11.6 (2013)

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Philippe Godeau
met François Cluzet, Bouli Lanners en Corinne Masiero

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van geldtransporteur Toni Musulin in 2009. Hij steelt in Lyon het zwaar beveiligde transport van zijn eigen werkgever Loomis ter waarde van 11,6 miljoen euro en vlucht daarmee naar Monaco. Wat volgt is een lange achtervolging door onder meer de Alpen naar Toni en het geld.

Trailer (YouTube) (niet ondertiteld)

avatar van Norman Mailer
Na 1 uur heb ik 11.6 afgezet; een ware tour de force. Er heeft zich werkelijk niets noemenswaardigs voltrokken. Verveling troef aldus.
Ik zag een volkomen charismaloos hoofdpersoon; getormenteerd en zich louter omringend met mensen die eveneens weinig levensvreugde lijken te kennen. 11.6 is onsamenhangend, de scenes lijken opzichzelf te staan. In tegenstelling tot waar je verwacht dat de hoofdpersoon gaandeweg richting zijn roof werkt.
Oja, – welhaast vergeten, ok ok ik dutte tot 2 maal even in – hij was een muurtje aan het metselen in een gehuurde garagebox. Zal wel iets met die roof te maken hebben.

Mijn Franse cinema voorliefde blijft echter onverminderd. Wél kan ik twee dozijn betere, recente, films van Franse bodem opsommen.