Oscar et la Dame Rose (2009)

Alternatieve titel: Oscar and the Lady in Pink

Frankrijk / België / Canada

geregisseerd door Eric-Emmanuel Schmitt
met Michèle Laroque, Amir Ben Abdelmoumen en Max von Sydow

Oscar is 10 jaar oud, lijdt aan leukemie en heeft nog maar een paar weken te leven. Hij denkt dat hij zijn doktoren heeft teleurgesteld door niet te genezen en neemt het zijn ouders kwalijk dat ze niet met hem over zijn naderende dood kunnen praten. Gelukkig is daar Oma Rozerood, een oudere dame die de kinderen in het ziekenhuis bezoekt. Ze vertelt hem verhalen over haar vroegere worstelcarrière, raadt hem aan brieven aan God te schrijven en verzint een spel waar elke dag voor 10 jaar uit iemands leven bestaat. Zo leeft Oscar een heel leven in slechts een paar dagen.

avatar van R1992
We hebben dit boek gelezen met frans, echt een mooi verhaal! Ik ben benieuwd naar de film, de trailer ziet er iig goed uit =)
Wel een lelijke poster though.

Prachtige Film,

Het is eigenlijk een triest verhaal , je weet dat het jongetje dood ga aan het einde van de film maar tijdens te film ben je er zo niet mee bezig omdat ze het wel grappig maken, de lady in the pink is echt een tof personage en ik vind dat Michèle Laroque dat zeer goed geacteerd heeft, het jongetje was ook super goed,

Mooie triestige maar ook leuke film !!!
Moet je zeker eens zien

Mooie film, die aan de ene kant aangrijpend is, en aan de andere kant
vertederend, met een licht humoristische inslag.

avatar van Akkiej
Prima filmpje. Het zware verhaal wordt op een luchtige (misschien iets kinderlijke) manier verteld, waardoor je toch met een glimlach kunt kijken. De intro van de film is geweldig, maar in het midden zwakt het een beetje af. Al wordt die afzwakking snel weer hersteld, want het einde is echt prima en ook ontroerend.
De film is niet echt topklasse, maar wel een ruime voldoende!

jeeke21
Prachtige film !
Met een prima acterende Michelle Laroque , met een grote mond, die ook zichzelf terugvindt in haar ongewild vrijwilligerswerk ! Ook het jongetje Amir en de andere hebben uistekend werk geleverd..

Goed gegeven wat totaal mislukt tussen de stukjes met fantasie in de film , echt jammer had veel meer ingezeten. Michèle Laroque als Rose zier er erg goed uit.

avatar van nightbreed
Ik kon mijn aandacht er nauwelijks bijhouden.

avatar van Decec
Een redelijke dramafilm...
Redelijk acteerwerk...
Eigenlijk is voor de kinderenfilm (geen familie via imdb vermeld)...
Acteur Amir speelt wel goed...
Geen beste film...

svp deze film komt uit Franse en Canadese (via plotsomschrijving heeft alleen België vermeld)

avatar van Djumbo
Het boek was geweldig, de intensiteit van het boek maakte dat ik diep in mij blijkbaar een beeld geschapen had van dit verhaal. In het begin van de film had ik de indruk dat dit beeld niet overeenkwam met de beelden die ik zag. Maar gaandeweg kreeg de film toch wel iets magisch.
Het boek blijft voor mij veel sterker, maar ik vond de film toch wel ontroerend .

avatar van timburton
Een mooi boek is aardig verfilmd. Vooral de nieuwe verhaallijn, die ontbrak in het boek, was een goed film. Toch was de film op veel momenten enigszins saai en mijn grootste irritatie was het wel gekende Amélie-syndroom waar vele Franse regisseurs onder lijden. Sinds het internationale succes van Amélie proberen de Fransen krampachtige surrealistische scènes te gebruiken in hun films. Naar mijn mening toch enigszins gefaald in "Oscar et la Dame Rose". Toch was het einde dan weer ontzettend ontroerend. Alsnog een dikke drie.

avatar van Nicolage Rico
Oscar et la Dame Rose is met liefde gemaakt, maar mist grotendeels toch een ziel ofzo. Op momenten komt die ziel wel naar boven drijven, zoals letterlijk het moment waar Oscar God "ontmoet" , maar overall is er een gebrek aan.

De fanatasiemomenten zijn leuk, maar meestal op een nogal kinderlijke wijze gebracht (de worstelmomenten - ze zien er daarnaast vaak goedkoop uit, al hoeft dat geen bezwaar te zijn voor "dromen".) Zo ook de momentjes met de medepatiënten van Oscar, hoewel die stukjes de luchtigheid ondersteunen.

Genoeg spitsvondigheden ( eendagsplant, hoe Oscar God "Jou" noemt, etc. ), waardoor deze film, met toch een zwaar thema, nogmaals luchtig blijft, waarvoor een kleine hulde.

De dialogen tussen Oscar en the Pink Panther zijn oké, al rijmden ze niet altijd bij een 15-jarig jongetje, hoe bijdehand en door-omstandigheden-wijs-geworden ook. De fijnste woorden kwamen misschien wel van de bejaarde arts, met als hoogtepunt de woorden tegen de roze dame: "Hij (Oscar, red.) waakte over jou." Toch is de beste rol weggelegd voor Michèle Laroque, die mooi, irritant, leuk en koppig tegelijk is. Ze deed niets fout.

