Beat Street (1984)

Alternatieve titel: Super Swingende Straatfilm

Drama / Muziek

geregisseerd door Stan Lathan
met Rae Dawn Chong, Guy Davis en Jon Chardiet

Terwijl de Puerto Ricaanse Ramon de straten afschuimt op zoek naar een mooi plekje voor één van zijn graffiti-werken, zijn een rap-dj en een muziek-studente bezig een groots opgezette breakdance-presentatie te organiseren.

avatar van SmuttWars
Leuke maar voorspelbare film. Leuk dat er veel echte old school Hip Hop artiesten inzitten. ***^

Een film die een grote indruk op mij maakte als gozertje van 10, aspirant hiphopliefhebber, haha. Jammer dat die film nergens te koop is. Als iemand m wil verkopen.... mail me

Online is hij overal te krijgen hoor. Op Amazon bijvoorbeeld.

Ik wil 'm ook nog graag eens zien trouwens.

avatar van ewalk
Als 14 jarige knaap in '83 in de bios gezien. Voor mij aanleiding om te breakdancen enz.
De film die een helder beeld geeft van de hiphop cultuur en eigenlijk laat zien hoe het begon. Jammer genoeg is de huidige hiphop cultuur gekidnapt door de entertainmentmafia e.d. De grote massa prikt daar niet door heen.
Een must voor een ieder die de essentie van ware hiphop wil proeven, naast Wild Style en Style Wars natuurlijk!!!

mando

deze film uit 1984 is echt een aanrader,die moet je echt gezien hebben als je van break dance houd.jammer dat je deze film nergens op dvd kan kopen.als iemand die film heeft zou je dan zo vriendelijk willen zijn om mijn een berichtje terug te willen stuuren.deze film krijgt van mijn een 10.

"Super Swingende Straatfilm" ?

avatar van katie morosky
Wat inderdaad echt heel leuk is aan deze film zijn die oldskool dj's en rappers die de revue passeren: Kool DJ Herc, Grandmaster Flash and The Furious Five, Afrika Bambaataa,... Verder zijn ook het breakdancen en de Electric boogie aangenaam om naar te kijken... Het verhaal zelf is jammer genoeg niet zo goed uitgewerkt. Maar wat een energie!

Ik vind Wilstyle een stuk beter, maar deze was ook nog goed te doen. De onzin die ze hierna uitbrachten ("Rappin'" & "Breakin'" enzo) was echt belachelijk en een snelle manier om geld te verdienen met de breakdance hype in de jaren 80.

spiep
Fred Neil schreef:
Ik vind Wilstyle een stuk beter, maar deze was ook nog goed te doen.

ik vind wild style ook een stuk beter, maar vooral door het slechte acteerwerk van een oa paar graffiti schrijvers! erg amusant om naar te kijken.

maar beat street krijgt toch een dikke 4 van mij, omdat ik 10 jaar was en deze film het einde vond.
als ik hem nu kijk vind ik het een matige film en beetje afgezaagd. dvd staat in de kast, moet de stof er maar weer eens keertje van afblazen.

lijkt me een super vette film..
hoop dat die binnenkort een keertje op tv komt

avatar van psycholamp
Leuk voor het oldschool-gevoel, deze film. Wat me bevreemd, is dat Harry Ballefonte verantwoordelijk is voor de muziek in deze film.

Die alternatieve titel, was dat in Belgie? Want in Nederland heette de film gewoon Beat Street.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vermoed dat het een Nederlandse tagline was (die onder de titel op de poster stond).

heerlijk deze film die je mee terugneemt naar de tijd dat muzikaal gesproken hiphop, electro, electric boogie, breakdance en human beatbox nog familie van elkaar waren en in feite 1 grote vrij breed toegankelijke subcultuur vormden ipv de afzonderlijke stromingen / subculturen die ze tegenwoordig vormen. verder zijn de raps heerlijk luchtig voor het oor en niet zo agressief als tegenwoordig. ook de leadsynths zijn vaak eerder een kloon van een elektrische gitaar wat betreft klank en partij dan een doorontwikkeld eigen instrument. vette hiphop was toen ook nog gewoon ROCK. kortweg COOL!

Tja. Tuurlijk, om een paar oude helden te zien is wel leuk enzo.

Maar dit is me wat TE oldskool. Iets teveel electro-invloeden, heb ook nooit veel gehad met de echte breakdance-muziek, pas vanaf Mantronix werd dat tof.
Verder is zoals altijd met dit soort films acteerwerk, regie etc. dramatisch, maar dat is verder niet erg.

