• 13.724 nieuwsartikelen
  • 171.472 films
  • 11.378 series
  • 32.353 seizoenen
  • 634.011 acteurs
  • 197.115 gebruikers
  • 9.222.298 stemmen
Avatar
 
banner banner

Deadline at Dawn (1946)

Film noir / Mystery | 83 minuten
2,91 23 stemmen

Genre: Film noir / Mystery

Speelduur: 83 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Harold Clurman

Met onder meer: Susan Hayward, Paul Lukas en Bill Williams

IMDb beoordeling: 6,8 (2.418)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Deadline at Dawn

"Fate points the finger of suspicion... and one evening of innocent fun turns into a nightmare of MURDER!"

Als matroos Alex Winkley tijdens een nacht verlof wakker wordt met een grote som geld van Edna Bartelli, een vrouw die hij de vorige avond had bezocht om haar radio te repareren, wil hij het naar haar terugbrengen, maar Bartelli blijkt vermoord te zijn. Daar hij de vorige avond dronken was, is hij niet zeker van zijn eigen onschuld, maar gaat desalniettemin op zoek naar de dader, waarvoor hij slechts vier uur, tot het einde van zijn verlof, de tijd heeft.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Gus Hoffman

Alex Winkler

Val Bartelli

Helen Robinson

Edna Bartelli

Lester Brady

Sleepy Parsons

Frantic Man with Injured Cat

Edward Honig

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dutchfan

Dutchfan

  • 1565 berichten
  • 745 stemmen

Deze film heeft veel te lijden onder het erg onwaarschijnlijke verhaal.

Bill Williams speelt een sukkelige matroos en zijn personage gaat al gauw irriteren.

Echter Susan Hayward,Jerome Cowan,Lola Lane,Paul Lukas,Josesp Calleia en Constance Worth zijn fantastisch.

Lola Lane,een Romantische heldin uit jaren 30 films,zet zeer overtuigend een aan de drank verslaafde bitch neer.

Een van haar laatste films.

Niet een van de beste film-noirs.

De ontknoping was voor mij verassend.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Deadline at Dawn was het weerzien met 2 acteurs uit 'Gilda' (ook 1946) in haast gelijk-soortige rollen, te weten Steven Geray en Joseph Calleia.

Die naive en sukkelige matroos was inderdaad erg irritant. Hoe kan de US-Navy daar een oorlog mee winnen en onbegrijpelijk wat zijn tegenpool in alles (Susan Hayward) daar in ziet. Zou haast zeggen ongeloofwaardig, maar in 'Laura' (1944) constateert rechercheur Dane Andrews al bij de vriendenkring van de intelligente Gene Tierny, quote: '...why dames surround themselves with dopes'.

Prima acteerwerk verder van vooral Susan Hayward (haast theatraal), Joseph Calleia en Lola Lane.

Paul Lukas (de bemoeierige, paternalistische taxichauffeur) vond ik wat over-acting.

Het verhaal is echter op enige punten wat onlogisch en ongeloofwaardig, maar de ontknoping komt als een totale verrasing.

IMDb *6/10.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Genres Film-Noir en Mistery zijn hier totaal niet op zijn plaats. Om teleurstelling te voorkomen ga eerder uit van een komisch drama. Een Comedy is het ook weer niet, maar de rol van Bill Williams en zijn verhouding met Susan Hayward zijn volledig ongeloofwaardig.


avatar van chiel1971

chiel1971

  • 620 berichten
  • 2009 stemmen

Prima suspense film, ver gezocht allemaal. Maar leuk vermaak.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Dit gestileerde psychologische film noir misdaaddrama was solide en sfeervol, maar daarnaast merkwaardig, onwezenlijk en warrig en het verhaal had teveel dode einden. De dialogen waren in het algemeen bijzonder bloemrijk en daardoor klonken ze bij regelmaat te geforceerd.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8104 berichten
  • 8309 stemmen

Wat onwaarschijnlijk en ingewikkeld verhaaltje, mede door het bestendig toevoegen van uit het niets opdagende personages waarop dan al dan niet een verdenking op rust.
Ook niet zo best geacteerd (Susan Hayward staat mijlen boven de rest) waardoor het geheel niet alleen verward maar ook naïef overkomt.
De dialogen wegen ook al niet zwaar.
Een zekere spanning blijft er wel in hangen en tenslotte is de ontknoping nog enigszins aanvaardbaar.
Het ticket-dansen, een Amerikaanse specialiteit ? Met "10 Cents a Dance" zong Doris Day er al over in "Love me or Leave Me" en toen was de song al tientallen jaren oud.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2114 berichten
  • 1974 stemmen

Whodunit naar een kortverhaal van Cornell Woolrich (gecrediteerd onder zijn pseudoniem William Irish) uit de RKO-stal. Het is een prettig allegaartje dat hier de show steelt, met Bill Williams als de goedaardige matroos en de stralende Susan Hayward voorop. We krijgen daarbij een stukje Amerikaanse sociale geschiedenis mee want Susan Hayward komt hier aan de kost als een dance hall meisje dat tegen betaling danst met klanten. Er zijn wel meer films uit die tijd met deze sociale achtergrond. Als misdaadfilm vind ik Deadline at Dawn niet echt spannend te noemen, het gaat eerder om een verhaal dat het moet hebben van een originele opbouw en dito eindtwist. Verder is de film niet geheel gespeend van humor.

Voor regisseur Harold Clurman was het de enige film noir uit zijn carrière. Als je er dan rekening mee houdt dat deze film baadt in vakkundige clair-obscur, daar zijn voordeel mee doet, is het interessant om eens te kijken wie de cameraman van dienst was. Nicholas Musuraca wordt toch wel gezien als belangrijk voor de film noir met o.a. zijn inbreng in Stranger on the Third Floor (1940) , en verder kunnen we hem kennen van Val Lewton / Jacques Tourneur classics. Zegt alles over hem.

Conclusie. Mogen we een film ook voor een keertje vernoemen naar de cameraman? Film noir liefhebbers hebben een fijn tussendoortje aan deze Musuraca.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22010 berichten
  • 4821 stemmen

Vooral een nogal silly noir. Ik kan best wat ongeloofwaardigheid aan, maar deze film rekt het wel heel ver op. Daardoor wordt het vooral maf en soms zelfs onbedoeld grappig. Met een hele stoet aan maffe karakters en om elke hoek een andere verdachte. En de acteurs (ook hier weer geen sterren) zijn goed genoeg om er leuke typetjes van te maken.

De film is niet zo uitgesproken qua stijl als Stranger On The Third Floor maar oogt bij vlagen erg goed. Sommige stills zijn zeer bruikbaar om een koffietafelboek over film noit te illusreren.

Deadline at Dawn is ook weer een film uit een rijtje rijtje waarin bijvoorbeeld The Wicker Man, Night of the Hunter, Johnny Got His Gun en Carnival of Souls staan. Het is namelijk de enige film geregisseerd door Harold Clurman. Dat was eigenlijk vooral en theaterregisseur en criticus en naar verluid was hij niet erg trots op zijn enige film. Script is van Clifford Odets en dat was ook geen kleintje, maar die heeft weleens beter geschreven. De film haalt het dan ook niet bij bovenstaand rijtje. Toch is het om de redenen die ik noemde nog best wel een beetje aangenaam.