Een film met zijn mankementjes, maar toch wel een 3,5* waard, vooral vanwege zijn fijne karakter.

avatar van madmax1
Prima spel met mooie scènes zak soms iets rommelig weg maar hersteld zich weer
Al met al een goede film over een lastig onderwerp.

Er komen niet enkel sterke films uit België: dit drama met een christelijke boodschap over een doodziek kind, oubollig van toon, waarin te duidelijk gemanipullerd wordt om de traanklieren te laten werken. Een verhaal over vriendschap, dood en fantasie, geloof en gebed, waarin sentiment wel wordt afgewisseld met vurige en sterke dialogen. Deze treurigheid wordt geboden in kleurrijke beelden. De cast kent van groot tot klein een overtuigende bezetting

avatar van Nicolage Rico
Oubollig vind ik totaal niet bij deze film passen. Oubolligheid in een modern jasje ofzo?

avatar van Roger Thornhill
In zekere zin heeft Schmitt ook wel wat van de op de loer liggende zoetsappigheid vermeden door Rose aanzienlijk minder lief en vriendelijk te maken dan in zijn novelle (het daarop gebaseerde toneelstuk heb ik nooit gezien of gelezen), net zoals de lezer die op basis van (de titel van) de Nederlandse vertaling (Oscar en oma Rozerood) aan een aaibaar omaatje dacht hier eveneens bedrogen uit zal komen. Hulde voor Michèle Laroque.

avatar van Phantasm
Redelijk in elkaar gezette dramafilm met wat fantasie er doorheen.

Een film over doodgaan, zekerlijk van een kind, is een ernstig en doorgaans aandoenlijk gegeven.
De cineast slaagt er evenwel in door een luchtige, fantasierijke toon aan te slaan, het trieste van het gebeuren af te houden tot aan het slot. Misschien is het inlassen van sprookjesachtige scènes niet altijd zo evident in het verhaal, maar de opzet is origineel en werkt aanstekelijk en natuurlijk kan er ook gerekend worden op een uitstekende Michèle Laroque als de fee, maar ook als de naar echte liefde en zin van het leven snakkende vrouw, maar vooral ook op de intelligente, innemende act van de kleine Oscar.
Lovenswaardige film.

avatar van tbouwh
Matige verfilming van een zeer goed boek, geschreven door Eric-Emmanuel Schmitt. Amir weet de rol van Oscar goed te vertolken; de Oma rozerood uit het boek is echter een lieve vrouw op leeftijd, en geen pizzaverkoopster van middelbare leeftijd die constant de indruk wekt er allemaal geen zin in te hebben. Haar rol komt geforceerd over en haar prive-situatie doet er in het boek niet toe: het gaat om Oscar.
Overdreven scenes met spoken en overhypete gevechten in de boksring: het is niet aan mij besteed. Deze film had mooi kunnen zijn in eenvoud, het boek is namelijk vertederend, maar deze poging is mislukt doordat de filmmakers de film aantrekkelijker en/of grappiger hebben willen maken. Enkel de casting van Oscar en de scenes die volgens het boek lopen zijn goede keuzes geweest. Onvoldoende, 2*

Film over een tienjarig jongetje dat niet zo lang meer te leven heeft. Een loodzwaar onderwerp voor een jeugdfilm. Toch is het geen loodzware film. Het is een mooi verhaal geworden waarbij alle levensfasen van een mens worden doorlopen en daarmee komt het onderwerp, hoe droevig ook, heel natuurlijk over. Verder is de film ook erg mooi vormgegeven. Mooie beelden en een vaak sprookjesachtige atmosfeer. Erg knap gedaan. En daarnaast wordt er dan ook nog eens erg goed en mooi geacteerd. Ja, dit is een hele knappe jeugdfilm. Zeker bij zo'n onderwerp. Het enige ietwat storende voor mij is het stichtelijke element in de film. Maar goed, dan mag de EO ook eens een mooie film uitzenden tussen kerst en oud & nieuw.

avatar van tommykonijn
Zelden een boekverfilming gezien waarbij de regie in handen ligt van de auteur van het boek.

Nu heb ik het boek niet gelezen, maar dit lijkt me wel een voordeel. Wil niet direct zeggen dat de film er beter op geworden is als dat iemand anders de regie had gedaan, maar de liefhebbers van het boek zullen kunnen rekenen op een zo waardig mogelijke verfilming. Wat de film betreft; die is prima verzorgd.

Ik vond het niet allemaal van een bijster hoog niveau, maar op vrijwel elk vlak was het voldoende. De relatie tussen Oscar en 'la Dame Rose' wordt goed in beeld gebracht en er ik sprake van chemie tussen de twee personages. De jonge Amir Ben Abdelmoumen zet zijn rol neer met de nodige sympathie, precies wat het personage nodig heeft. Ook Michèle Laroque en Max von Sydow waren goed in vorm. Het viel me overigens op dat de film zich niet zozeer naar één publiek richtte. Tijdens de - imo irritante - bokswedstrijden lijkt de film heel kinderachtig, terwijl het bij de ontmoeting met God een stuk volwassener wordt en uiteindelijk best wel gewaagd. Dat soort 'risico's' kan ik altijd wel waarderen.

Qua montage en kleurgebruik steekt de film ook goed in elkaar. Af en toe lijkt de film de plank mis te willen slaan (het soapy liefdesverhaaltje is op het randje), maar met enkele kleine vondsten (zoals dat eendagsplantje bijna op het einde) weet de film de sympathie weer terug te winnen. Niet van begin tot eind vlekkeloos, maar op zich een alleraardigste winterfilm die het goed zal doen rond deze dagen.