Le Week-End (2013)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Roger Michell
met Jim Broadbent, Lindsay Duncan en Jeff Goldblum

De film volgt het verhaal van een getrouwd koppel, Meg en Nick (Jim Broadbent en Lindsay Duncan), die Parijs bezoeken om hun huwelijk nieuw leven in te blazen. Ze komen een vriend van vroeger tegen (Jeff Goldblum) die hen een nieuwe visie over leven en liefde biedt.

Vanaf 26 december in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heel erg benieuwd naar, vreemd dat deze film hier pas in April in de bioscoop komt terwijl in Amerika de film over 4 dagen op Blu-ray en DVD verschijnt.
Jammer genoeg nog niet te reserveren op Wowhd.nl, jammer dat Amazon alleen met een creditcard kan en ik die helaas niet heb.

De regisseur heeft klaarblijkelijk iets interessants willen vertellen (het langdurig samenleven wordt dan ook op verschillende manieren doorgelicht) maar is vergeten dat anderen hetzelfde thema, eerder, op een betere wijze hebben behandeld. Het (melo)drama is wel helder, eerlijk, regelmatig zachtaardig en zelden zwaar van toon en de dialogen zijn genoeglijk, maar het repeteert zichzelf. Vooral Jim Broadbent en Lindsay Duncan acteren hartstikke goed, echter hun personages blijven teveel op afstand.

Ik ben gek op art. house maar deze film is gewoon stom. Saai, rare plotwendingen, oeverloze dialogen en aan het eind niet geloofwaardig meer

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke film met een ontspannende sfeer.
Het uitgebluste koppel is interessant om te volgen en komen daarbij ook levensecht over.
De vriend, die pas later in de film verschijnt had wat mij betreft best meer scenes mogen hebben, de leukere scenes spelen zich toch rondom hem en zijn familie af. (Denk bijvoorbeeld aan de scene dat Nick de slaapkamer inkomt van de zoon en daar onder het genot van een jointje zijn emoties uit, prachtige scene!)
Hier en daar had ik soms een beetje moeite om de dialogen te volgen aangezien ik deze film zonder ondertiteling zag, maar gelukkig viel ook dat mee.

Een heel aardig tussendoortje!

avatar van blurp194
Dobberfilm.

Op zich is het gebeuren charmant, erg charmant - een stel aan elkaar verknochte wat oudere mensen die kibbelend door Parijs zwerven, van de ene romantische plek naar de andere. Romantisch met een melancholiek sausje erdoor. Maar er gebeurt wel wat weinig - ik had wat moeite om mijn aandacht erbij te houden.

Aan de ene kant een lekker loom en ontspannen filmpje met fijne sfeerbeelden van Parijs. Zeker voor de mensen die er geweest zijn; een feest der herkenning. Bovendien complimenten voor het realistische acteerwerk van de twee hoofdrolspelers.

Aan de andere kant vond ik het verhaal an sich niet heel indrukwekkend, en kwamen enkele plotwendingen soms wat vreemd en onrealistisch over. Desalniettemin toch het kijken waard.

avatar van Ste*
ik ga eind van de zomer zelf naar Parijs, en had zin in wat voorpret. Anders had ik dit waarschijnlijk niet zo snel opgezet.

Parijs als decor was leuk, maar de beslommeringen van twee 55+'ers gingen snel vervelen. Moet ook zeggen dat ik dit thema, uitgebluste relaties en liefde, inmiddels erg vaak gezien heb (onder andere in bijvoorbeeld Woody Allen-films) en dat het eigenlijk niet meer echt weet te verrassen of te amuseren.

Tussendoortje dat nog wel leuk is als je kijkt voor de stad, of als je meer tot de doelgroep behoort.

avatar van K. V.
Hm, toch niet echt de romantische film die 'k gehoopt had. Het verhaal kon me maar matig boeien. De cast deed het nog wel goed en decor waar de film zich afspeelde was ook niet slecht natuurlijk.
Niet echt een must-see.

(gezien op 30/11/15)
Nick en Meg zijn een ouder Engels koppel dat hun huwelijk een nieuw elan wil geven en een weekendreis naar Parijs, waar ze dertig jaar geleden op huwelijksreis ook naartoe gingen.
Maar de verliefdheid van toen heeft deuken gekregen. In de plaats kwamen de ergernissen, de onhebbelijkheden en de onvolkomenheden bovendrijven. Barsten en barstjes leidden tot een ineenstorting. Wat doe je dan? De cineast onderzoekt of zo'n relatie wel gedoemd is om te mislukken. Is het jeugdige vuur nog op te stoken?
Communicatie en acceptatie kunnen veel. Of het lukt met academicus Nick en zijn vrouw Meg lukt ...
Daarvoor moet je maar naar deze onderhoudende, goed film kijken. De dialogen mogen dan al triviaal genoemd worden, ze maken de film interessanter. Eén voorbeeldje: "Het is een misvatting dat je vrij bent als je iemand verlaat!".

