. Waarom?

avatar van Fryce

Fryce

• 1914 stemmen

Niet veel soeps, desondanks zonder veel problemen uitgekeken.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Aardige fantasy film, beetje combi van Harry potter, Twilight en Faith... Maar zeker de moeite waard.

avatar van Justina

Justina

Slecht, slechtst nog slechter dan slecht

avatar van Filmmeisje3

Filmmeisje3

Jammer genoeg komt er geen deel 2 want er was te weinig geld opgehaald, had hem graag willen zien. Dus voor de mensen die de boeken niet kennen (net als ik) is einde best raar. Voor de rest was het wel een mooie film het duurde alleen wat lang voordat je wist hoe alles zat.

avatar van voskat

voskat

Wát een puinzooi...

Ongelooflijk dat het script van de hand is van de man achter Heathers. Ik verwachtte niks hoogstaands, maar dit was veel erger dan ik vreesde.

avatar van Triple G

Triple G

Ik ken de boeken niet. Sterker nog, ik wist niet eens af van het bestaan ervan. Ik hou van dit spul en dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat ik bovengemiddeld (de meningen hier als gemiddelde aanhoudend) heb genoten. Aardig verhaaltje, vlot geacteerd, prima actie. Kreeg wel af en toe het gevoel we er met een sneltreinvaart doorheen moesten. Jammer dat er geen vervolg schijnt te komen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik heb een hekel aan nieuwe regels over vampiers. Deze film bulkt ervan. Dat is een afknapper. Er zijn bescherm vampieren en half mens vampieren. Allemaal erg oninteressant. De meid met donker haar is erg leuk om naar te kijken. Die zorgt ervoor dat er nog een beetje actie aanwezig is. De omgeving zag er ook goed uit. Maar dan is alles ook gezegd.

avatar van Decec

Decec

Een goed komedie/actie/fantasie/horror/mysterie film...

Gewoon leuk verhaal...

Gewoon goed acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Bekende acteur Gabriel Byrne ...

avatar van Supernatural

Supernatural

een leuke film.heb me prima vermaakt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Vlugge rommel.

Die twee woorden houden mijn score voor Vampire Academy een beetje in balans. Het is erg snel, erg haastig en daardoor erg vermakelijk, maar ook een behoorlijk rommeltje. Het is heel erg duidelijk te merken dat dit een boekverfilming is, maar dan een 4-filmserie verpakt in 1 film van 104 minuten.

Een hoop bekende gezichten en crewleden die later bekender werden worden verzameld en op een hoop gegooid in deze film. Byrne & Kurylenko bijvoorbeeld zijn geen namen die snel voorbij zullen gaan onder filmliefhebbers. Het is wel jammer dat beide namen niet heel bijzonder weten te spelen.

Vampire Academy voelt aan alsof je naar een soort fragmentarische samenvatting kijkt van een film die ongeveer 300 minuten duurt. Achteraf kwam ik er achter dat het gebaseerd is op een boek wat ik ook niet heel gek vind, want het voelt erg aan alsof ze alle hoogtepunten uit een boek hebben gepakt en neergezet in deze film.

Al vanaf de eerste minuten krijg je een verhaallijn die zo ongelooflijk snel verteld wordt dat je zou denken dat je je aandacht erg bij de film moet houden. Dat is niet het geval, want ondanks dat er veel gebeurd is het verhaal zelf alles behalve bijzonder. De humor wordt er vaak erg vluchtig bij gegooid en karakteropbouw gaat erg snel. Het voelt ook regelmatig aan alsof de dialogen op versnelling 3 staan want bijna elke scene lijkt wel een nummer van Eminem.

Qua entertainment is het daarom wel oké, bovendien is het acteerwerk van de jonge cast met Deutch voorop erg goed. Enkel Fry vond ik minder goed, de rest is zeker voldoende. Visueel is het ook prima. Erg snel gemonteerd en in elkaar gestoken. De details zijn wat kaal maar het voldoet aan de standaard.

Het is echter het chaotische en rommelige gevoel dat het als geheel naar beneden doet halen. Regisseur Waters heeft geloof ik het concept "boekverfilming" te letterlijk genomen waardoor je nu naar een soort samenvatting kijkt. Had er dan een eigen draai aan gegeven met dezelfde toon en wat rustiger verteld. Nu is het een rommeltje en dat komt de film en ook de cast niet ten goede.