• 8.225.931 stemmen

Geregisseerd door: Peter Landesman

Met onder meer: Zac Efron, Paul Giamatti en Billy Bob Thornton

Releasedatum: 30 januari 2014

Over Parkland

"November 22, 1963, 12:38 pm - A trauma patient is rushed to Parkland Memorial Hospital in Dallas. His name is President John F. Kennedy."

Op 22 november 1963 werd de Amerikaanse president John F. Kennedy doodgeschoten in Dallas, Texas. In real time volgen we de handelingen van enkele personen vlak na deze onbegrijpelijke gebeurtenis die hun levens en de wereld voorgoed zouden veranderen: de jonge artsen en verpleegsters van het Parkland Hospital, de baas van de Dallas Secret Service, de onwetende cameraman die de meest bekeken en onderzochte beelden in de geschiedenis heeft geschoten, de FBI-agenten die schutter Lee Harvey Oswald grijpen en vice-president Johnson die de controle over het land moest nemen.

imageimageimageimageimageimage

Roy Kellerman

Dr. Malcom Perry

avatar van cordiacovens

cordiacovens

Trailer ziet er solide uit, intresse is gewekt

avatar van danuz

danuz

Ja, hier ook!

avatar van Mondragon

Mondragon

Zeer matig. Wat de bedoeling van deze film/docu is weet ik niet, er komt niks nieuws ofzo naar boven en de schuld of onschuld van Oswald wordt ook niet bewezen (en was waarschijnlijk ook niet de bedoeling van deze film).

gauke

Ik ben altijd nogal geïnteresseerd geweest in de Kennedy dynastie (dus waarschijnlijk ben ik over deze productie niet objectief genoeg) en had verwacht dat deze film over de verschillende samenzwerings- en complottheorieën zou gaan. Maar het verhaal gaat over de enorme schok, de emoties en het trauma van de Amerikaanse natie en in het bijzonder over de lotgevallen en het handelen van de meest betrokkenen. Het resultaat kun je het best vergelijken met een televisie-karakterdrama of achtergronddocu, waarin historische gebeurtenissen worden (over)gedramatiseerd. De regisseur had bijvoorbeeld beter kunnen focussen op de personages die werkzaam waren in het bewuste ziekenhuis In Texas in relatie met een reconstructie van de gebeurtenissen van vijftig jaar geleden. Hoe hartverscheurend of verhelderend diverse beelden ook zijn, nu wordt er teveel in anderhalf uur gepropt en was het interessanter geweest als de personen diepgang gekregen hadden. De beelden van een bloedende president met een vertwijfelde arts laat niemand onberoerd, maar overschrijden, denk ik, wel de regels van waardigheid. Maar al bij al kwam er toch een stuk belangwekkende geschiedenis tot leven.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

gauke schreef:

Niks maar aan toe te voegen, hier ben ik het volledig mee eens! 3,5 *

avatar van Diederik58

Diederik58

Tegenvallend. De trailer beloofde meer. Het bleef erg oppervlakkig, braaf en kritiekloos.

Het krampachtig uit beeld houden van het gezicht van Kennedy was onnodig.

avatar van slegtenhorst

slegtenhorst

Diederik58 schreef:

Het krampachtig uit beeld houden van het gezicht van Kennedy was onnodig.

Klopt, dit is geen film maar een documentaire. Anderhalf uur tijdsverspilling.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Eigenlijk krijg je heel weinig tot niets te zien van de moord of van Lee Harvey Oswald. Het gaat meer over de mensen eromheen zoals de man die het gefilmd heeft, de arts die de president tevergeefs probeert te redden, de geheime dienst en de familie van Oswald. Ik had liever iets meer van de moord en Oswald gezien maar toch is het niet slecht en wist het m'n aandacht wel vast te houden. 3 sterren

avatar van cor1946

cor1946

Goede verfilming van deze zwarte dag, ik was toen 17 jaar. Een dag om nooit te vergeten.

avatar van MDMovie

MDMovie

Redelijk filmpje, dat je een beetje inzicht geeft over hoe bepaalde mensen die bewuste dag beleefde.

Ik ben het eens met de mensen die eerder al zeiden dat de film zelf niks nieuws laat zien. Eigenlijk kennen we het wel allemaal. De film is aardig om te zien als je interesse hebt in dit onderwerp maar voor de rest voegt het niet iets toe, en mocht je hem niet zien mis je zeker niet veel.

