Un + Une (2015)

Frankrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Claude Lelouch
met Jean Dujardin, Elsa Zylberstein en Christopher Lambert

Antoine lijkt op de helden van de films waarvoor hij de muziek componeerde. Het heeft charme, succes, gaat door het leven met humor en trekt zich van problemen weinig aan. Wanneer hij naar India vertrekt om te werken aan een originele versie van “Romeo en Julia”, ontmoet hij Anna, een vrouw die totaal verschillend is, maar die hem meer aantrekt dan wie ook. Samen zullen ze een ongelooflijk avontuur te leven...

avatar van Mochizuki Rokuro
In een romantische bui, McSavah?
Of is dit helemaal geen gezellige Lelouch-film?

Er is zo te zien nog geen releasedatum.

avatar van McSavah
Voor een goede rom-com sta ik altijd wel open hoor. Had er verder geen verwachtingen van en wilde hem eigenlijk alleen zien vanwege Elsa Zylberstein. Heb verder ook nog niks van Lelouch gezien, maar daar gaat zeker nu wel verandering in komen.

Dit is gewoon pure filmliefde. Het romantische verhaal waar ik al snel voor val wordt ondersteund door heerlijke meta-humor, cinematografische allusies (zo zit er een shot in van een sticker in de vorm een hart op de gebroken vooruit van een bus, wat mij lijkt te hinten naar dit shot uit Uski Roti (1970) - er zit ook een fictieve regisseur van de Indian new wave/Parallel cinema in de film, waarvan Mani Kaul een van de belangrijkste namen is) en avant-garde montage. Dat laatste is niet waar trouwens, maar qua vorm deed het mij wel wat denken aan namen als Malick, Godard, Mann, Soderbergh. Misschien een beetje het segment waar een Ho-cheung Pang zich soms ook bevindt, maar dan wel Franser en wat mij betreft ook vrijer en intelligenter. De titel zal trouwens ook een zinspeling zijn op Lelouch's klassieker Un homme et une femme.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zo dat klinkt nogal.

Ik ben ook niet zo thuis in Lelouch. Waarin hij de laatste jaren vooral opviel was een bijdrage aan zowat alle epsiodenfilms die ter gelegenheid/op verzoek van 'Cannes' zijn gemaakt - en dat was steeds niet bijzonder.

avatar van McSavah
De namedropping is wat overdreven maar ik vond het wel degelijk dat niveau aantikken. Zal daar wel alleen in sta, maar ach.. Hopelijk krijgt hij toch nog wel een release in Nederland begin volgend jaar.

Naar een Franse film die Un + Une heet, ga je als man allicht alleen maar als je een gebrek aan liefde voelt opborrelen, maar wat een heerlijke film is dit uiteindelijk. Hem aanraden door de korte inhoud te vertellen, is een hopeloze zaak. Un + Une deed het voor mij vooral met de ongelooflijk echte dialogen, de bijzonder traag groeiende en sterk gespeelde/geregisseerde chemie tussen de twee hoofdacteurs en de waanzinnige omgeving waarin het zich allemaal afspeelt. Vive la France.

avatar van Verhoeven
Mochizuki Rokuro schreef:
Er is zo te zien nog geen releasedatum.
En die zal - zoals ik al had verwacht - nooit meer komen. Het bleef bij een filmbeursavontuur. Wellicht ter zijner tijd een keertje importeren.

avatar van jikamajoja
Twee leuke acteurs, dus hoge verwachtingen.
Maar helaas, zo geforceerd en bij momenten over geacteerd ...
Héél erg slechte casting voor Christopher Lambert. Hij lijkt wel een zombie van 100 jaar oud

avatar van Zeriel
Charmante hoofdpersonen bewegen zich kalmpjes romantisch flierefluiterig door India. De plot doet nauwelijks ter zake. Kijkt makkelijk weg, verder heeft het weinig om het lijf.

Omdat ik toch wel te vinden was voor zijn vroeger werk, ga ik zeker geen film van Lelouch overslaan.
En eigenlijk is hij niet veranderd, al haalt hij natuurlijk niet het niveau van het ondertussen een halve eeuw oude "Un Homme et une Femme", maar er is weer veel charme, romantiek en liefde, heerlijke muziek en natuurlijk wat menselijke levenskronkels. Ook de speelsheid is gebleven, het dartel naar emoties zoekend camerawerk en valt er, naast de toch kleurrijke, interessante kijk op het Indisch landschap, volk en gebruiken, zekerlijk te genieten van het samenspel Dujardin-Zylberstein. De dialogen mochten er ook best zijn, beslist niet zonder humor.
Zeker niet ontgoocheld.

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en het was geen misse film, maar toch niet veel meer dan dat. De cast deed het prima en zag er ook goed uit. De film mocht misschien wel een tikkeltje korter geweest zijn, maar voor de rest was er niet veel op aan te merken.

(Gezien op 02/06/18)
Niet de film van het jaar, maar toch een mooie prent. Zeker voor wie van pittige dialogen houdt.
Bovendien zijn de gekozen locaties een meerwaarde. Lelouch weet hoe je een film maakt.
Je mag 115' dromen. De werkelijkheid is anders.
Jean Dujardin en Elsa Zylberstein geloven in hun rol. Anna en Antoine geloven in de liefde.