Toscaanse Bruiloft (2014)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Jan Kooijman, Lieke van Lexmond en Simone Kleinsma

Sanne runt samen met haar vader en moeder Casa Matrimonio, het luxe, vrijstaande landhuis waar ze ook wonen, in het zonovergoten Italië. Het landgoed ligt in Toscane, deze schitterende streek is de ideale plek om je droombruiloft te vieren. In Casa Matrimonio komen gasten bij elkaar om het leven en de liefde te vieren. Een Toscaanse bruiloft vormt voor alle gasten het hoogtepunt van hun verblijf. Voor sommigen is het landgoed bekend terrein en zij komen er wel heel graag.

avatar van jipt
Hoop soapsterren die verder niks kunnen dan mooi zijn en met hun non-talent de Nederlandse filmindustrie om zeep helpen. Kut in het kwadraat. 1*

avatar van Earth
Dit valt niet mee zeg. Wat een armzalige film: weinig verhaal (en zeer voorspelbaar) en slecht acteerwerk. Dat hier geld van het Filmfonds naar toe gaat, belachtelijk.

Confusie
Geinspireerde titel ook.

avatar van alvinvdv
Dit is echt slecht! Zonde van de tijd....

avatar van Molly.
Het kan heerlijk zijn zo op zondagmiddag met chocolademelk en een dekentje een slechte film te kijken, maar dit slaat alles. Slecht geacteerd en een oppervlakkig verhaal, er ontstaat totaal geen binding met de hoofdrolspelers. Vreselijke dialogen ook..
Een van de dieptepunten hierin was voor mij de zeer vergezochte uitleg van jan kooiman over de herkomst van de bijnaam Straatje...

Maar goed.. met een Italiaans sausje erover wordt alles te vreten?

avatar van djeebee
Dit was echt de laatste Nederlandse film voor mij, wat een hopeloze bocht

avatar van Maxie Fields
Locatie, camerawerk best in orde, maar het script en de acteerprestraties (vooral van Kooijman) zijn dat zeker niet. Wat een aanfluiting en schande voor de nederlande filmwereld. Waarom kunnen ze in Scandinavie, Belgie, etc WEL fatsoenlijke films maken, die ook nog eens internationaal hoog scoren? Als we dan toch moeten bezuinigen, trek dan maar de stekker uit dit soort producties.

Hoe durven ze je hier een kaartje voor te laten kopen

avatar van BlueJudaskiss
Maxie Fields schreef:

Elk land heeft z'n commerciële cinema en elk land heeft zijn filmhuisfilms. Vergeet niet dat wij in Nederland alleen de films uit het buitenland zien die distributeurs kwalitatief de moeite waard en/of commercieel aantrekkelijk vinden. En dan nog... Ik ben een liefhebber van de Belgische cinema, maar was - om er maar even een te noemen - Zot van A. echt zo'n pareltje? Neuh.

Dat lijkt me geen goed idee, aangezien dit juist de films zijn die geld opbrengen. In tegenstelling tot de eerdergenoemde filmhuis-producties waar twee man en een paardenkop naar komt kijken.

avatar van knusse stoel
djeebee schreef:
Dit was echt de laatste Nederlandse film voor mij, wat een hopeloze bocht

Dat raad ik jou af want er zijn genoeg pareltjes onder de Nederlandse films.
Deze heb ik vorige week nog gezien: De marathon (2012.
De Marathon (2012)

PRACHTFILM!!! En er zijn vele anderen, alleen moet je weten welke en waar?
Deze kwam van "de pindakaasfabriek"

En hoe vind je deze?: "De noorderlingen"
De Noorderlingen (1992)

En "De Poolse bruid" ?
De Poolse Bruid (1998)

Dat is wat anders dan deze "Toscaanse Bruiloft", dat vind ik tenminste! Er zijn veel meer voorbeelden maar ga eens op zoek en je vindt er tientallen die de moeite waard zijn!
Van de bovenstaande films hebben wij in elk geval genoten: drama , humor en vleugjes romantiek !
En zo uit het leven gegrepen, dat kan de Nederlandse cinema ook!

avatar van SturyNijmegen
Truttig, slecht geacteerd allemaal, nietszeggend ook, dom etc. Blijft blijkbaar moeilijk om tegenwoordig een goede Nederlandse comedie te maken.

Waar zal ik eens beginnen. Alle dingen uit een typisch Nederlandse film komen hier weer in terug.
Laat ik maar positief beginnen door te zeggen dat de omgeving heel mooi is. Nouja dit was dus gelijk al het positieve aan de film.

Ik kan wel proberen het verhaal uit te leggen maar ik zou niet weten wat het verhaal is. Er gebeurd eigenlijk niets anders dan bruiloften waar van tevoren niet over na is gedacht. Hierdoor trouwt uiteindelijk iedereen met iedereen. Vanaf minuut 1 is al duidelijk dat Sanne en Jeroen samen komen. Marla staat de hele film deeg te rollen en loopt elke 10 minuten zonder reden naar buiten en gaat daarna weer naar binnen. Natuurlijk heeft ze een connectie met de familie die langskomt voor de bruiloft. Heel normaal ook dat ze ineens wat gaat drinken met Koos en als reden geeft dat ze wat gaat drinken met een oude vlam (Geen idee waarom je dat gaat doen als je daar totaal geen connectie mee hebt en ook nog een vriend hebt. maar zonder verdere uitleg stapt ze toch achterop de scooter). Bij Tom wordt gelijk aangegeven dat hij last van zijn hart heeft, en dan kan je er dus al op wachten dat hij daar last van krijgt tijdens de film. Dit is ook gelijk de enige reden waarom hij in de film zit want voor de rest heeft hij totaal geen rol in de film.

