Fri Os fra det Onde (2009)

Alternatieve titel: Deliver Us from Evil

Denemarken / Zweden / Noorwegen
Thriller

geregisseerd door Ole Bornedal
met Lasse Rimmer, Lene Nystrøm en Fanny Bornedal

Het gelukkig getrouwde stel Peter en Pernille keert samen met hun twee kinderen terug naar Peters geboortestadje. Peter is advocaat en Pernille lerares. Hun plan is hier met het hele gezin een rustig leven te leiden, weg van de grote stad. Ze zijn bezig met het renoveren van het huis, en worden hierbij geholpen door Alain, die vroeger gemarteld is in de Balkan. Hij is druk bezig zijn leven weer op de rails te krijgen en een goed bestaan op te bouwen. Dit in tegenstelling tot Josh, de broer van Peter. Hij woont al zijn hele leven lang in het stadje en werkt - als hij tenminste niet in de kroeg hangt - als vrachtwagenchauffeur. Zijn vriendin Scarlet, is zwanger en doet Josh inzien dat hij zijn leven moet beteren. Maar ver weg van de bewoonde wereld rijdt hij per ongeluk de oude vrouw Anna dood met zijn vrachtwagen. Josh slaagt erin vals bewijs te creëren, met het gevolg dat Alain als verdachte aangewezen wordt...

Aardige Deense thriller (zijn de Scandinavische landen best goed in) met een boeiend verhaal en veel fraaie beelden. Het tempo van het verhaal is wel wat laag waardoor er door de lengte van de film ook saaie momenten inzitten. Het einde van de film vond ik best wel verrassend maar wel zeer goed. De onbekende cast deed het ook best aardig. Wat me meteen bij de cast opviel was de fraaie Pernille (gespeeld door Lene Nystrøm) met haar eveneens fraaie decolleté. Ze is trouwens de zangeres (effen haar naam gezocht op Google) van de Deense band "Aqua" met de jaren 90 hit Barbie Girl

Goeie film waarin een vrachtwagenchauffeur een dodelijk ongeluk in de schoenen van een ander probeert te schuiven. De grauwe uitstraling van de film versterkt de naargeestige en deprimerende sfeer van de film. Het laatste gedeelte heeft veel weg van Straw Dogs, en is ook bijna net zo spannend. Helaas komt de geloofwaardigheid wat in het gedrang doordat sommige personages wel erg ver doorslaan en ook de twist (de werkelijke toedracht van het ongeluk) op het einde was onnodig. Ruim 3.5 sterren.

vond hem iets tegenvallen vanwege het vreemde onwerkelijke sfeertje
vond strawdogs veel beter

avatar van knusse stoel
Mooie film maar wel enigzins onwerkelijk sfeertje zoals pindakaas2 ook al constateerde.
Het is al een tijdje geleden dat ik de film zag maar vond het een boeiende film waarin goed gespeeld werd.

avatar van sinterklaas
Theunissen schreef:

Die speelt ook in Varg Veum. Ze heeft nu wel een barbie-tiet.

avatar van witboek
Zeer saai tot en met het einde.

avatar van Roger Thornhill
Aan de ene kant indrukwekkend, met een mooi sociaal thema en geweldig gespeeld (vooral door Jens Andersen als de schuimbekkende Lars), aan de andere kant bijna clichématig inspelend op onze ergste angsten en vermoedens (de haatgevoelens en de korte lontjes bij de minder bedeelden, standaardelementen van de American-gothic-horror) met surrealistische horrorscènes (de hand die aan de deur wordt gespijkerd, de politiemannen die overhoop worden geschoten). Waar de film voor mij echter ontspoort (wordt dít bedoeld met het over-the-top-gedeelte van de film?) is bij de totaal overbodige en zeer onsmakelijke groepsverkrachtingsscène die aanvoelt als de beschimmelde kers op een allang geconsumeerde taart - de regisseur/scenarist heeft zijn punt allang gemaakt, waarom nu ook déze scène nog? Alleen maar zodat Alain de vrouw kan ontzetten? Een technisch zeer vaardig gemaakte film die me met een vieze smaak in de mond achterliet (hetgeen mij meer stoorde dan de ongeloofwaardigheid).

Boring, wat een slechte film, super traag.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film opent met een eigenzinnige sfeer, beelden met een filter erover en mooie muziek en geluiden erachter. Scandinavië is goed in die dingen. Daarna krijgen we een dorpje te zien met ogenschijnlijk standaard figuren. Er soms wat uitgekozen maar ook weer niet excentriek. De film kabbelt verder in een sfeertje waarvan de temperatuur blijft stijgen. Voor je het weet escaleert de boel en blijven sommige dingen extra nazinderen. Opvallend is dat het getrouwde koppel gespeeld wordt door een Deense stand-up comedian en de zangeres van Aqua (Barbie girl) in haar filmdebuut. Geen voor de hand liggende keuzes. Opvallend dat de cast goed zit en je na een tijdje mee bent in deze benauwde film.

avatar van Bye Birdy!
Plat en lelijk en het kan inderdaad niet in de schaduw staan van Straw Dogs, waar zonder enige gêne leentje buur bij is gespeeld. Stilistisch wil het ook niet zo vlotten; ook op dit vlak is het allemaal te bedacht en is het allemaal al eens gedaan en vooral ook beter gedaan. Het wordt werkelijk nergens eigen en dat maakt dit een nogal overbodige film.

Wat een belachelijk gedrogt is deze film. Het lijkt wel of hij door twee regisseurs is gemaakt. De eerste die nog zijn best doet om er wat van te maken en de tweede die schizofreen is. De eerste helft is nog best wel genietbaar. Een interessant verhaal en mooie vormgeving met bijzonder kleurgebruik. Ik irriteerde me alleen aan de matige acteerprestaties van met name de dronken acteurs. Maar de tweede helft is voor de schizofrene regisseur. Als de dode vrouw gevonden wordt slaat de film ineens om in een compleet losgeslagen en uiterst ongeloofwaardige horrorfilm. Dat komt echt helemaal uit het niets zetten. Zorgvuldig opgebouwde karakters uit de eerste helft blijken ineens maniakale gekken en zelfs moordenaars en verkrachters te zijn, en de rest van het dorp is ook vanuit het niets helemaal losgeslagen. Het is onvoorstelbaar hoe een film zo onwaarschijnlijk om zeep geholpen kan worden. Ook het allerlaatste shot is ronduit belachelijk. Bijna een bevestiging dat de regisseur misschien wel echt schizofreen is. Trouwens, wat hebben Denen toch met racisme? Het is niet de eerste Deense film waar Denen als grote racisten worden afgeschilderd.

avatar van 93.9
Robi schreef:

Jij snapt toch niet niet wat schizofrenie is en hoe erg dat is he... Wat een domme uitspraak...