Bad Words (2013)

geregisseerd door Jason Bateman
met Jason Bateman, Ben Falcone en Allison Janney

Guy Trilby (Jason Bateman), een 40-jarige man, ontdekt een fout in de toelatingsregels van de Spelling Bee, een grote spellingwedstrijd in Amerika, en besluit hiervan misbruik te maken. Eenmaal toegelaten in de competitie domineert hij met gemak zijn tegenstanders omdat - natuurlijk - zij alleen uit kinderen bestaan. Naarmate de competitie vordert leert hij één van zijn tegenstanders, een Indische jongen, beter kennen. Terwijl zij langzaam goede vrienden beginnen te worden ontdekt een ambitieuze verslaggeefster de werkelijke reden waarom Guy aan de competitie meedoet.

avatar van Spoilalot
Trailer ziet er leuk uit.

Het uitgangsidee van deze (moderne) komedie was leuk en de humor ondeugend en grof. De regisseur was in ieder geval niet bang om voor discriminerend of stigmatiserend uitgemaakt te worden en hij maakte het er bovendien niet gemakkelijk op om je met de onaangename hoofdpersoon te identificeren, laat staan hem te mogen. Ondanks dat het verhaal, vooral in het derde deel geforceerd overkwam en je naar het einde toe het gevoel had wat te missen, was deze film het bekijken waard.

avatar van Elokuva
Een vermakelijke film. Ik ben normaal gesproken geen liefhebber van kinderen in films maar deze film geeft een ander beeld omdat de hoofdrolspeler (Guy) op een volwassen, cynische en kwaadaardige manier met deze kinderen omgaat.

Van begin tot het einde heeft deze film mij geboeid al vind ik de seksuele kant wel een spijtige, dat had wat mij betreft niet nodig geweest.

Toch vind ik het een aanrader.

* 4,5

Helemaal niet verwacht, maar een ontzettend leuke film. De hoofdrolspeler doet af en toe aan een brommende Jack Nicholson denken, leuke uitspraken, sfeer en zelfs het kleine Inidase jongetje is bedoeld leuk en irritant. Prima film!!!!

Griffon
Taaie komedie van Bateman

Jason Bateman's debuut als regisseur is geen makkelijke film. Een langzame grof bekkende komedie waar grappen vooral veel op woordspelingen op racisme/oordelen zijn gebaseerd. Bateman speelt Guy Tribly geweldig als een arrogante lompe boer die vooral door trucs probeert te winnen en daarvoor in zijn leven niet veel bereikt heeft.

Het verhaal is wat leeg en nogal eenvoudig maar nergens stoort het. Wat sommige mensen wel zal storen is dat de karakters allemaal geen opbouw krijgen, er is een kleine leerles op het einde maar meer is er niet. Geen lange aanleidingen waarom mensen dingen doen en wat ze motiveert maar de tijd word eerder gebruikt voor een hoop ongemakkelijke scenes en scherpe grappen.

Licht rare film die bij sommige mensen zeker het verkeerde keelgat in gaat schieten.

Leuk.

Bateman doet het goed als regisseur. Altijd een beetje afwachten hoe het uitdraait wanneer een acteur in de regisseurstoel plaatsneemt, maar Bateman toont toch talent te hebben. Hopelijk mag hij het nog een aantal keren bewijzen, want ik heb niet echt het gevoel dat dit een bekende film is (/ gaat worden).

Los van de comedy valt toch op dat de film er erg verzorgd uitziet. Vooral licht en kleur zijn opvallend en geven de film een warme, enigszins duistere gloed mee. Soundtrack laat zich ook opmerken, het is toch allemaal net wat anders dan de doorsnee Amerikaanse comedy.

Verder speelt Bateman een geweldig figuur. Ergens een beetje jammer dat het in het derde deel allemaal bijdraait, maar zijn cynische, bitse kant is erg grappig en gelukkig wordt er ook niet teruggedeinsd om een paar rake oneliners de wereld in te sturen. Bad words, maar dan niet volgens het Apatow handboekje.

Naar het einde toe iets te melig en af en toe ook net iets te gezapig en rustiek, maar heb verder een aantal keer goed kunnen lachen. Zit de Amerikaanse comedy plots in de lift?

avatar van Macmanus
Geinig.

