Colt 45 (2014)

Frankrijk / België
Actie / Misdaad

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Ymanol Perset, Joey Starr en Alice Taglioni

Vincent (Ymanol Perset) is een jonge wapenhandelaar en een begaafd schietinstructeur bij de nationale politie. Zijn lot verandert ingrijpend wanneer hij terechtkomt in een spiraal van geweld, die ingezet wordt door de ontmoeting met Milo (Joey Starr), een corrupte agent.

avatar van Rickyman
Dit filmpje bevat uiteraard mooi geschoten beelden en geluid!
Een prima cast, maar verder is het matig. Du Welz onwaardig eigenlijk.

Goede actie film die lekker weg kijkt!!

avatar van leatherhead
Actie gaat Du Welz duidelijk minder goed af.

Ten eerste vond ik het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven. Perset loopt de ganse film als een dode mus voor zich uit te staren, en de rest van de meute bestaat louter uit een stel oninteressante machofiguren. Wel even leuk om Nahon weer een keertje voorbij te zien komen.

De actiescenes zijn best oké, alleen jammer dat ze eigenlijk maar een relatief klein deel van de film beslaan. Opvallend veel aandacht voor allerlei saai gekwek tussen de heren onderling. Beetje jammer, want met de actie is dus niks mis. Ook visueel is het verre van slecht, al mag je wel wat meer verwachten van iemand als Debie. Ietsjes opvallender is de soundtrack, waarmee Du Welz zo af en toe best sterk uit de hoek komt.

Niet slecht dus, al kun je je afvragen waarom Du Welz zich met dit soort doorsnee producties bezighoudt. Kleine 2,5* dan maar.

Best oké.

Du Welz noemt het zelf z'n meest vreselijke ervaring als regisseur, het ware verhaal achter deze film is ook best lastig te vinden. Buiten wat flarden links en rechts wordt er niet teveel over geschreven. Het resultaat is vooral wat zielloos en doods, terwijl er toch aardig wat ingrediënten aanwezig waren om een goeie film af te leveren.

Visueel zit het wel goed met Debie, al is de editing vaak nogal zoutloos en flauw. Die snelle montage van het in elkaar zetten van een geweer helemaal in het begin bijvoorbeeld. Zeer klassiek, maar matig uitgevoerd. De soundtrack vond ik toch ook net niet. Wat electronische deuntjes die pogen de film wat drive te geven, maar het zit teveel op de achtergrond en het blijft te braaf.

Acteerwerk vond ik het grootste minpunt. Perset mist charisme, Starr kan echt niet acteren. Helpt achteraf ook niet mij dat hij blijkbaar de grote boeman was. Leuk om Nahon even te zien, maar die heeft 5 lijntjes tekst en verdwijnt ook meteen weer. Gelukkig zit het wel goed met het sfeertje. Druilerig, duister en aardig groezelig. Dat maakt de film best te genieten, met links en recht een aardige actiescene ter afwisseling.

Maar je merkt duidelijk dat Du Welz' hart er niet inlag. Of dat door het project komt, of door het genre, of omdat hij er op het einde niet meer bijwas is moeilijk te zeggen, maar deze film staat duidelijk een trapje of 2 onder z'n normale werk. Slecht vond ik het zeker niet, er zit nog steeds genoeg kwaliteit achter deze productie om het een heel eind op weg te zetten, maar daar houdt het ook wel op.

avatar van Diederik58
Rommelige ongeloofwaardige film. Een wapendepot op de hoek van de straat, een vuurwapenwiskit met het sociale vermogen van een koelkast en natuurlijk de beroemde Franse corruptie.
Het acteren gebeurt zonder ziel.
De enorme somberheid die blijkbaar er van af moet druipen is geslaagd door donkere beelden, regen, deprimerende gezichten.
De actiescènes zijn oké.
Snel vergeten.