Vampire Academy (2014)

2,38

Fantasy

geregisseerd door Mark Waters
met Olga Kurylenko, Sarah Hyland en Zoey Deutch

Rose Hathaway is een Dhampir: half mens, half vampier en beschermer van de Moroi, vredelievende sterfelijke vampieren die discreet in onze wereld leven. Haar taak is om de Moroi te beschermen tegen de bloeddorstige onsterfelijke vampieren, Strigoi genaamd. Dit is haar verhaal.

26 BERICHTEN 8 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 14 februari 2014 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Ik ben groot fan van de boekenreeks, dus ik hoop dat deze verfilming niet tegenvalt

avatar van Seam

acsaczy schreef:
Ik zou je geen zorgen maken, deze film heeft alles in zich om een klassieker te worden. Een origineel en intrigerend verhaal, sterke acteurs en een van de beste regisseurs op het moment.

avatar van beavis
best knap om een overduidelijk harry potter + twilight meta-fan-fictie ding nog sympathiek en leuk over te laten komen. Ook Scooby Doo/Nancy Drew en the Pink Panther zitten in de mix en uiteraard met deze regisseur ook het hele Mean Girls highschool gebeuren (dat had ik eigenlijk ook meer verwacht, loop weer volledig achter in deze literatuur merk ik). De doelgroep was er, zo te horen na afloop van deze eerste screening, wel erg tevreden over geloof ik. Geef mij toch maar weer liever old school vampieren zonder allerlei aanpassingen of updates (of doelgroepen)... maar echt slecht kan ik het dus niet noemen.

avatar van soom
Leuk. Lekker meisjesachtig, maar toch ook wel in de verte geschikt voor jongens. Knappe jongens, mooie meisjes (met name Zoey Deutch als Rose Hathaway, en in de verte zeker een verzwegen dochter van Rose Byrne?). Het trippelt lekker weg, doet in de verte ook inderdaad weer aan Twilight denken, en is gewoon in feite niet meer dan een vermomde Mean Girls, maar dan zonder de spitsvondige humor en wat meer geneuzel.

Leuk, maar nu ik dit gezien heb, denk ik toch dat het misschien meer een film was om te huren bij de videotheek. Er is maar één Twilight namelijk.. Toch leuk geprobeerd.

3,5*.

avatar van Elineloves
Na alle Nederlandse prut die ik de afgelopen tijd had gezien was ik toe aan Amerikaanse prut. Ik heb de trailer van 'Vampire Academy' regelmatig voorbij zien komen en hoewel mijn verwachtingen zeer laag waren heb ik 't toch maar een kans gegeven.

De film is geen dolle pret, maar in ieder geval wel iets beter dan de standaard vampierenmeuk waarmee we doodgegooid worden de laatste jaren. De film heeft even nodig om tot leven te komen, maar na een dik kwartier/twintig minuten had ik weer een beetje hoop. Helaas was dat niet van lange duur.

De acteurs zijn jong en onervaren, dat zie je. Af en toe hebben ze een blik alsof ze net uit een bloemkool zijn gekomen. Ik weet niet of dat nu grappig is of zeer jammerlijk. Ook Sarah Hyland, persoonlijke favorietje van me, valt ietwat tegen.

Kon ook niet veel met de sfeer van de film. Leek alsof ze een beetje leentjebuur hadden gespeeld bij Harry Potter, Mean Girls, Twilight en nog een handjevol andere films. Vraag me af of de makers zichzelf niet een beetje te serieus namen, of dat het doel gewoon was om een parodie te maken en die helemaal te vercrappyen.

Het enige pluspunt was het ontbreken van Kristen Stewart en de andere Twilight 'acteurs', anders was het echt huilen met de pet op.

avatar van blurp194

Ohjee.

Dit is dus de zoveelste herhaling van de formule verfilming van een serie boeken voor 'young adults'. Na Potter, Twilight, Hunger, en nog wat minder geslaagde pogingen dus deze. In 6 delen (een stemmetje in mijn achterhoofd denkt dan meteen aan 8 films).