Vond het nou niet meteen een game changer uit de states. Maar Bateman doet het niet onaardig. Hij omzeilt wat vallen en heeft een leuke cast verzamelt. Het uitendelijke waarom hij doet wat hij doet, vond ik wat tegenvallen. Opzich is het wel aardig dat hij er geen overdreven vergezocht spektakel van maakt, toch had de film wel die punch kunnen gebruiken om het niet te snel te doen vergeten. Dat is eigenlijk de enige echte kritiek op deze film. Het is een beetje een forgettable film. Nergens slecht, en genoeg potentie om Bateman nog een kans te geven, maar het zal geen cult classic worden any time soon.

3 sterren.

avatar van Corcicus
Hooguit onderhoudend.

avatar van DutchTakeshiro
Bad Words is een aardige komedie geworden en weet voor een aantal komische situaties te zorgen. De film is geen hoogvlieger maar weet met een simpel concept effectief te zijn. Het concept hier is taal en dan voornamelijk spellen. Daaruit vloeien allerlei situaties voort, dingen die ons misschien ook wel bekend voor komen als we terugdenken aan de basisschool. Jammer genoeg is Bad Words alleen een beetje tam. Het blijft allemaal zoetsappig: een vriendschap tussen een man en een kind. Samen hebben ze lol en halen ze kattenkwaad uit. Ik had persoonlijk de relatie tussen Guy Trilby en de Indische jongen liever in de geest gezien van de film Bad Santa. Een klootzak van een vent die een lief jongetje uitkaffert en voor zijn karretje spant. Dat zou beter hebben gewerkt en voor leukere situaties hebben gezorgd. Bad Words is namelijk wel heel voorspelbaar door al die cliché momenten.

Jason Bateman is multifunctioneel: hij is zowel acteur als regisseur. Persoonlijk heb ik erg weinig met een nietszeggende man als Bateman. Een groot acteur zal hij nooit worden en zal waarschijnlijk de rest van zijn leven dit soort rollen spelen. Uiteraard is daar niets mis mee. Bateman speelt aardig in Bad Words en heeft mij een aantal keer aan het lachen kunnen brengen. Vooral leuk om hem creatief om te zien gaan met taal. Bateman is helaas niet zo gedurfd en origineel en weet nergens voor hilarische situaties te zorgen. Het heeft Roha Chand geen windeieren gelegd om in deze film te spelen. Hij weet zijn rol goed in te vullen door schattig te zijn en ongein uit te halen met Guy Trilby De komende jaren gaan we vast meer van hem zien (niet dat ik bepaald zit te wachten op het volgende kindsterretje).

Al met al is Bad Words een redelijke komedie geworden die op sommige momenten grappig is. Voor mij is het in ieder geval duidelijk geworden dat ik niet echt gecharmeerd ben van Jason Bateman en waarschijnlijk ben ik zijn naam over een week al vergeten. Bad Words wordt gekenmerkt door zowel leuke als saaie momenten en deze volgen elkaar op. Het is uiteindelijk allemaal wel een voldoende waard.

avatar van schumacher
Ik vond het een heel goeie film, goede acteurs, het boeide ook vooral het 2de deel vd film vond ik zeer leuk. Saaie momenten waren er niet echt, mss een beetje in het begin omdat de film op gang moest trekken maar ik had dat gevoel toch niet dusja . Het is ook geene geforceerde boel, de film zit goed in elkaar. Komedie is mss een beetje derover want je zal wel niet plat liggen vh lachen maar er komen wel meerdere glimlach momenten in .
Zeker een dikke aanrader vind ik.

avatar van blurp194
Leuk filmpje wel.

De humor is wat apart, niet iedereen zal er om kunnen lachen. En het middengedeelte is wat saai - ik begon eigenlijk de hele film wat saai te vinden, maar het einde is dan wel weer best sterk.

Bateman regisseert zichzelf best goed. Maar zijn karakter had wel wat meer ingevuld mogen worden wat mij betreft, het is nu wat teveel een dooie diender. Daardoor wellicht ook dat de saaiheid van het midden van de film wat had kunnen worden ingevuld.

Gewoon leuk aardig filmpje, springt nergens in uit maar verveeld ook niet.
Is een klein beetje feelgood met een klein beetje drama en klein beetje komedie.

