Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 180 minuten
Alternatieve titels: Blue Is the Warmest Color / La Vie d'Adèle - Chapitre 1 & 2
Oorsprong:
Frankrijk / België / Spanje
Geregisseerd door: Abdellatif Kechiche
Met onder meer: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux en Jérémie Laheurte
IMDb beoordeling:
7,6 (172.150)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 10 oktober 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via MUBI
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Vie d'Adèle
De vijftienjarige Adèle droomt van de liefde van haar leven. Wanneer ze Thomas ontmoet - een donkere, knappe en vriendelijke vreemdeling die onmiddellijk op haar verliefd wordt - lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Maar een ongemakkelijke erotische mijmering verstoort de romance nog voor die eigenlijk begint. Adèle droomt dat een mysterieus, blauwharig meisje bij haar in bed kruipt en haar met een allesoverheersende wellust en plezier bezit. Ze kan haar echte verlangens niet langer negeren - Adèle valt op meisjes. Dan verschijnt het prachtige en sensuele blauwharige meisje opnieuw en ze zoekt toenadering tot Adèle. Dit is het begin van een passioneel en chaotisch liefdesverhaal...
Externe links
Acteurs en actrices
Adèle
Emma
Samir
Adèle's Father
Adèle's Mother
Antoine
Lise
Thomas
Béatrice
Mère Emma
Reviews & comments
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Interessant! 
Alleen... Adèle Exarchopoulos is 21 dagen ouder dan ik (19, bijna 20 dus). Waarom zetten ze haar dan neer als 15-jarig meisje? Dat snap ik nooit..
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Gokje, maar een 15-jarige expliciete seksscènes laten performen zou wellicht op behoorlijk wat tegengas kunnen rekenen.
narva77 (crew films)
-
- 12729 berichten
- 6540 stemmen
Interessant! 
Alleen... Adèle Exarchopoulos is 21 dagen ouder dan ik (19, bijna 20 dus). Waarom zetten ze haar dan neer als 15-jarig meisje? Dat snap ik nooit..
En bovendien mag iemand van 15 jaar helemaal geen sexscènes spelen volgens mij i.v.m de Arbo-wetgeving...
Léa Seydoux is 28 jaar, maar ik weet niet welke leeftijd haar personage heeft?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Interessant! 
Alleen... Adèle Exarchopoulos is 21 dagen ouder dan ik (19, bijna 20 dus). Waarom zetten ze haar dan neer als 15-jarig meisje? Dat snap ik nooit..
Zit een tijdsprong in (vandaar Chapitre 1 en 2) en daarom vind ik het anduiden van Chapitre 1 & 2 in de titel zo belangrijk. Bovendien zijn de zaken die haar personage doormaakt erg leeftijdsgebonden. Of je bent een enorme laatbloeier.
Bovendien is ze zowel een enorm geloofwaardige 15 jarige als een jonge volwassene. Erg knap.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Gokje, maar een 15-jarige expliciete seksscènes laten performen zou wellicht op behoorlijk wat tegengas kunnen rekenen.
Door een vijftienjarig meisje te spelen word je zelf geen vijftien hoor
.
narva77 (crew films)
-
- 12729 berichten
- 6540 stemmen
Door een vijftienjarig meisje te spelen word je zelf geen vijftien hoor
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee de discussie ging over waarom de leeftijd van het personage niet gelijk lag aan die van de actrice.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Gokje, maar een 15-jarige expliciete seksscènes laten performen zou wellicht op behoorlijk wat tegengas kunnen rekenen.
Waarom moet ze per se 15 jaar zijn? Zou de film drastisch anders zijn als de hoofdpersoon 18 of 19 is? Zie ook Naomi Watts.
Bovendien zijn de zaken die haar personage doormaakt erg leeftijdsgebonden. Of je bent een enorme laatbloeier.
narva77 (crew films)
-
- 12729 berichten
- 6540 stemmen
Nee de discussie ging over waarom de leeftijd van het personage niet gelijk lag aan die van de actrice.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Door een vijftienjarig meisje te spelen word je zelf geen vijftien hoor
.
Meende dat chevy93 zich afvroeg waarom ze niet gewoon een 15-jarige meid hadden gecast voor de rol van een 15-jarig personage.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ja, dat bedoelde ik dus.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Meende dat chevy93 zich afvroeg waarom ze niet gewoon een 15-jarige meid hadden gecast van de rol van een 15-jarig personage.
Had ook gekund ja. In dat geval heb ik niets gezegd, ik en mijn grote mond
.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Tuurlijk is dat hypocriet, maar zo gaat het toch steeds? De realiteit haalt het steevast van de fictie 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kechiche is weer helemaal los aan het gaan. Beter de man een spreekverbod te geven, snap 'm wel maar hoe hij het ook brengt
. Al zijn genieën wel vaker socially awkward natuurlijk. Wie zijn Frans nog goed beheerst vast wel leuk om zijn tirade te lezen in Télérama
.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Nog meer leesvoer over de Kechiche soap hier:
Regisseur La vie d'Adèle: 'De film zou niet uitgebracht moeten worden' | Cineville
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2101 stemmen
Voor zover het plot me al iets leek - dit is tè arthouserig voor mij - zie die speelduur! OMG!
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
zie die speelduur! OMG!
Je hebt echt nooit het gevoel dat de film 3 uur geduurd heeft. Tijd vliegt voorbij, en dat is geen verkooptruc. Erg bizar. Bij elke film van 3 uur voel je wel dat de speelduur langer is dan de standaard maar La Vie d'Adele voelt aan als een film tussen de 1,5 / 2 uur. Ook een paar mensen gesproken die de film niet zo goed vonden, maar waren ook verbaasd dat we 3 uur verder waren.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7244 stemmen