Helaas kwam ik daar pas halverwege dit eerste deel achter. Het begon me op te vallen dat de thema's toch wat bekend voorkomen. Iets met een school, vampieren, wat meiden en wat jongens, en iets ingewikkelds om het verhaal wat volume te geven. Waar ken ik dat ook alweer van.

Maarja. Misschien wat erg kort door de bocht, maar na drie kwartier maar afgehaakt. Het lukte me toch al niet zo goed om in het verhaal te komen. Wellicht doe ik de makers daar vreselijk onrecht mee, het zij zo. Ik zal dan maar eens niet stemmen.

Seam schreef:

Nee.. Ik zeg dit nooit, of zelden, maar nu zeg ik het.: de film was een tijdverspilling! Ik typ dit met het einde van de film nog 10, onee 30 minuten in zicht pfffff nog langer, zie ik net, sta op het punt van opgeven verder te kijken..! de cast was goed uitgezocht (als in de personages zoals ze beschreven waren in het boek zagen er in de film op zich ook zo uit) dat wel maaaar het was chaotisch, oppervlakkig en slecht geacteerd.. En dit soort dingen zeg ik echt niet gauw, als een film echt slecht is nouja dan is het de moeite van revieuwen niet waard! ,,, maar ik hield het ebook bij de hand, waarvan ik in eend ag en een zucht de hele serie uit had gelezen, zo spannend! en alhoewel de film probeerde de lijnen te volgen werd het te chaotisch, oppervlakkig, en vooral niet juist ingebracht. Ik kreeg het gevoel van jammer maar dit s het hem dus echt net helemaal niet!

Elineloves schreef:

Whaha die laatste alinea is precies wat ik ook had op momenten!

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Een tienerhorror, die een mix vormt van Twilight en Harry Potter, kun je bepaald niet origineel noemen, maar zolang het maar vermaakt hoeft daar op zich nog niet eens zoveel mis mee te zijn. Vampire Academy heeft echter grotere problemen, die ervoor zorgen dat er van vermaak eigenlijk ook nauwelijks sprake is.

Het scenario is nogal rommelig. Gelijk vanaf het begin af aan worden in deze wereld gegooid en krijgen we te maken met vampiers en hun middelbare school problemen, die zo oninteressant aan de kijker gepresenteerd worden, dat het bijna slaapverwekkend is. De dialogen gaan van de hak op de tak en zo snel, dat het eruit ziet alsof het opgelezen wordt.

Alles wordt daarnaast tot in de treure toe uitgelegd en verteld, dat er nauwelijks ruimte is voor enige actie of vermaak. Maar doordat het niet altijd even logisch wordt gepresenteerd, had ik na drie kwartier nog steeds niet helemaal door hoe de vork in de steel zat, en ik was niet de enige.

Het enige positieve puntje is de sfeer, die best goed is, ondanks dat het misschien wat weg heeft van de eerder genoemde films. Verder valt er echt totaal niets te beleven en is de entertainments waarde echt ontzettend laag. De eerste echte flop van 2014 is hiermee dan ook een feit.

avatar van Thorak
Niets van verwacht, maar toch best vermakelijk, ondanks dat het wel voornamelijk op meisjes gericht is en wat minder op de jongens. Zoey Deutch is gewoon prettig om naar te kijken, ze deed me erg denken aan Eliza Dushku. Lucy Fry, tja die doet me niet zo veel.
De voornaamste reden dat ik deze film ben gaan kijken waren toch wel Gabriel Byrne en Olga Kurylenko, maar met name de laatste viel met dan weer erg tegen.
Verder zijn de overeenkomsten met Harry Potter uiteraard niet te missen, het is een beetje een Harry Potter Light geworden. De boeken waar deze film op gebaseerd is ken ik niet, dus of het een goede verfilming is, geen idee. Maar ik heb me er best mee vermaakt en een vervolg zou ik zeker gaan kijken.

