The Kings of Summer (2013)

Alternatieve titel: Toy's House

Komedie / Drama

geregisseerd door Jordan Vogt-Roberts
met Nick Robinson, Gabriel Basso en Moises Arias

Joe Toy staat op het punt om volwassen te worden. Hij raakt echter meer en meer gefrustreerd door de pogingen van zijn vader, Frank, om zijn leven te beheersen. Om voor eens en voor altijd vrij te zijn ontsnapt hij samen met zijn vriend Patrick en een vreemde jongen genaamd Biaggio naar een open plek in het bos. Ze willen hier een huis gaan bouwen, weg van verantwoordelijkheid en ouders. Zodra hun geïmproviseerde woning klaar is voelen ze zich de koning te rijk in het bos.

avatar van ziggy06
Biaggo is dé echte King van de film...

Echt een sympathieke film! Ik heb de tijd van de teen-movies gehad, maar deze film kan ik zeker waarderen.

thedude1975
Leuke film, die het m.i. vooral van de maffe, overdreven personages en de fraaie manier van filmen moet hebben. Ik hou wel van dit soort films. De sarcastische vader was af en toe echt hilarisch. Spike Jonze werd hierboven al vernoemd, bij mij kwam ook David Gordon Green op, zeker bij de vertraagde stukken.

avatar van Spetie
The Kings of Summer is een aardige coming of age film, die zijn momenten kent, maar ook niet altijd even overtuigend is, waardoor het allemaal in de middenmoot blijft steken.

De locatie en het bouwen van zo’n hut door een stelletje tieners voelt wel heerlijk zomers aan. Wij hadden hier vroeger altijd “bouwdorp”, waarbij je dan aan het einde van de zomervakantie een week lang met planken en dat soort zaken een hut mocht bouwen. Dat gevoel kwam hier wel een beetje terug. Het is vooral de vader van Joe die voor de leukste momenten zorgt. De locatie levert soms wat mooie plaatjes op. De jongens zelf zijn aardig, maar niet bijzonder. Ik had Biaggio ook wel leuker verwacht op basis van wat ik gelezen had, maar dat kwam er niet helemaal uit.

Toch keek het allemaal wel gemakkelijk weg en zaten er verder ook niet echt storende of vervelende elementen in. Ook het jeugdgevoel dat de film oproept is fijn, maar ik had stiekem gehoopt dat het allemaal nog wat beter zou zijn, maar dat zat er helaas niet in.

avatar van Mr Thee
Leuk filmpje. Goede sound, prachtige shots en geinig feelgood verhaal. Van tijd tot tijd ietsje te gemaakt gespeeld (het opdreunen van humoristische frasen irriteert me soms), maar de hiervoor genoemde elementen én de heerlijk leipe rol van "Biaggio" maken het meer dan goed. Het coming of age verhaal en de prachtige beelden doen denken aan Hide Your Smiling Faces (2013) al is de toonzetting en het genre van de films niet overeenkomstig. Nb. beide films zijn de moeite waard!

avatar van John Milton
Verwachtingen van de trailer werden helaas niet helemaal waar gemaakt. Best een fijne film af en toe met leuke momenten, maar het was wel erg onevenwichtig vond ik. Krappe voldoende. Beetje wat Spetie zegt eigenlijk.

mooie film! keer weer wat anders

Behoorlijke film, maar ik had gehoopt op iets in de richting van "The Way Way Back" en "Adventureland", terwijl dit mij meer deed denken aan "Moonrise Kingdom". Ook vond ik dat een leuke soundtrack hier wel op zijn plaats was geweest. Het twijfelt een beetje tussen 'echt goed' en 'eerder onderhoudend'...

avatar van king_pin
twijfelgeval, er zaten best wat stukken in de film die me erg tegenstonden of geforceerd overkwamen maar toch had het geheel wel een sfeer die me aantrok.

Leuke film om een keer gezien te hebben en de humor van pa vond ik best geinig. Echt uniek is de film weer niet te noemen.

avatar van ralfsjam
Zeer aangename verrassing. Komische film over vriendschap en comming of age...
Komisch niet zijnde als al die Hollywood meuk, maar subtiel en vooral gemeend.
Heb echt zitten lachen... (Jij? Ja ik ja!) genieten van luchtigheid...
Leuke cast, prima verhaal, goed geacteerd, orrigineel setting en niet te lang...
Biaggio was dan ook eng grappig...
Ik zou hem gaan kijken!
4**

Aardige film over een paar tieners die niet tevreden zijn met hun thuis-situatie en besluiten een eigen huis te bouwen. Eerste helft van de film is het beste, met een prima mix tussen komedie en drama. Tweede helft zakt het soms wat in. Redelijk sfeervol dankzij een aantal mooie plaatjes van de natuur en de fijne soundtrack. Net geen 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Matig. De humor was helemaal mijn ding niet, maar als coming of age was het iets meer geslaagd en dieper dan je zou vermoeden. Drie jongeren gaan in een hut in het bos leven om te ontsnappen aan de ouderlijke druk, de oorzaak van hun zorgen. Daar ondergaan ze ervaringen die hen tot "mannen" maken, zoals verantwoordelijkheid opnemen, voor zichzelf zorgen. Op het einde is Joe duidelijk in staat om een gesprek over relaties te voeren met zijn vader. De film is ook eerlijk in de zin dat ook de ouders een transformatie doormaken in de manier waarop ze naar hun zoons kijken. Ten dele geslaagd door de nuchtere kijk op het volwassen worden maar de flauwe humor hoefde voor mij niet.

avatar van Jeilloc
Toffe film.

Robinson acteerd uitstekend en vooral Moises Arias steelt de show als de vreemde, maar leuke Biaggio.

Alleen wel vreemd dat de tag "drama" hier ontbreekt.

avatar van Filmkriebel
Jeilloc schreef:

Alleen wel vreemd dat de tag "drama" hier ontbreekt.

Waarom voeg je dat zelf niet toe via corrigeren?