A Mighty Wind (2003)

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Christopher Guest
met Christopher Guest, Eugene Levy en Michael McKean

'Mockumentary' over de perikelen rondom drie folkbands - trio The Folksmen, de 9-koppige 'New Main Street Singers' en het duo 'Mitch & Mickey' - die bij elkaar komen voor een éénmalig concert georganiseerd door de zoon van Irving Steinbloom, een icoon in de folkscene en mentor van deze bands.

Wow, deze lijkt me echt tof.
Met dezelfde gasten die ook Spinal Tap vormen!

avatar van Zavo
Joepie! Ik hoop dat ze iets leuks van maken.

deze moet ik zeker zien!

avatar van wackyboy
Ik heb hem net gezien. De Amerikaanse versie dan, needles to say.
Hij was weer erg leuk. Het bijeen brengen van een aantal oude folkbands en de rivaliteit die er na jaren nog steeds is, is erg goed gedaan. Het genre, de mockumentary, spreekt mij ook altijd wel aan, maar ik zou me ook goed kunnen voorstellen dat het sommige mensen na een tijdje op de zenuwen gaat werken. Het wordt nooit echt schateren, maar het is wel een aaneenschakeling van glimlachmomenten.
Wat ik verder ook goedvond was dat de film zich niet beperkt tot een aaneenschakeling van nepinterviewtjes, maar dat er toch ook een echt verhaal in zit. Op het eind ben je dan ook echt benieuwd of Mitch en Mickey elkaar na zoveel jaar weer zullen kussen Dat het dan toch weer niet zoetsappig eindigt, siert de maker dan ook wel weer.
Het eindresultaat is niet echt van het kaliber Spinal Tap, maar een eind in die richting komt het wel.
Voor de echte liefhebbers van folkmuziek (ben ik niet) valt er muzikaal trouwens een hoop te genieten.

inderdaad na zo'n dertig minuten gaat het een beetje op de zenuwen werken. Desondanks bleef hij voor mij leuk genoeg om af te kijken en ach die muziek is ook leuk om eens een keer te horen.

avatar van moviefreak#1
Ik vond het een hele leuke film. De muziek zelf vond ik dan weer wat minder, behalve dan dat nummer van Mitch en Mickey , op één of andere rare manier vond ik dat een mooi nummer en wat ik zeker mooi vond is de reactie van het publiek maar vooral ook van de andere bands als ze dat nummer zingen. Ook heb ik hard gelachen om de manager van de supreme folksmen
3 sterren

ps. Het verhaal dat bij de film staat hierboven klopt eigenlijk totaal niet , het gaat niet over de Folksmen, dat is gewoon één van de 3 bandjes in de film.

krijg nu nog hoofdpijn als ik terug denk aan de muziek in de film, is echt ruk deze film!!

avatar van thomzi50
Wat een leuke film. Vind vooral een bepaalde blonde grappenmaker erg leuk, maar ook Alan Shearer en zijn band zijn erg goed ("loco man") . Heb dubbel gelegen van het lachen, ook al heb ik niks met de muziek zelf. Dat is dan ook mijn voornaamste kritiekpunt en dat de "hoofdpersoon" (voor zover die er is) flink overact. Voor de rest speelt iedereen formidabel. Zit tussen de 3,5 en de 4 sterren in. Gek dat het hier zo onbekend en ondergewaardeerd is overigens.

Edit: Fred Willard bedoelde ik overigens met de blonde oude grappenmaker. Wat een rol

avatar van thomzi50
Zonde dat al die Christopher Guest films niet in Nederland te krijgen zijn.

avatar van SFranssen
tuurlijk lache man

avatar van brabusRUS
Opvallend weinig stemmen hier in vergelijking met IMDB. Kijken vanavond.

Helaas zakte de film na het begin nogal in, zeker naar het einde toe zijn er te weinig echte grappen en hinkt het op twee gedachten, de folk muziek of de tongue in cheek grappen. Beste van de film was natuurlijk de manager van de New Main Street singers..."Wha Happened!"

Check: Wha'Happened!

avatar van Inland Rabbit
kurkdroge fake doc over een stel folk/country artiesten. De ene acteur zat wat beter in zijn rol dan de ander. Toch speelde iedereen sterk. Persoonlijk had ik het meest met Eugene Levy, Parker Posey en Fred Willard,

Wat als deels geloofwaardig begint, ontspoort steeds verder, zonder dat je direct door heb dat het steeds maffer en maffer wordt. Geweldig gedaan en vaak zat ook hilarisch.

Tegenvallende mockumentary die vooral heel erg flauw is. Levy speelt een komisch personage, maar daar is alles mee gezegd. Een enkele geslaagde grap verder.

avatar van mrklm
Spinal Tap goes folk, zo lijkt het op het eerste gezicht. Christopher Guest, Michael McKean en Harry Shearer zijn hier drie muzikanten op middelbare leeftijd die als The Folksmen optreden tijdens een eerbetoon aan de pas overleden Irving Steinberg, een icoon in de wereld van de folkmuziek. Maar er is evenveel aandacht voor The New Main Street Singers, bestaande uit 9 ogenschijnlijk brave zangers en zangeressen. Maar de hoofdact is 'Mitch & Mickey', die in hun hoogtijdagen geschiedenis schreven tijdens een TV-optreden waarbij ze na hun hit "A Kiss At The End Of The Rainbow" elkaar kusten.
Mitch is na hun scheiding in een diep dal geraakt en is geestelijk nog steeds labiel, waardoor er spanning ontstaat achter de schermen: gaat het optreden door? Komt er een herhaling van 'de kus'?

Vrijwel volstrekt serieus gespeelde mockumentary is zo effectief dat je soms vergeet dat dit allemaal is verzonnen. Michael McKean en Harry Shearer schreven de meeste liedjes en die zijn perfect toegespitst op de verschillende acts. Eugene Levy en Catherine O'Hara verdienen een pluim voor hun prachtige compositie 'One More Time', het beste liedje op de uitstekende soundtrack.

Een greep uit de grappigste momenten: Laurie Bohner (Jane Lynch) die uitlegt hoe ze in 'The New Main Street Singers' terecht is gekomen, promotor Mike LaFontaine die uitlegt hoe hij te werk ging en de albumhoezen van Mitch' solowerk. Een juweeltje!

Aardige film waarin drie folkbands voor één avond bij elkaar komen om een overleden producent te eren. Wederom een typische mockumentary van Christopher Guest, waarbij je het soms bijna zou gaan geloven als je het niet beter zou weten. Leuk uitgewerkte personages ingevuld door een cast die het lekker droog weet te brengen. Grappig, maar het gaat iets te lang door.