Niks voor mij.

avatar van m1701
tja niet goed en niet heel slecht.
Eerste helft van de film was niet veel aan, tweede helft was stukken beter.
Serieus met een beetje romantiek

avatar van Turbodevil
Best vermakelijk, maar had wel wat meer in mogen gebeuren.
Duidelijk dat er een deel twee komt, die zal denk ik wel wat spannender zijn.

avatar van Noodless
Een soort Twilight light, maar dan zonder weerwolven. Traag opgebouwd, weinig of geen leuke scènes en veel oninteressante personages. Het acteerwerk en de verschijning van Zoey Deutch is wel leuker dan die Kristen Stewart van Twilight. Gabriel Byrne was ook nog te pruimen, maar de rest viel door de mand. Vooral de rol van Danila Kozlovsky neigt naar irritatie. Gewoon een zwakke film. 3/10

Het eerste stuk van de film was niet zo mooi want het verhaal kwam maar niet
Met het tweede deel erbij begon ik het leuk te vinden
jammer dat de film eigenlijk pas op het laatst zo spannend is en dan stopt
een tweede deel zou dan ook mooi kunnen zijn
(kijkpleziercijfer persoonlijk) goed een 3

avatar van psycholamp
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nu weet ik wel, dat ik de doelgroep niet ben voor deze film, maar wat een rotzooi. Het leek net alsof ik naar de samenvatting van een serie aan het kijken was. De scenes volgen elkaar in zeer hoog tempo op en jassen even het verhaaltje er doorheen. Wauw! Psi-honden, gaaf!... En dood, totaal geen bedreiging meer.
Alles zie je van mijlenver aankomen, alleen niet, dat het in de volgende scene alweer opgelost zou zijn. Sowieso begint de film ook nog wel best plompverloren en vind ik de Dhampier behoorlijk brutaal tegen de mentrix. De "humor" is ook niet leuk.
En miste ik nu iets? Die mentrix stond toch met een injectiespuit bij Rose en te vertellen, dat ze nog niets wist, muhahahaha... Rose duwt spuit bij haar in de buik en ontsnapt. later blijkt dat meneer de badguy was. (Oh ja, jôh, echt waar? Die aardige man?) Maar de mentrix loopt er weer gezellig bij van zo, die hebben we mooi te pakken, eind goed al goed. Waarom?

avatar van Fryce
Niet veel soeps, desondanks zonder veel problemen uitgekeken.

Aardige fantasy film, beetje combi van Harry potter, Twilight en Faith... Maar zeker de moeite waard.

Slecht, slechtst nog slechter dan slecht

Jammer genoeg komt er geen deel 2 want er was te weinig geld opgehaald, had hem graag willen zien. Dus voor de mensen die de boeken niet kennen (net als ik) is einde best raar. Voor de rest was het wel een mooie film het duurde alleen wat lang voordat je wist hoe alles zat.

avatar van voskat
Wát een puinzooi...

Ongelooflijk dat het script van de hand is van de man achter Heathers. Ik verwachtte niks hoogstaands, maar dit was veel erger dan ik vreesde.

avatar van Triple G
Ik ken de boeken niet. Sterker nog, ik wist niet eens af van het bestaan ervan. Ik hou van dit spul en dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat ik bovengemiddeld (de meningen hier als gemiddelde aanhoudend) heb genoten. Aardig verhaaltje, vlot geacteerd, prima actie. Kreeg wel af en toe het gevoel we er met een sneltreinvaart doorheen moesten. Jammer dat er geen vervolg schijnt te komen.

avatar van cantforgetyou
Ik heb een hekel aan nieuwe regels over vampiers. Deze film bulkt ervan. Dat is een afknapper. Er zijn bescherm vampieren en half mens vampieren. Allemaal erg oninteressant. De meid met donker haar is erg leuk om naar te kijken. Die zorgt ervoor dat er nog een beetje actie aanwezig is. De omgeving zag er ook goed uit. Maar dan is alles ook gezegd.

avatar van Decec
Een goed komedie/actie/fantasie/horror/mysterie film...
Gewoon leuk verhaal...
Gewoon goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Bekende acteur Gabriel Byrne ...

een leuke film.heb me prima vermaakt.