Antigang (2015)

Frankrijk
Actie

geregisseerd door Benjamin Rocher
met Jean Reno, Caterina Murino en Thierry Neuvic

Buren (Jean Reno) is een agent van de oude stempel die een squad leidt in de Parijse onderwereld. Wanneer een overval verandert in een moord, gaat Buren op zijn gevoel af en doet een inval in het huis van Kasper, een voormalige gevangene. De inval loopt uit op een bloedbad en Buren wordt verantwoordelijk gehouden. Maar als hij zich realiseert dat de bank- en juweliersoverval deel uitmaakt van een grotere operatie heeft hij niets meer te verliezen en zet hij alles op het spel.

avatar van mcdaktari
Jean Reno maakt me nieuwsgierig. Op IMDb word de film nog niet heel hoog gewaardeerd maar toch zal ik het eens proberen, wie weet.

avatar van DreamTech
Heb m gekeken vond het een lekker actie filmpie !!

Inderdaad wel een lekkere en vooral vermakelijke Franse Actie film, maar wel eentje met een dertien in een dozijn verhaal en ook één met een voorspelbaar verloop. Dat wat dat betreft biedt deze film niets nieuws onder de zon.

In dit eenvoudige verhaal welke zich afspeelt in Parijs, draait het om misdaad (bank en juweliers overvallen) en wraak, waarbij agent Serge Buren (verdienstelijk gespeeld door Jean Reno) en zijn harde team, bestaande uit vier andere mannen en twee vrouwen (zie ook poster), een centrale rol spelen. De wraak in het verhaal is vooral van toepassing omdat er iets tragisch met een vrouwelijk teamlid gebeurt en waar Serge een geheime verhouding mee heeft. Hij heeft namelijk een geheime verhouding met dat vrouwelijk teamlid, omdat zij getrouwd is met de leidinggevende chef (hij is van de nieuwe stempel) op het politiebureau en waar Serge (hij is van de oude stempel en gaat vaak op zijn gevoel af) een hekel aan heeft. Deze leidinggevende chef wilt ook het team van Serge gaan opheffen (ze kosten veel geld voor de maatschappij ).

Ondanks dat het verhaal niet veel voorstelt, was de uitvoering van het verhaal wel leuk gedaan en bevat het verhaal ook de nodige actie (best hard en ook veel pief paf poef geschiet) en zeker ook de nodige humor. Dat laatste komt vooral op conto van teamlid Niels Cartier (leuk gespeeld door Alban Lenoir), die ook regelmatig met een knuppel te keer gaat en een vrouw/vriendin heeft die hoogzwanger is. Ook andere teamleden gaan leuk en hard tekeer en zorgen voor humor zoals stagiaire Manu (leuk gespeeld door Oumar Diaw), vooral zijn scene als hij ietwat seksistisch "MILF" praat over vrouwelijk teamlid Margaux (gespeeld door de niet onaardig uitziende Caterina Murino), en Genoves (verdienstelijk gespeeld door Sébastien Lalanne die vroeger ook al eens "bondgirl" was) die tekeer gaat met een kleine stormram. Omdat de film maar circa 85 minuten duurt en het tempo best hoog is, kijkt deze film zich verder lekker weg en weet hij ook te vermaken.

Gewoon een leuke Actie film om als tussendoortje eens gezien te hebben en zeker ook niet meer. Daarvoor stelt het verhaal gewoon te weinig voor en is het ook allemaal te voorspelbaar (er zit dan ook geen enkele verassing in dit verhaal).

Jean Reno speelt echt zijn rol, jammer dat je goed kan zien dat zijn jaren ook gaan tellen. Ik heb er in ieder geval erg van genoten, simpel verhaal, goede actie, tikje humor en goed acteerwerk. Leuk om weer eens een Franse actie film te zien!

avatar van popcorn en cola
Actiefilm waar het zo hier en daar wat overdreven wordt. Reno is een van mijn favorieten, ook in deze film speelt hij zijn rol weer overtuigend. Verhaal is aardig, maar zoals in de meeste films uit dit genre, is de afloop voorspelbaar. Kijkt lekker weg, er zijn wel betere films, maar toch zeker de moeite waard.

