Aime Ton Père (2002)

Frankrijk / Canada / Verenigd Koninkrijk / Zwitserland
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Jacob Berger
met Gérard Depardieu, Guillaume Depardieu en Sylvie Testud

Paul, 28, is van plan zijn vader Leo Shepherd te kidnappen. Deze, een bekende schrijver, reist met de motor naar Stockholm om er een prijs te ontvangen. Een paar dagen lang zal de hele wereld denken dat Shepherd overleden is...

avatar van 93.9
Best een aardige road-movie.
Zonder opsmuk en met een niet allerdaags einde.

avatar van kort0235
Vind ik ook. Met Depardieu en zijn zoon. En gezien de prijs bij Blokker (1,49 euro) absoluut geen miskoop.

avatar van Flipman
Kijk, eigenlijk is deze film een vier en een half waard, maar ik had de omschrijving achterop de DVD gelezen, waardoor ik naar mijn smaak al iets teveel wist. De omschrijving hier vind ik veel beter.

Mooie film, ik moet meer Franse films zien, merk ik al ! Leuk ook dat vader en zoon Depardieu in zeker zin zichzelf spelen. Ik weet het, dit is niet de eerste keer, maar daarom nog wel leuk !

avatar van Flipman
Ik bedoel, niet de eerste keer dat twee acteurs vader en zoon spelen, terwijl ze dat in het echt ook zijn.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dvd net uitgezet na 55 min.. verhaal wist mij niet teboeien en de acteurs kwamen niet overtuigend over.. misschien komt het omdat ik moe ben maar op dit moment vind ik het geen boeiende film..

Veel beter dan ik had verwacht.
Het verhaal leek me wat vergezocht, maar het pakte gelukkig goed uit.
Het is geen meesterwerk, maar er zitten enkele indrukwekkende scenes in, die me bij zullen blijven.
Een aantal confronterende gesprekken in de auto tussen vader en zoon zijn van grote klasse.

avatar van Boenga
Zeker geen film voor het grote publiek - drama met veel praten, niks humor, en geen of weinig actie. Toch is dit in zijn genre een heel sterke productie. Het onderwerp - de relatie vader/zoon - wordt boeiend gehouden met, zoals kappeuter al schreef, sterke dialogen. Vooral de stop onder de brug, waar Paul het woord voert voor zichzelf én voor z'n vader, is bijzonder confronterend.
De combinatie met een roadmovie zorgt ervoor dat het geheel nergens statisch wordt, en brengt letterlijk en figuurlijk vaart in de film.

Nog dit: ik las ergens dat de regisseur hier z'n eigen problemen naar buiten wou brengen (zoon miskend door vader). Toch merk ik dat een aantal gegevens ook uit het leven van de acteurs gegrepen zijn: het motorongeval en de drugsverslaving meer bepaald...
De zoon had trouwens niet het charisma van z'n vader, maar hij levert hier in elk geval wel prima werk.

Sterk, maar zoals ik al zei: niet iedereen zit hier op zaterdagavond op te wachten; wat meteen , denk ik, ook wel een verklaring is voor de lage score.

Guillaume Depardieu - Wikipedia - nl.wikipedia.org

een sterke film, een term die ik zelden gebruik, maar hier op zijn plaats is. Een sterke film, niet mooi, niet gevoelig of dramatisch; sterk Het is een drama; maar tussen bijna te krachtige mensen; wilskacht overwint sympathie. Wat een film; echt een staaltje verhaalkunst; en boeiend van de eerste tot de laatste minuut. En het laat je achter dat een persoon waar je weinig sympathie voor koester zal missen; en je zou bepaald het vervolg zien.

Een van de beste films die ik ooit gezien heb. De kern van de film is voor mij: een vader die zijn kinderen verwaarloost terwille van zijn carrière. Waarschijnlijk raakt dit thema me erg, omdat ikzelf mijn carrière juist een beetje verwaarloosd heb terwille van mijn kinderen. Ik heb daar overigens nooit spijt van gehad. Behalve het thema raakten ook de mooie beelden me en de spannende manier waarop het thema uitgewerkt is. Ik heb zelden zo ademloos naar een film zitten kijken.