Zelf vind ik het jammer dat het begin wel heel snel gaat. Binnen tien minuten is Kennedy al neergeschoten. Het had wat interessanter geweest als we misschien iets meer hadden gezien. Verder is het jammer dat Kennedy alleen een pop is die je dus alleen maar ziet als hij is neergeschoten en verder niet. Zoals scènes dat hij uit het vliegtuig stapt enz.

Tot slot had ik persoonlijk meer van de film verwacht. Door de trailer had ik er iets heel anders van verwacht.

avatar van feenah

feenah

Hier krijg ik krampen van. Ik had het al kunnen weten toen er in het begin "The American Film Company" voorbij kwam.

Dit ging een éénzijdig patrionistische schets worden.

kappeuter (crew films)

Vanaf 30 januari 2014 in de bioscoop (Wild Bunch)

avatar van Brabants

Brabants

• 1930 berichten

Soort van docufilm over de moord op president Kennedy. Film is niet bedoelt om met nieuwe informatie te komen, maar gaat diep in op de personen van het eerste moment na de moord. De rol van first lady Jackie, president Johnson en aangewezen moordenaar Oswald zijn niet of nauwelijks in beeld gebracht. Daarentegen de familie van Oswald wel. Waarom er precies voor wie en welk moment na de moord is gekozen, blijft eigenlijk een raadsel. Neemt niet weg dat de indruk die de moord naliet groot was, en zeker ook bij de kijkers van deze film.

avatar van MacHop

MacHop

Boeiende en mooi gemaakte film in de sfeer van die tijd (1963). De moord op JFK blijft een inspiratiebron voor filmmakers en deze invalshoek kon mij persoonlijk wel bekoren.

De film voegt geen nieuwe feiten toe, maar laat de gebeurtenis zien vanuit verschillende perspectieven en doet dat op een zeer onderhoudende en boeiende manier.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Weer een JFK film maar dan vanuit het perspectief van oa de medewerkers van het ziekenhuis, een aantal familieleden van Oswald en leden van de Secret Service en Dallas PD.

Jackie en John F. komen nooit close up in beeld zodat de nadruk op de film daar niet op ligt.

De film is een beetje in home video stijl gefilmd wat resulteert in veel gewiebel van de handheld camera en duizeligmakende wisselende scherpte en onscherpe beelden. Had wat mij betreft niet gehoeven, de sixties stijl was al aanwezig dus die wiebelige manier van filmen voegt niets toe.

Film was qua lengte precies goed. Eindoordeel: toch een onderhoudende film.

avatar van schumacher

schumacher

Vond er niet veel aan.

avatar van Waku

Waku

Sterk geacteerd politiek drama.

Bijzondere van deze film is dat de moord op Kennedy enkel de rode draad is van een verhaal dat vooral draait om de personen die betrokken raken rondom de aanslag op de voormalig amerikaans president. Aangrijpend. Pakkend.

avatar van Driello

Driello

Sterk patriotistische film (dit statement alleen al gebasseerd op de vreselijke, typisch Amerikaanse muziek), met ontzettend vervelend camerawerk. Ik begrijp best dat er de suuggestie is gewekt dat je er bijna zelf bij bent, maar het is allemaal zo chaotisch en onrustig dat het gaat storen. Verder heeft deze film eigenlijk geen enkele bijdrage. Het geeft een gebeurtenis uit de geschiedenis weer en de impact die dat heeft op een aantal getuigen. Maar die impact komt eigenlijk alleen op het einde als er een overzicht per persoon wordt gegeven. Verder worden er op een aantal punten flinke fouten gemaakt (of bewust wijzigingen ten opzichte van de werkelijkheid toegepast).

Wist overigens niet dat Kennedy geel haar had..........

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1955 stemmen

Zeer matig.

Vervelende editing en camera werk.

Nergens het gevoel dat dit de jaren '60 is.

ondanks een paar bekende acteurs, die ook absoluut niet weten te overtuigen.

Het lijkt nog het meest op een gedramatiseerde docu van matige Tv kwaliteit.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama film...

Een waargebeurd verhaal...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Wel bekende acteurs Zac Efron en Paul Giamatti...

Af en toe mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

Schokkende/te snel camerabeweging...

scorsese

Uitstekende film over de moord op President John F. Kennedy. De film is een reconstructie over een paar dagen na de aanslag met de direct betrokkenen in Dallas. Vooral de eerste uren direct na de aanslag zijn spannend in beeld gebracht en uiterst boeiend. Het blijft een aangrijpende gebeurtenis en een belangrijk stukje geschiedenis. De cast met aardig wat bekende namen levert prima werk hier.

avatar van K. V.