avatar van Rodger
Prettige actie film, met actie, humor en drama..
Niet echt een hoogvlieger, maar prima om een keer te zien.
2.5**

avatar van filmkul
Iets bovengemiddelde actiefilm. Het verhaal is niet origineel, maar wordt wel zorgvuldig uitgewerkt. Uiteraard moet de film niet al te serieus genomen worden. De actiescenes zien er verder goed uit, waarbij men een beetje naar Heat gekeken heeft. Reno lijkt zijn leeftijd inmiddels wat tegen te hebben en komt niet echt uit de verf als actieheld. Verstand op nul en met een zak chips heb je een leuk avondje. 3.0

avatar van Rfc_
Geinig filmpie

avatar van hoffhaan
Gewoon een goede actiefilm. Weinig diepgang maar kijkt lekker weg. 3.5

avatar van Brabants
Redelijke actiefilm die wat traag op gang komt maar uiteindelijk best vermakelijk wordt. Het is allemaal wat voorspelbaar en de personages wat oppervlakkig, maar de actie is oké. Ik laat het qua beoordeling in het midden. Het was niet slecht maar zeker niet goed.

avatar van hutsekluts
Weinig zeggende actiefilm waarin Reno een van zijn mindere rollen speelt.

avatar van blurp194
Van dik hout zaagt men balken.

Met de realiteit heeft het allemaal niks te maken, dit gedoetje waarbij de politie zonder na te denken overal op rond knalt en de omstanders als witjes gaan. Hoewel, in de krant lees ik dat de Nederlandse politie zwaardere wapens krijgt - en kennelijk 'gewoon' voor op straat. Misschien voorspelt deze film wel hoe het hier gaat worden...

Tsja. De moraal van een stripverhaal voor lagereschooljeugd. Het komt wel eens over dat de hele maatschappij daarnaar afglijdt. Voor deze film werkt het wel, en niemand hoeft zich er echt voor in te spannen. Met de oude Franse kunst van de politiefilm heeft het maar erg weinig meer uit te staan.

avatar van Collins
Veel goede actiescènes in een rechttoe-rechtaan film waarin het verhaal er eigenlijk niet toe doet.
Reno speelt een harde politieman die op eigenzinnige wijze met z'n team de slechterikken afrost en neerschiet. Dat is het wel. Lekkere vermakelijke no-nonsense.
De actiescenes zijn prima in orde. Snelle achtervolgingen en harde knok- en schietpartijen. Alle actie is zonder enige nuance en erg over the top, maar wel steeds met een vleugje humor. Best fijn.
Reno is altijd wel ok. Toch wordt de man zichtbaar ouder. In deze actieve rol kan het (met wat goodwill van de kijker) nog net.

Heb ze beter gezien, zelfs met meer onwaarschijnlijkheden.

avatar van DjFrankie
Degelijk maar niks aparte. Volop actie en daar is deze ook voor bedoeld.

avatar van Left4Dead
Het wil zo graag een echte actiefilm zijn, zeker met de "Heat-achtige heistachtervolging". Maar nimmer komt het in de buurt. Voorspelbaarheid, een niets speciaal aanvoelende regie en een zeker niet bijster vernieuwend verhaal en script. Het is klein vermaak maar meer ook echt niet. De regisseur heeft nog een weg te gaan, dat is ook met deze prent van Rocher weer duidelijk.

Leuk voor een keer maar een knaller is het niet. Leuke actie en soms een prima knipoog qua humor. De humor is wel lekker luchtig, daardoor kun je ontspannen de prent doorkomen. Maar door de aanpak met deze soort humor verdwijnt ook de ruimte voor het gedeelte waar de regisseur een stuk serieusheid wil brengen. M.a.w., het lijkt niet bij elkaar te passen op momenten.

Het voorspelbare momentje drama waar persoonlijke wraak als vervolg op komt lijkt op een stuk slechte montage. Het moest erin om bepaalde redenen maar waar proppen we het ertussen? Al die combinaties, humor met serieusheid en drama, zijn gewoon niet goed gecombineerd. Dat is de grote achilleshiel van de prent.

Voor een avondje onderuit gezakt geslaagd, voor diepgang en kwaliteit min of meer gezakt. Het acteerwerk redelijk, soundtrack erg gewoontjes en de regie met montage niet bijster geweldig. 3** vooruit, omdat hij redelijk wegkijkt.

avatar van JanLo
filmkul schreef:
Haha, actiefilms en ook de meeste andere films moet je niet serieus nemen. Over het algemeen worden ze gemaakt om de mensen te vermaken. Documentaires zijn er meestal voor om serieus te nemen!