Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Alex Gibney
met Jamey Sheridan, John Slattery en Chris Cooper

Seksueel misbruik van minderjarigen is een misdaad die mogelijk gemaakt is door stilte. Slachtoffers schamen zich, getuigen zijn terughoudend om het naar buiten te brengen en instellingen bang om op te treden. Deze documentaire breekt deze barrière in een onderzoek naar seksschandalen in de rooms-katholieke kerk. Ondanks sommige krantenkoppen hebben we weinig weet van de verhullingen die tientallen jaren plaatsvonden. Hoewel kerken meer dan twee miljard aan schadeclaims heeft uitbetaald, heeft het Amerikaanse hof slechts één iemand van de kerkelijke macht veroordeeld voor het verhullen van deze misdaden. Maar steeds vaker komen andere landen tot duistere ontdekkingen. Wie moet verantwoordelijk gehouden worden voor deze daden?

avatar van John Milton
Misselijkmakend. Een docu over de kerk en misbruik, zitten we daar nu echt op te wachten en voegt het was toe aan alles wat we al weten? Ja.

HBO docu 'Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God' van Oscarwinnend regisseur Alex Gibney laat zien in hoeverre kindermisbruik binnen de katholieke kerk niet slechts een zaak is van enkele rotte appels maar dat het een internationaal patroon is van misbruik en in de doofpot stoppen, waarbij het beleid van het Vaticaan is om alles geheim te houden en priesters zo lang mogelijk in hun ambt te houden. De ketting van bewijs wordt gevolgd tot aan Ratzinger toe. Even verplaatsen naar een andere parochie, waar ze de misdadiger nog niet goed kennen. Zou eigenlijk verplichte kost voor iedere katholiek moeten zijn, maar ik vrees dat er weinig gelovigen staan te springen voor een dergelijke confrontatie.

Cinematografie en voice-over zijn beide uitstekend.

avatar van morpheus2000
Verdomd heftig om te zien hoe misbruik in de doofpot werd gestopt en menig priester de hand boven hun hoofd werd gehouden.
Nog heftiger was dat hier de misbruik werd gepleegd op dove kinderen, waardoor eventuele klachten/opmerkingen van de kinderen sowieso al moeilijker waren door te geven.
Belangrijk punt in deze documentaire vond ik, toen 1 van de toenmalig misbruikte jongens, als volwassen man tegenover priester Murphy stond. Murphy wil dan niets van enige confrontatie weten en een oude dove huishoudster komt de priester te hulp. Waarop huishoudster verscheidende keren begint aan te geven: "Ben je Katholiek?"
Als antwoord komt er dan: "Het gaat niet om het geloof, het gaat om de misbruik die is gepleegd".

avatar van Darbie
Deze goede en gedegen documentaire is voor mij het zoveelste bewijs dat het bestaan van God slechts een door mensen bedachte opvatting is.

En nu maar hopen dat die hele Vaticaanse beerput opengaat !!

avatar van aspro
was vanavond te zien op ARTE.

avatar van John Milton
Is dat niet nagesynchroniseerd dan?

avatar van Darbie
Excusez-moi, maar wie heeft wat aan de opmerking "was vanavond te zien op ARTE" ????

Best oké.

Het sterkste aan deze docu vond ik uiteindelijk dat, ondanks dat de Katholieke Kerk hier serieus wat kritiek te verwerken krijgt, de problematiek zich niet enkel toespits op het geloof zelf. Het gaat meer over de constructies, over macht en het intern oplossen van zulke problemen. Een patroon dat je absoluut niet alleen binnen religie vindt, maar overal waar menselijke constructies opgezet worden die bepaalde mensen meer macht geeft dan diegene onder hen.

Echt schokkend zijn de getuigenissen niet, daarvoor was er al iets teveel bekend over het wel en wee van de priesters. Dat ze azen op slachtoffers die zich niet kunnen verweren is extra pijnlijk, maar uiteraard niet bepaald vreemd, eerder een logisch gevolg.

De film gaat allicht iets te lang door en het gebrek aan repliek van de Kerk zelf is ook een gemis, ondanks dat de makers blijkbaar meerdere keren aangedrongen hebben op interviews. Anderzijds is het ook niet zo vreemd dat men hier niet op is ingegaan, kijkend naar het feit dat ze dit al jaren proberen stilzwijgen en intern oplossen.

Geen verkeerde docu. Duurde iets te lang en mist een tegenwoord, maar verder best feitelijk en niet al te populistisch gebracht.