K. V.

'k had nogal lage verwachtingen bij deze film ('k vreesde dat het saai ging zijn), maar hij viel eigenlijk beter mee dan gedacht. Het eerste uur vond 'k toch wel spannend, ondanks dat je wel weet wat er is gebeurt. 'k vond dat het tempo ook redelijk hoog lag, wat toch altijd wel aangenamer is.

Ook de cast was goed op dreef en verder kwam het wel authentiek over. De film voegt niet meteen nieuwe zaken toe, maar 'k vond het niet storend. 'k vond het wel eens goed dat er toch ook eens wat dieper op de Oswald familie wordt ingegaan.

Omdat het tempo relatief hoog lag en de film me niet verveelde en mede door de prima cast, geef 'k hem toch 4*

Tarkus

Schitterende cast in deze wel zeer interessante film.

Dat niet iedereen deze film goed, en spannend zo je wil, zal vinden neem ik wel aan.

Maar het onderwerp, de moord op Kennedy heeft mij altijd wel geïnteresseerd, of het nu een documentaire is of een film, het maakt me niet uit, het kan me altijd wel boeien, op voorwaarde dat het goed is gemaakt.

En deze film die gaat over de moord en vooral wat zich afspeelt in het ziekenhuis en de dagen erna, is heel goed gemaakt.

We krijgen weer een andere kant van de gebeurtenissen te zien, vooral ook de familie van Lee Harvey Oswald, die ook gestraft is door wat hun zoon/broer en heeft aangedaan.

Al kan ik wel meer medelijden opbrengen voor de broer dan voor de moeder, die duidelijk gek is.

Ik vind deze film duw wel goed alleen iets te kort, men had nog dieper op de feiten kunnen ingaan.

Daarom net niet de volle score..

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Parkland is de naam van het ziekenhuis, en daar zijn we als kijker toeschouwer. Goed in beeld gebracht. Voor de theorieën over de moord op J.F.Kennedy bekijk je best andere films.

avatar van Eldam

Eldam

Dit stukje van het verhaal rond de moord op JFK is naar mijn weten nog niet eerder belicht in films e.d. Daarom interessant om te zien. Niet dat het echt een tipje van een sluier oplicht, want ben bang dat we nooit gaan weten wat er ECHT is gebeurd op 22/11/63. Goed acteerwerk. Camerawerk kon hier en daar wel wat beter.

avatar van knoflikari

knoflikari

Ik zat eigenlijk meteen op het puntje van mijn stoel bij deze film in docustijl over personen die nauw betrokken waren bij de moordaanslag op Kennedy in Dallas. Texas. Abraham Zapruder klimt op zijn plek om de presidentiele stoet te filmen en beseft dan dat hij de aanslag gefilmd heeft. De stoet racet naar het Parkland Hospital om het leven van Kennedy te redden. Enkele dagen later zal daar de vermeende moordenaar Oswald terechtkomen... Patriottistische film vind ik ietwat onterecht, ik vind juist dat er voor gewaakt is dit zo te laten overkomen op de kijker, te meer daar de uitvaart van Oswald breeduit gefilmd wordt. Mooie cast, prachtige montage en oog voor detail.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

De trailer zag er aardig uit, maar ik had het best hierbij gelaten. De film of documentaire (?) wist mij niet te boeien en had bij beter camerawerk misschien beter uitgedraaid...

avatar van mrklm

mrklm

Reconstructie van 22 november 1963, de dag waarop John F Kennedy in Dallas werd doodgeschoten. Deze keer ligt de nadruk op een combinatie van gewone mensen, waaronder Abraham Zapruder [Paul Giamatti], de man die de enige filmbeelden van de moord maakte, de artsen in Parkland Hospital, waaronder Zac Efron en Marcia Gay Harden, en twee onbelichte bijrolspelers, de broer [James Badge Dale] en moeder [Jacki Weaver] van Lee Harvey Oswald [Jeremy Strong]. Het acteerwerk is goed en scenarist/regisseur Peter Landesman, die zich baseerde op gelijknamige boek van Vincent Bugliosi, houdt de vaart er aardig in. De scènes waarin artsen proberen JFK te redden zijn indrukwekkend, maar de nieuwe perspectieven voegen niet veel toe aan een bekend verhaal.