Film gaat over een man die via een ''omweg'' in de regels meedoet aan een spellingswedstrijd voor kinderen, daar ontmoet hij 1 kind waar hij vrienden mee word en een journaliste die om hem geeft en dan ontdekken ze waarom hij meedoet.....

goed acteerwerk, en leuke scenes.. gewoon een prima filmpje om te zien

Mwoah, niet echt mijn ding.
Film is wel goed geacteerd en Bateman zet een goede rol neer net als dat indiaanse kleine jongetje
(Rohan Chand). Maar het verhaal is mij net allemaal iets te ongeloofwaardig en het plot te vergezocht.

avatar van Pazmaster
Hoewel het allemaal wat kinderachtig aanvoelt is dit beslist geen film voor kinderen aangezien er nogal wat gevloekt wordt en er wat bloot in voorkomt met een enkele seksscène. Best grappig af en toe maar echt hilarisch wordt het nou ook weer niet. Het plot vind ik wat dunnetjes, ik had gehoopt op iets sterkers. Acteerwerk is best oké. Leuk voor een keer bij gebrek aan beter. 3 sterren

avatar van Shinobi
"This spelling bee is meant for kids."

Redelijk regiedebuut voor Jason Bateman, alleen jammer dat het script niet echt meewerkt.

Sowieso is het gegeven opmerkelijk te noemen; een volwassene die meedoet aan spellingwedstrijden. Een fenomeen dat - waar anders dan - in Amerika kenmerkend is om de grootse wedstrijden die eromheen georganiseerd worden. Helaas is deze opzet vrijwel te verwaarlozen, omdat er niets bijzonders gebeurt. Naast het feit dat de uiteindelijke clou wel erg vergezocht is en er vervolgens niets meer mee wordt gedaan.

Gelukkig zet Bateman een lekker grof personage neer, wat zich resulteert in een aantal leuke cynische, racistische en misogynistische (woord)grappen. Hierdoor weet 'Bad Words' op momenten aardig uit de hoek te komen, maar het is niet genoeg om enkele tekortkomingen te verbloemen, zoals karakterontwikkeling en beweegredenen.

Al met al kan het er allemaal net mee door, maar hier had meer in gezeten.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van mock turtle
best leuke film, maar humor is iets te gezocht en verhaal natuurlijk niet bijzonder

avatar van Spetie
Het regiedebuut van Bateman is een forse tegenvaller.

Hoewel de regie van hem bij vlagen best verzorgd te noemen is, is het vooral de humor, die voor mij totaal niet werkte. Bateman zelf speelt het hoofdpersonage en probeert leuk uit te hoek te komen met grove en cynisch geplaatste opmerkingen. Het zorgt er bij mij echter voor, dat ik hem nogal irritant en vervelend vond.

Ook die stukjes tussen hem en de journaliste vond ik totaal niet werken. Het middenstuk voelt ook wat langdradig aan, waarna op het einde een wel vergezochte beweegreden voor al zijn daden komt. Het enige leuke aan de film is zijn Indische tegenstander, die ondanks zijn jeugdigheid, best een leuk gevoel voor humor had.

avatar van Marvinleeaday
Ik heb me kostelijk vermaakt met deze film, een vlotte leuke komedie(humor is wel voor volwassenen).

Goeie film over een volwassen man die meedoet aan een spelwedstrijd eigenlijk bedoeld voor kinderen. Een vermakelijke film met lekkere cynische humor en dito dialogen. De reden waarom de man meedoet is wellicht wat gemakkelijk. Jason Bateman doet het prima in een onsympathieke hoofdrol en is tevens ook geslaagd als debuterend regisseur hier.

avatar van nightbreed
Zeer vermakelijk werkje.

Een verrassend goed en leuk tussendoortje, waarbij Jason Bateman (die ook zelf de hoofdrol speelt) met deze leuke komedie tevens ook zijn regiedebuut neerzet.

Ondanks dat het verhaal misschien niet zoveel voorstelt, was het wel leuk gevonden (ook de uitvoering van het verhaal) en is Jason Bateman heerlijk opdreef als de gefrustreerde veertiger Guy Trilby die niet op zijn mond is gevallen. Het was heerlijk om te zien hoe hij tijdens de spellingwedstrijd op hilarische wijze zijn grootste tegenstanders (kinderen in dit geval ) uitschakelt en ook hoe hij een spoor van onthutste wedstrijdleiders en diep verontwaardigde ouders (geweldig hoe hij één van de moeders vernederend afkraakt door o.a. haar vagina net een slurf, m.b.t. uitgezakt, van een olifant te noemen ) achter zich laat.

De vriendschap die hij sluit met de jonge ietwat onhandige tegenstander Chaitanya Chopra (best leuk en goed gespeeld door Rohan Chand), die zich overigens niks aantrekt van Guy Trilby's manieren en directe aanpak, en het gedoe met de verslaggeefster Jenny Widgeon (gespeeld door Kathryn Hahn) die probeert te achterhalen wat de motivatie (gaat uiteindelijk om wraak op zijn vader, gespeeld door Philip Baker Hall in de rol van Dr. Bowman, die hij nooit gekend heeft en die zijn moeder in de steek liet zodra hij wist dat ze zwanger was) is van Guy Trilby is best aandoenlijk en levert ook geregeld leuke situaties op.