Ga er dit weekend naartoe, kan niet wachten! Hopelijk stel ik Naomi niet teleur. 
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Afgelopen weekend de graphic novel gelezen wat naast een hartverscheurend liefdesverhaal voornamelijk een aanklacht is jegens homofobie in Frankrijk (nog steeds rete-actueel aldaar zoals u weet). Een must-read lijkt me voor degenen die de film prachtig vonden.
Ben benieuwd of de wijzigingen in de film (wat die ook mogen zijn) acceptabel zijn. Volgens de schrijfster niet, alhoewel in haar graphic novel ook heel wat wordt 'afgeneukt', dus de expliciete seksscenes kunnen gerechtvaardigd zijn.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Ik vind de film onrecht doen aan de strip, en niet eens om de seksscènes.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Ik heb inmiddels de graphic novel ook gelezen en snap het punt van Hannibal wel. Als je op een dermate dramatische wending zit te wachten, kan ik me voorstellen dat het je teleurstelt dat die niet komt. Toch ben ik nog steeds heel erg blij met het einde van de film. Als gezegd hou ik er juist van dat de film veel alledaagser en meer 'uit het leven gegrepen' is. En niet zo'n extreme gebeurtenis nodig heeft om diepe indruk te maken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Het zou in de film erg out of place aanvoelen. Nu is de film emotioneel ipv sentimenteel. Universeel realistisch ipv afstandelijk fictief. Merk het helaas vaak dat liefhebbers van een bronmateriaal slecht om kunnen gaan met creativiteit in een reimagination. Nee, ben erg blij met de aanpassingen. Al was de GN ook mooi, zonder meer. Al past die melodrama hier totaal niet.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Vreemd statement met zo'n hoge beoordeling voor de film.
Helemaal niet. Ik vind de strip geweldig, en ik vind de film geweldig, ook al doet hij onrecht aan de strip, dat is toch geen vreemd statement?
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Het zou in de film erg out of place aanvoelen. Nu is de film emotioneel ipv sentimenteel. Universeel realistisch ipv afstandelijk fictief.
Oneens. Ik heb nooit eerder zo'n emotionele strip gelezen, dat had in de film niet anders hoeven zijn. Afstandelijk fictief? C'mon...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Helemaal niet. Ik vind de strip geweldig, en ik vind de film geweldig, ook al doet hij onrecht aan de strip, dat is toch geen vreemd statement?
Dat je de film wat minder vindt dan de strip als fan van de strip begrijp ik, al vind ik onrecht wel een hele negatieve connotatie hebben. Volgens mij heeft de strip je lichte voorkeur maar als je het hebt over onrecht tussen de twee krijg ik het idee dat de kloof heel erg groot is.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Oneens. Ik heb nooit eerder zo'n emotionele strip gelezen, dat had in de film niet anders hoeven zijn. Afstandelijk fictief? C'mon...
Ik bedoel met afstandelijk niet dat de strip afstandelijk is op emotioneel niveau maar op uit het leven gegrepen te zijn. Kechiche laat die authenticiteit door heel de film doorsijpelen, heel allerdaags en staat heel dicht tegen mij aan. In de strip heb je toch veel meer het idee dat je met fictie te maken hebt omdat het niet klein, universeel en allerdaags is. Dat einde versterkt dat gevoel alleen maar.
Al zullen er vast wel mensen zijn die binding hebben met terminale ziekte maar de meerderheid heeft dat niet. La Vie d'Adele is vooral erg sterk door zijn slice of life kenmerken en is daarin heel puur. Door haar universele uiterlijk zal bijna iedereen die de film ziet het gevoel hebben dat de film heel dicht bij hun staat, waardoor de zeggingskracht van de film toeneemt en je daadwerkelijk van de film gaat houden.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Volgens mij heeft de strip je lichte voorkeur maar als je het hebt over onrecht tussen de twee krijg ik het idee dat de kloof heel erg groot is.
De kloof is ook groot. Ik had een stripverfilming van 'Blauw is een warme kleur' verwacht. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar de grote rode draad in de strip wordt in de film compleet weggelaten. Je kunt daar blij mee zijn of niet, maar ik kan het dan geen goede verfilming meer noemen. Een goede film, dat wel.
Je moet je voorstellen dat je zo gek bent op een strip, eentje die je bijna woord voor woord uit je hoofd kent, keer op keer hebt gelezen, tijdens de verfilming zit te wachten..."wanneer gebeurt het nou...", en de aftiteling begint omdat de regisseur heeft besloten het er maar uit te halen. Dat is shocking. Ik vond de film fantastisch, maar hij doet onrecht aan de strip.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik snap wat je bedoelt Hannibal. Krijg nu wel een beetje een goed beeld hoeveel de strip voor je betekent. Begrijp dat het dan ook waarom je dit zo sterk voelt. Aan de andere kant zegt het ook wel weer wat dat je die aanpassing de film in beoordeling niet super zwaar aanrekent, ook al is de teleurstelling heel groot. In ieder geval bedankt voor de verduidelijking.
Het laatste nieuws

Netflix verwijdert de dramafilm 'It Ends With Us' met Justin Baldoni en Blake Lively

WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas' wordt donderdag uitgezonden op televisie

Van 'The Lincoln Lawyer' tot aan 'Unfamiliar': alle nieuwe titels op streaming van deze week

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'
Bekijk ook

The Wolf of Wall Street
Biografie / Komedie, 2013
870 reacties

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
532 reacties

The Broken Circle Breakdown
Drama / Muziek, 2012
405 reacties

Le Château de Ma Mère
Drama / Komedie, 1990
32 reacties

Fucking Åmål
Drama / Romantiek, 1998
897 reacties

Mommy
Drama, 2014
153 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








