La Vie d'Adèle (2013)

Alternatieve titels: Blue Is the Warmest Color | La Vie d'Adèle - Chapitre 1 & 2

Frankrijk / België / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Abdellatif Kechiche
met Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux en Jeremie Laheurte

De vijftienjarige Adèle droomt van de liefde van haar leven. Wanneer ze Thomas ontmoet - een donkere, knappe en vriendelijke vreemdeling die onmiddellijk op haar verliefd wordt - lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Maar een ongemakkelijke erotische mijmering verstoort de romance nog voor die eigenlijk begint. Adèle droomt dat een mysterieus, blauwharig meisje bij haar in bed kruipt en haar met een allesoverheersende wellust en plezier bezit. Ze kan haar echte verlangens niet langer negeren - Adèle valt op meisjes. Dan verschijnt het prachtige en sensuele blauwharige meisje opnieuw en ze zoekt toenadering tot Adèle. Dit is het begin van een passioneel en chaotisch liefdesverhaal...

avatar van tommykonijn
La Vie d'Adèle... echt zo'n film waar ik al zo ongeveer sinds de release van op de hoogte ben, waar ik ook altijd interesse in heb gehad, maar die ik vijf jaar na uitkomst nog steeds niet gezien had. Toen ik zag dat de film was opgenomen in het On Demand aanbod van KPN kon ik deze niet nogmaals aan me voorbij laten gaan.

Het geanticipeerde meesterwerk bleef uit, maar ik vond het evengoed een fijne filmervaring. Het is vooral genieten van het schitterende acteerwerk van hoofdrolspeelsters Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux. De chemie tussen beiden spat van het scherm en met name Exarchopoulos geeft alles wat ze in haar mars heeft. Ik leefde ontzettend met haar mee, ondanks dat ze het uiteraard volledig aan zichzelf te danken heeft, op het moment dat Emma met Adèle breekt. Zelden heb ik iemand zo realistisch overstuur gezien in een film. Het valt ook op dat het camerawerk en kleurgebruik bij vlagen prachtig is. Er was bijvoorbeeld een scène, waar Adèle en Emma voor de eerste keer afspreken in het park en Emma de eerste tekening van Adèle maakt, die ik ontzettend goed gefilmd vond. De beruchte seksscène is ook vakkundig in beeld gebracht. Je kunt je natuurlijk afvragen of het daadwerkelijk nodig is, maar persoonlijk vond ik dat dit het passionele stadium waar de twee op dat moment in verkeren wel goed benadrukt. Alleen dan weer jammer om later te lezen dat de actrices zelf zich niet helemaal op hun gemak voelden tijdens de opnames. Dat geeft altijd een beetje een nare nasmaak aan zoiets...

Toch is de film niet één groot feest wat mij betreft. Ik had gehoopt dat het een film zou zijn waar ik het lange speelduur achteraf niet eens van gemerkt zou hebben, maar het tegendeel blijkt het geval. Soms ervoer ik de film als wat langdradig. Dat begint eigenlijk voor de eerste keer tijdens het feest van Emma. Ook na de breuk, hoewel de impact op Adèle nog steeds overtuigend overkomt, kabbelt het soms een beetje voort. Daarnaast geloofde ik het verhaal soms niet helemaal. De eerste helft focust zich volledig op het uit de kast durven te komen van Adèle en haar gevoelens voor Emma en dan bedriegt ze haar grote liefde niet veel later... met een man. Na de breuk is de film kwalitatief op zich nog steeds sterk, maar ik vond het toewerken naar de relatie eigenlijk veel interessanter dan de nasleep na het uit elkaar gaan.

Gemengde gevoelens dus over het totaalplaatje, maar overwegend ben ik zeker positief. De eerste helft vond ik zeer goed en meeslepend; de tweede helft vond ik wat minder, maar doordat de kwaliteit van het spel hoog blijft, wil het gelukkig nooit volledig in elkaar zakken. Ondanks dat het speelduur mijns inziens wat korter had gekund, mag het eindresultaat er zeker wezen.

avatar van ratfish
De lange duur is een bewuste keuze om de film te ontdramatiseren: lesbische liefde is normaal.

TMP
Ik werd helaas geen moment gegrepen door de romance tussen Adèle en Emma. Dan duren drie uur al gauw lang. Veel scènes voelen nogal overbodig aan. De stevige en expliciete seksscènes maken ook niet veel indruk en doen eerder afbreuk aan het verhaal dan dat zij het versterken. Het acteerwerk van hoofdrolspeelster Exarchopoulos is niet slecht, al bedient zij zich wel erg vaak van dezelfde gezichtsuitdrukkingen. Al met al een erg lange en weinig boeiende zit.

avatar van nathaniel177
wil deze online kijken. ff vraagje, is dit prima te volgen zonder ondertiteling? Is de film helemaal frans of gedeeltelijk? Kan zelf niet heel goed frans.

avatar van mjk87
nathaniel177 schreef:

Helemaal Frans. Tekst is wel belangrijk genoeg om echt van de film te kunnen genieten en te kunnen volgen.

avatar van IH88
nathaniel177 schreef:

Hoe leuk een spaghetti etende Adèle ook is om naar te kijken, je moet natuurlijk ook wel een beetje begrijpen wat ze zegt. De hele film is in het Frans.

avatar van Ajax&Litmanen1
nathaniel177 schreef:

Ik zou het doen. Liefst in cam-kwaliteit versie op je iPod.

avatar van John Milton
iPod? Nathaniel zat in in groep 1 toen de iPod op zijn hoogtepunt was, ik gok dat hij die heeft overgeslagen
Maar ik snap je neiging tot sarcasme.