Zo is het best leuk om te zien dat Guy Trilby door het jochie Chaitanya Chopra weer een beetje zijn verloren jeugd terugkrijgt en vooral de fratsen die ze daarbij uithalen (o.a. met een kreeft in het toilet). De scene met de donkere vrouw die haar grote borsten laat zien (en daarbij ook spring) aan het jochie Chaitanya Chopra was ook best leuk en hetzelfde geldt voor de seksscène met verslaggeefster Jenny Widgeon die steeds tegen Guy Trilby zegt "don't look at me", terwijl hij boven op haar ligt

Ik heb me in ieder geval goed vermaakt met deze leuke komedie die tevens niet lang duurt en waarbij het einde (wel wat cliché) best goed en leuk is.

avatar van LOTR-lover
Vond het een vermakelijke film met een serieus tintje eroverheen. Geslaagde grappen en een prima Jason Bateman. De rol van gefrustreerde veertiger die eigenlijk alleen maar uit is op erkenning is hem op het lijf geschreven. Prima vermaak!

7/10 (IMDB)

avatar van opa-ben
leuke film, vooral als je naar de oorspronkelijke text luistert, die is veel grover (en toch grappig) dan de Nederlandse vertaling. het samenspel tussen Guy en Chaitanya, die hij voor het gemak "Slumdog" noemt is echt komisch. Vrienden, daar doe je wat voor. Dat is wel de onderliggende boodschap.

avatar van leatherhead
Smakelijk om kunnen lachen.

Een erg lollig uitgangspunt, een geweldige Bateman die een lekker fout figuur neerzet, en al bij al een vlot wegkijkertje. Daarnaast bewijst Bateman naast acteertalent ook nog eens talent voor regie te hebben, want verzorgd was het allemaal zonder meer. Leuk soundtrackje, en visueel opvallend voor een komedie.

Dit soort filmpjes liggen me altijd wel aan het hart. Doen sterk denken aan soortgelijke Amerikaanse komedies als Bad Santa en Thank You for Smoking, waarbij je lekker mee kunt juichen met de klootzak. Erg grappig, tikkeltje cynisch, met wel een ietwat melig einde. Al zag ik dat op voorhand al wel aankomen.

Bateman mag dit soort projectjes dus gerust voortzetten, hij is er duidelijk in thuis. Kleine 3,5* kan ik hier wel voor kwijt.

avatar van Daan258
Aardig tussendoortje.
Prima acteerwerk van Jason Bateman, een aantal leuke grappen maar verder was de film niet erg bijzonder.

Redelijk geslaagde komedie met een origineel idee maar een voorspelbare uitwerking t.a.v. het hoofdpersonage die eerst dik aangezet een eikel speelt, maar uitereindelijk alle op alle sympathie kan rekenen. Dat laatste haalt het 'frisse' idee toch wel onderuit, al blijven er best nog wat aardige grappen over.

Superintelligente kinderen, dat is het stokpaardje van de Amerikaanse filmmakers en als ze dan nog een vuilgebekt, arrogant hoofdpersonage er aan toevoegen, wordt het toch wel echt onbehaaglijk.
Kon niet echt charmeren als komedie en het waarom van de ganse opzet, was flauw, zeer flauw.
Wat er staat is de maximunmscore voor dit produkt

avatar van K. V.
Deze komedie eens geprobeerd en vond het wel een vermakelijke film. De humor was soms wel wat grof, maar voor de rest verveelde de film niet. Ook een prima speelduur, niet te lang en niet te kort.
De cast deed het ook prima en verder zag de film er goed uit.
Een beetje een vreemd uitgangspunt, maar uiteindelijk toch het bekijken waard.

Enorme meevaller, nooit gehoord van deze film maar zag hem gisteren op een betaalkanaal en het was een prima zit. Een wat wrange komedie over een naargeestige, mensen hatende man die op een schijnbaar doelloze missie is. Prima sarcastische humor waar ik een aantal keren echt om kon lachen, een soort bijtende variatie op Redfords Quiz Show . Regisseur Bateman heeft met hoofdrolspeler Bateman de juiste man geselecteerd, dit soort types heeft hij vaker gespeeld inmiddels, maar nooit zo treffend als hier. Het jonge kereltje bied hem uitstekend tegenspel, de chemie spat van het scherm.