'en' moet je vervangen door 'met' in deze zin:
Nick en meg zijn eenouder Engels koppel dat hun huwelijk een nieuw elan wil geven met een weekendreis naar Parijs, waar ze dertig jaar geleden op huwelijksreis ook naartoe gingen.
En verder in een andere zin, moet je na Meg 'lukt' schrappen.
- Deze foutjes bewijzen weer maar eens dat haast en spoed zelden goed zijn ...

Jammer dat beide hoofdacteurs niet echt gestalte kunnen geven aan hun (een) personage.
Ligt wellicht niet aan hunzelf maar eerder aan het meer dan matig scenario en dialogen.
Na een betere tafelscène lijkt ons pessimistisch, kritisch koppel dan toch de nodige toenadering te hebben gevonden en daar moeten we het dan mee stellen. Einde verhaal.

avatar van Pazmaster
Een wat saaie film met een groot "I love you, but I hate you" gehalte over een ouder echtpaar dat twijfels heeft over hun huwelijk. Het gekibbel is niet al te interessant, iets wat in elk huwelijk wel eens voorkomt. Er wordt redelijk gespeeld door de twee maar Goldblum steekt daar toch wel bovenuit, hij brengt tenminste ook nog een klein beetje leven in de brouwerij. Geen slechte film maar een beetje aan de suffe kant, je moet er wel voor in de stemming zijn

avatar van Boenga
De diepgang die dit weekendje in Parijs zou moeten bevatten, zit vooral in het eerste deel van de film weggeborgen achter een goedkope, langdradige en enigszins pretentieuze voorstelling van Meg en Nick.

Pas op het feestje van Morgan (Jef Goldblum) worden de dialogen gevatter en boeiender - maar dan zitten we al bijna een uur te kijken. Het laatste kwartier kun je van 'een degelijk drama' spreken. Helaas is het kalf dan wel nog niet verdronken, maar het geraakt toch niet meer uit de modder van de sloot...

Nu op TV...maar valt mij tegen. Dacht op boeiende dialogen te stuiten...Maar nee.

avatar van Donkerwoud
Het begint best aardig met Jim Broadbent en Lindsay Duncan die kibbelend door Parijs struinen om hun ingeslapen huwelijk nieuw leven in te blazen, of steven ze af op die onafwendbare breuk!? Een bistrootje hier, een Franse chanson daar, en overal de pittoreske hotspots als de Eiffeltoren, Montmartre en Père-Lachaise. 'Le Week-End' (2013) is het fijnst als het de huwelijkse spanning uitvergroot door het te koppelen aan die overbekende toeristenfrustraties. Het verveloze hotelletje dat niet bevalt. De slenterzoektocht naar het meest authentieke restaurantje. Hij zit op de centen en wil hun lange weekend het liefst zo behoudend mogelijk invullen, maar zij grijpt de kans aan om hier te durven dromen over onvervulde verlangens en een nieuwe start in het leven. Maar ergens bijt de film niet door: de geheimen die aan de oppervlakte komen zijn te voorspelbaar; er hangt niet echt een spanning of een dreiging in de lucht, maar elk onderhuidse conflict wordt met een jolig dansje of vrijpostigheid opgelost. En met de komst van Jeff Goldblum, die een vroegere universiteitsprofessor speelt die zijn schepen achter zich verbrandde en opnieuw begon met een Française, krijgen de echtelieden ook een te moraliserende spiegel voor.

avatar van Roger Thornhill
Afwisselend schrijnend, grappig en ontroerend hoe Nick en Meg met elkaar omgaan en hoe hun ingesleten patronen niet kunnen verhinderen dat er barsten in hun liefde zijn gekomen. De ontmoeting met Morgan (lekkere rol van Jeff Goldblum) en het verjaardagsfeestje in diens stulpje vormen een soort katalysator die de relatiecrisis op scherp zet, met een toch enigszins onverwacht slot. De vele malen dat ik echt aangedaan was zorgen voor een vrij hoge score (met dank aan het geweldige spel van Lindsay Duncan en vooral Jim Broadbent), maar ik moet erbij zeggen dat de film mij soms wel deed denken aan Who's afraid of Virginia Woolf : als ik echtelieden zie die elkaar zó ongenadig de waarheid kunnen zeggen en elkaar zó goed kunnen fileren vraag ik me onwillekeurig toch af waarom ze niet al eerder afstand van elkaar hebben genomen. Ik begrijp natuurlijk hoe moeilijk het is om na zoveel jaren een punt te zetten achter iets waar zóveel in geïnvesteerd is en wat zó'n vertrouwd deel van je leven is geworden, maar dat Nick en Meg nog bij elkaar zijn terwijl ze elkaar tegelijkertijd zó kunnen kwetsen doet in mijn ogen een beetje toneelmatig (of misschien beter gezegd script-matig) aan – ik hoop althans dat mijn vrouw en ik elkaar met wat meer égards zullen blíjven behandelen.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/drama/romantiek film...
Redelijk verhaal...
Zou maar geen grote uitgaven weggeven...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Jim Broadbent...
Leuk bekende stad Parijs...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Geen top, niet te moeite waard...

avatar van moviebrielen
Saaie film. Meer wil ik hier niet over kwijt. Niet mijn ding.