Love Story (1970)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Arthur Hiller
met Ali MacGraw, Ryan O'Neal en Ray Milland

Oliver studeert rechten en ontmoet Jennifer op school. Als ze samen naar een ijshockey wedstrijd gaan worden ze verliefd op elkaar. Oliver wil met haar trouwen maar dat mag niet van zijn vader omdat hij eerst zijn studie af moet maken. Oliver en Jennifer trouwen toch en daardoor krijgt Oliver ruzie met zijn ouders. Als Jennifer te horen krijgt dat ze ernstig ziek is en niet lang meer te leven heeft, wil Oliver met haar naar Parijs. Jennifer wil echter gewoon doorleven zoals ze dat daarvoor gedaan heeft.

Schatrijke jongeman wordt verliefd op arm meisje… met een twist. Een thema dat (ook in omgekeerde vorm) in de filmwereld naar mijn idee al ontelbare malen voorbijgekomen is. Ik heb daarom nooit begrepen waarom deze film destijds (1970) wereldwijd zo’n megahit was. Of het zou moeten zijn dat de film leunde op de kersverse roem van Ryan O’Neal als de superster van de televisieserie “Peyton Place” (bij die tv-uitzendingen was het toentertijd een stuk stiller op straat). Wat is toen niet wist, maar inmiddels wel dat ze in Japan en Zuid-Korea dit soort romantische tragedies bijna aan de lopende band lijken te maken.

Hoe dan ook, met de jaren is de film er niet oprechter op geworden. Het is en blijft een overspannen tranentrekker, al ben ik daar doorgaans niet vies van.
Wat blijft staan is de prachtige soundtrack. Ik vind de herkenningsmelodie van deze film een van de mooiste stukken filmmuziek, dat ik ken. En Ray Milland is natuurlijk de aangewezen acteur om zo'n onderkoelde vader te spelen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een film met een behoorlijk slechte reputatie dus ik was op het ergste voorbereid, maar wat blijkt? Helemaal niet zo zoet, en ook eigenlijk geen sprake van Bouquetreeksromantiek of gekunsteld melodrama. Vond het allemaal redelijk binnen de perken. De dialogen vond ik best te pruimen, Ali McGraw best een leuke chick, de romance geloofwaardig. En in tegenstelling tot wat ik had verwacht wordt de dodelijke ziekte niet in je gezicht gesmeten maar heel subtiel gebracht. Alleen dat bekende deuntje, daar word ik nou niet warm of koud van. De soundtrack keert zich uiteindelijk ook tegen de film want als iemand ironisch een chick flick na wil doen hoeft hij maar dat deuntje te fluiten en in slowmotion naar zijn vriendin te rennen en je denkt aan deze film. Maar zo'n scène zit helemaal niet in deze film. Overigens nog een heel klein rolletje van Tommy Lee Jones (in zijn jonge dagen kennelijk nog gewoon Tom Lee Jones genoemd).

avatar van FlyingGustman81
Muziek is soms wat irritant (steeds hetzelfde deuntje)... Maar verder een mooie film.

avatar van mjk87
Sfeertje is wel oké, verhaaltje niet heel bijzonder en die gozer staat als een houten krant te acteren. Mede daardoor gaat de centrale liefde nooit leven, ondanks dat het meisje het erg goed en fijn naturel doet. Ook het begin gaat wel erg snel allemaal, te snel om er als kijker in mee te kunnen gaan. Af en toe nog wel fraaie beelden. 2,0*.

avatar van BlueJudaskiss
Helemaal niet onaardig, vooral niet zo zoetsappig als ik had verwacht. Mooie sfeerbeelden van New York en die terugkerende titelmuziek vond ik eigenlijk wel wat hebben. Duurt ook geen minuut te lang.