Maar ze hebben wel gelijk, Nathaniel. Absoluut niet kijken zonder subs. Ik zou zelfs zeggen wacht nog even, hoe belerend het ook klinkt. Niks houd je tegen om het op jonge leeftijd te kijken, maar ik verwacht dat het als twintiger meer binnenkomt, met wat heftige verliefdheid en misschien verdriet op dat vlak in je achteruitkijkspiegel. Misschien maak ik onterechte aannames, if so, I apologise.

avatar van stephan-0115
nathaniel177 schreef:

Ik zal m gewoon met goede kwaliteit volgen en met ondertiteling. Deze film moet je gewoon echt voelen.

stephan-0115 schreef:

Bedankt voor de tip!

avatar van John Milton
Ondertiteling gevonden! Vanavond ga ik hem kijken.
Zou je een (kort) reviewtje kunnen doen? al is het maar 1 of 2 alinea's, ik ben erg benieuwd wat je hiervan gaat vinden. Hoeft uiteraard niet vanavond laat.

John Milton schreef:

Ja hoor is goed! Denk niet dat ik hem vanavond al af heb aangezien hij 3 uur duurt. Morgen zal ik wel een review schrijven. Bedankt voor de interesse

Ondertiteling gevonden! Vanavond ga ik hem kijken.

Ff doorzoeken naar een goede site, film heeft niet de beste graphics en loopt de hele tijd vast.

avatar van mjk87
nathaniel177 schreef:

DVD´tje 8 euro, ik zou geen seconde twijfelen dan.

mjk87 schreef:

DVD´tje 8 euro, ik zou geen seconde twijfelen dan.

Heb gelukkig al een site kunnen vinden met HD kwaliteit. Vervolgens tutorial bekeken hoe je subtitles in kan voegen. Gelukkig allemaal gelukt!

avatar van Ste*
Nou leg de tissues maar vast klaar.

avatar van nathaniel177
Ben nu op 2 en een half uur. Kijk morgen de laatste 30 minuten.

avatar van MovieMind
Kon je het niet opbrengen om die laatste 30 minuten uit te zitten?
Dan kan je de film haast niet boeiend genoeg hebben gevonden, anders kan ik me dat niet voorstellen.

MovieMind schreef:
Kon je het niet opbrengen om die laatste 30 minuten uit te zitten?

Ik vond het zeker wel erg boeiend. Maar moeder zei dat ik moest slapen. Moest vandaag vroeg opstaan. Vanavond kijk ik hem zeker weten af!

avatar van MovieMind
Nou zeg, wat een strenge mama heb jij nathaniel177!

avatar van nathaniel177
Gekeken met Engelse ondertiteling.
Waar moet ik beginnen. De film heeft mij de hele speelduur geboeid. Het voelt zoals vele zeggen ook niet als 180 minuten maar meer als 90 minuten. De film zakt ook nergens in. De film is een van de best geacteerde films die ik ooit heb gezien en alles voelt daardoor erg realistisch. Dit zorgde ook dat ik het verhaal zeer interessant vond. De seksscènes vond ik niet eens het meest indrukwekkend. Het meest indrukwekkende vond ik de dialogen tussen Adèle en Emma. De film begint goed en eindigt nog sterker. De scène op het einde in de bar vond ik zeer goed. De eindscène is ook zeer sterk. Adèle was ook interessant om naar te kijken, knap gezicht en interessante gezichtsuitdrukkingen. Wel jammer om te lezen dat de regisseur niet zo sympathiek is geweest tijdens het filmen, vind het wel zielig voor die twee. Dit is zo'n film die je nooit meer vergeet, dus kan ik niks anders geven dan 5 sterren! Deze film ga ik zeker weten nog wel een keer opnieuw zien.

avatar van Pomodorini
nathaniel177 raadde mij deze film aan en ik vond het zeker de moeite waard!

Zoals vele al zeggen is het acteerwerk extreem goed. De scenes voelen heel natuurlijk en alles behalve ongemakkelijk. Ik denk dat dat er voor mij heeft gezorgd dat ik de 3 uur geboeid bleef.
Hoewel de cinematografie niet geweldig is zijn er een aantal zeer sterke scenes.

Ik vond echter het verhaal wat minder. In het einde zakte het verhaal een beetje in waardoor ik minder geboeid bleef. Ook kon ik het einde al snel raden wat ik altijd jammer vind

Aanrader 3.5*

Pomodorini schreef:
nathaniel177 raadde mij deze film aan en ik vond het zeker de moeite waard!

Aanrader 3.5*

Geen geweldige cinematografie??? Wat denk jij nou weer!