ad

Drama | 101 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Matteo Garrone

Met onder meer: Ernesto Mahieux, Valerio Foglia Manzillo en Elisabetta Rocchetti

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 6 september 2002

Over L'Imbalsamatore

De dwergachtige Peppino is dierenopzetter. Hij voelt zich aangetrokken tot de atletisch gebouwde Valerio. Bij wijze van aardig gebaar weet hij de naïeve Valerio in te palmen om zijn assistent te worden. Hij doet er tevens alles aan om zo veel mogelijk in het gezelschap van deze jongen te kunnen verkeren. Wanneer Peppino moet toezien hoe Valerio een relatie krijgt met de mooie Deborah, en Valerio uit 'zijn vingers' wegglipt, is hij aldus behoorlijk jaloers.

image

avatar van Bloompje

Bloompje

Film wordt uitgebracht in de Gay Summer Tour die op 24 juni start in 10 steden in Nederland. Ik heb de film gezien, is een prachtige Italiaanse film. Cinematografisch, een sterke arthouse film. Is niet echt een gay film.

avatar van Biosguru

Biosguru

Aanrader voor de liefhebber van sfeer en mooie originele beelden, de verhaallijn is in deze film bijzaak, deed denken aan Morvern Callar en David Lynch. Heeft weinig met gay films te maken.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Vermoedelijk de beste Italiaanse film van deze eeuw!

Als Marco Ferreri in z'n beste doen.

Dus waarom de MovieMeter-waardering zo laag is?

Te ongemakkelijk kijkvoer voor de meesten?

avatar van Darbie

Darbie

Non de ju,..

dan heb ik afgelopen zaterdag op de verkeerde film gestemd !

magnifique

Gelukkig is het geen gayfilm, de dwergachtige Peppino is vooral éénzaam en heeft een obsessie voor die jonge knul. Dit originele verhaal waarin we regelmatig hoeren te zien krijgen en de maffia ook druk uit oefent op Peppino is mooi verfilmd.

Een heerlijk drama met veel mooie beelden maar ook veel verschillende situatie's tussen mensen.

Deze film wist mijn aandacht vast te houden!

gauke

Een mix tussen een eigenaardige komedie en een thriller die meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Een verhaal over begeerte, jaloezie, obsessie en controle en een kijk op eenzaamheid en verlangen, binnen een sfeer van gefrustreerde lust en verval, waarin de onderlinge verhoudingen tussen de drie hoofdpersonages onduidelijk blijven. Regelmatig had ik het idee dat het meer om het beetnemen van de ander ging dan om de persoon. Hoewel vakkundig geregisseerd had ik gehoopt dat het accent toch meer op het vurige verlangen had gelegen. Het verhaal hield nu mijn aandacht niet de volle 100 minuten vast.

Valerio Foglia Manzillo was een Italiaans model (dat is hem aan te zien) en werd door Matteo Garrone ontdekt.

gauke

magnifique schreef:

Gelukkig is het geen gayfilm

Merkwaardig, het zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen: gelukkig is het geen heterofilm.

avatar van leatherhead

leatherhead

Had wat meer verwacht van deze Garrone.

Eigenlijk is L'Imbalsamatore helemaal geen slechte film: op meerdere facetten steekt de film best vakkundig in elkaar. Best mooie muziek, aardig verhaaltje, en hoewel de film nergens écht visuele middelen aanwend om emoties te vertalen naar beeld, kent de film een handvol erg fraaie shots. Stijlvol belicht, voornamelijk.

Maar meer dan 'gewoon aardig' is het allemaal niet, waardoor de film een beetje als een grijze muis overkomt, en het allemaal niet zo wil vlotten. Wat meer venijn/bite had deze film zeker geen windeieren gelegd. Temeer omdat de personages lege hulzen blijven, wiens drijfveren het nogal aan context ontbeert. En voor een dramafilm van dit allooi is dat geen overbodige luxe.

Einde was trouwens nog wel aangenaam, evenals een aanzienlijke portie vrouwelijk schoon. Maar de film zal niet lang in m'n geheugen gegrift staan, vermoedelijk. Net een 2,5*.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19519 berichten

Viel me tegen. Best een fascinerende en bij vlagen mooie film, maar het probleem is dat ik de driehoeksverhouding nooit echt geloof. Valerio is bovendien nogal ongeloofwaardig passief naar Peppino toe, tot het einde dan. Een wat sterkere uitwerking had wonderen gedaan. Of door de film door beter uitgewerkte personages meer geloofwaardigheid te geven of door qua sfeer en toon veel meer een thriller ervan te maken.