Roberto Succo (2001)

Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Cédric Kahn
met Stefano Cassetti, Patrick Dell'Isola en Isild Le Besco

Tussen Toulon en Annecy vindt een reeks inbraken, brute overvallen, verkrachtingen en onverklaarbare moorden plaats. De politie probeert door een minutieus onderzoek de misdaden met elkaar in verband te brengen en het spoor leidt ten slotte naar een gevaarlijke, voortvluchtige crimineel, afkomstig uit Italië.

De echte Roberto Succo vermoordde op zijn vijftiende zijn ouders, hield zich rustig tot zijn vijfentwintigste, vermoordde toen een politieman, was voortvluchtig, werd gepakt, ontsnapte weer... Hij stond in alle kranten : een fascinerende foto van Succo op het dak van zijn gevangenis, in z'n onderbroek, alles en iedereen trotserend.

Hij is weer gepakt, psychiatrisch onderzocht, en heeft zelfmoord gepleegd.

Er is al een (verwarrend) toneelstuk van zijn leven gemaakt, door Bernard-Marie Koltes.

Wat vind je verwarrend aan het toneelstuk, Hugohei?

Protonpusher
ik heb deze film net gehuurd...ben benieuwd

avatar van brucecampbell
Vrij verontrustende film door het feit dat Roberto Succo zo lang uit de handen van de politie bleef.
De film zelf is onevenwichtig, met een slordig en onsamenhangend eerste deel, maar met een zéér sterke tweede helft.
Een 4.

Een nuchtere film die gebaseerd is op ware gebeurtenissen en overkomt als een docudrama. De regisseur slaagt er in om de hoofdpersoon niet als held noch als slachtoffer van zijn omgeving neer te zetten; opmerkelijk is dat in deze film het liefdesverhaal centraal staat. Stefano Cassetti is ijzersterk: met zijn imponerende, intens doordringende ogen zit hij in de huid van deze gestoorde, schrikaanjagende crimineel.