Maar waar ik bij bvb een Krush Groove veel lol had aan de rap en oude artiesten en vibe had ik dat hier veel minder.

avatar van ewalk
Hm, vind krush Groove toch echt slechter geacteerd dan deze film. De battle tussen de new york city breakers en the roksteady crew is geweldig, vooral met het nummer van Arthur Baker: Breakers Revenge. Brengt me terug naar mijn tiener jaren. Breakdancend en battlend door de straten. Ik was een jaar of 15, 1984. Geweldig jaar!

I know, iedereen die ik kende die vroeger breakte vind dit te gek. Maar zelf ben ik daar niet zo,n enorme fan van.

Hou je van typische begin jaren 80 sfeer, graffiti, breakdance muziek en spastische breakdancers dan heeft deze film veel te bieden. Verwacht echter niet veel van het verhaal en de acteurs want die zijn beide zeer matig.

avatar van ewalk
Was er vandaag weer voor de zoveelste keer op. MGM schijnt er patent op te hebben.

ewalk schreef:

Daar heb ik hem ook op gezien. Was wel de eerste keer dat ik hem daar gezien heb. Dat breakdancen was in de jaren 80 een grote hype echter waar ik vandaan kom (Limburg) is het nooit een hype geweest en was het ook nergens te zien.

avatar van ewalk
Ik woonde ten tijde van deze film in het hoge Noorden. Oost-Groningen om precies te zijn en daar was het een rage onder een grote groep jongeren. We hadden vaak strijd(breakdance) met jongeren uit de stad Groningen in die tijd. Later ook vaak optredens gehad in discotheken. Dat was zo tussen 1984 en 1987.

CannabisFristi
Een must see voor de hiphop liefhebber las ik overal.
Helaas viel dat tegen,allemaal beetje half uitgewerkt,erg jammer

avatar van donmarko22
Voor graffiti schrijvers als ondergetekende was dit een must see....ik kan me deze film nog wel herinneren, maar buiten de graffiti en de muziek had het allemaal weinig om het lijf. Ik zou 'm, puur voor het jeugdsentiment, nog wel eens willen zien.

avatar van royals
Deze film geeft een mooi stadsbeeld van de hip-hop scene in begin jaren '80 in New York. Hip hop was nog fun en één grote party vóór al het rapgeweld en macho gedoe.

avatar van Grindhouse62
[quote]Gamma schreef:

inderdaad opmerkelijk dat Harry Bellafonte mede verantwoordelijk was voor de muziek, maar ook Arthur Baker van oa Afrika Bambaataa en New Order en Webster Lewis van oa Herbie Hancock en Barry White schreven mee aan de muziek, een mooi gezelschap dus van producers / composers![/quoteHelemaal mee eens. Qua leeftijd, ik was toen 22 jaar in die tijd maar de breakdance niet zelf beoefend maar wel meegemaakt.Ik ben nu 57 en heb Break Dance uit mijn collectie gehaald en vanmiddag voor het eerst gezien. Heb hem jaren geleden opgenomen van MGM. De muziek in deze film is dikke prima en de toen ongeveer 23 jarige Rae Dawn Chong als Tracy Carlson was oogstrelend. Deze film is een puike weergave en speelde destijds in op een hele grote rage. Ik heb er van genoten en geef dan ook 3.5

avatar van joolstein
"This is not New York, this is the Bronx!"

Het is 1984 en er was dit nieuwe ding genaamd hiphop, muziek waarop kinderen uit de voorsteden gewapend met een vierkant stuk gesneden karton en een ghetto-blaster aan break-dancing deden. In de tijd van Flashdance (1983) en Footloose (1984) wilden producers maar wat snel investeren om ervoor te zorgen dat ze ook deze nieuwe rage (maar wat hadden ze het mis) van de breakdance niet misliepen.. Deze was geloof ik de derde (Wild Style was er al, en Breakin' was net iets eerder) en is mede-geregisseerd door Harry Belafonte.

Het is een vrij brave film, die handig op de trend van toen inspeelde en gaat over een dj, zijn jongere breakdance-broer, een graffitikunstenaar en een wanna-be showbizzpromotor die het alle proberen te maken, ergens in de Eighties. Niets minder of meer dan een oud, afgezaagd plot. Wat deze film onderscheidt, is de focus op alle aspecten van de hiphop-cultuur, graffitikunst, breakdance, rappen en dj'en en de aanwezigheid van optredens van grootheden uit de muziekstroming; DJ Kool Herc, Melle Mel & the Furious Five, Doug E. Fresh, Afrika Bambaataa & Soulsonic Force en de Treacherous Three (met o.a.) Kool Moe Dee en Special K)

Naast de vele funk- en electro muziek (denk geheel te danken aan Arthur Baker) zien we ook de bekende breakdance-groepen; Rock Steady Crew en New York City Breakers. En veel beelden van New York en uiteraard de wijk Bronx (het was een arme, vervallen stad in de jaren 70 en 80) Daarom is deze film vooral een soort tijdcapsule naar de jaren '80 en de wortels van hiphop.