Jan Kooijman speelt de gladde advocaat Jeroen en gaat naar mijn idee de hele cast af tijdens deze film. Geen idee waarom dit grappig moet zijn en en met romantiek heeft het al helemaal niets te maken. Dit gedrag valt op bij Sanne maar uiteindelijk boeit het haar toch weer niet. Er zijn wel meer dingen waar ik me aan geërgerd heb tijdens deze film. Zo wordt het hockeyteam uitgenodigd (wat gek genoeg maar bestaat uit 6 spelers in plaats van de gebruikelijke 16, krijgt de burgemeester elke keer dat hij komt opdraven geld toegeschoven wat een big deal moet voorstellen (denk ik) en tekent hij niet als hij het geld niet krijgt maar ruimt wel de hele pleuris zooi op als het uit de hand loopt, wordt er aangegeven dat Sanne en Tom een hechte band hebben maar zie je ze de gehele film niet samen, wordt Jeroen meegenomen naar een bruiloft om te kijken hoe dat verloopt maar lult hij daarbij de gehele tijd door de ceremonie heen, Verliest Bob de ringen waar uiteindelijk niemand naar op zoek gaat, is de moeder Bella zowat de hele film bezopen wat totaal geen toegevoegde waarde is, wordt er extreem moeilijk gedaan over een gerecht waardoor er een vechtpartij ontstaat waarna iedereen gewoon mag blijven en niemand mee helpt de zooi op te ruimen en ga zo maar even door.

Ik heb me echt verschrikkelijk zitten ergeren. Zo erg dat ik er gewoon boos van werd. De film was zo bizar voorspelbaar dat het niet eens meer een uitdaging was te voorspellen wat er ging gebeuren. Deze film heeft ons 6 euro gekost en ik ben achteraf gewoon boos dat de makers hier een deel van krijgen. Zelfs als onderzetter ga ik deze film niet gebruiken omdat ik waarschijnlijk wordt uitgelachen dat ik deze film in huis heb. Er zitten zo enorm veel "bekende" Nederlanders in waarvan je 3/4 maar hooguit 5 shots in beeld ziet. Dit was bijna de slechtste film die ik ooit heb gezien. Mijn advies kijk deze film absoluut niet! je kan nog beter 1,5 uur naar een tv kijken die uit staat.

Na het uitbrengen van het meer dan waardeloze "Verliefd op Ibiza (2013)", die het ondanks dat goed heeft gedaan in de Nederlandse bioscopen (doelgroep vrouwen en tienermeisjes), moest meest waardeloze Nederlandse regisseur Johan Nijenhuis (ik heb tot nu toe de drie films die ik van hem heb gezien allemaal als punt een 0,5 gegeven en dat zal deze film ook weer krijgen) er wederom een soort van vervolg opmaken in de vorm van deze zooi.

Net zoals in de vorige film betrekt hij weer een grote lading BN-ers in het verhaal zoals o.a. weer de vreselijke Simone Klisma (wat een draak van een vrouw is dat toch) en nu ook Ernst Daniël Shit. De hoofdrollen worden vertolkt door de bij de vrouwen (doelgroep) populaire Jan Kooijman (hij speelde ook al de hoofdrol in de vorige film) en door muts Lieke van Lexmond. Het flut verhaal bevat uiteraard weer geen originele vondst en te lachen valt er ook weer niets (het werkt eerder allemaal beschamend wat er vertoond wordt). Verder zijn ook vrijwel alle dialogen weer tenenkromend slecht en dat is eigenlijk ook niet echt verrassend met zo'n waardeloze cast.

Wat dat betreft is de uitvoering van het verhaal weer rondom belabberd op één ding na, namelijk de mooie beelden van de Toscane omgeving (ik ben er zelf in de afgelopen jaren ook een paar keer geweest). Verder is de film natuurlijk saai, flauw, zeer voorspelbaar en langdradig. Wat dat laatste betreft heb ik wel geluk gehad, want zeer regelmatig heb ik deze troep vooruit zitten te spoelen.

Het is jammer dat Johan Nijenhuis steeds maar nieuwe films blijft maken (het zou verboden moeten worden) die ook allemaal zowel inspiratie- als waardeloos zijn. Maar zolang Johan Nijenhuis nieuwe films blijft uitbrengen, blijk ik 0,5 als punten geven aan zijn films.

Wat een nutteloze film en wat hebben Tarantellas te maken met Toscane !? De film is platter en lager dan Nederland.

Dit moest een vervolg zijn op verliefd op ibiza?
Vergeet dat hele verliefd op Ibiza maar.... Deze film is ronduit slecht, daarentegen had verliefd op Ibiza nog goede spelers en structuur.
De eerste drie kwartier moest je jezelf echt motiveren om ervoor te blijven zitten omdat
je dan toch al een half uur aan het kijken was en het anders ook zo zonde was van je avond.
Pas na drie kwartier kijken kwam er iets meer een structuur in en werd het leuker om naar te kijken.
Telkens is het van de hak op de tak weer gedoe of opeens is het weer goed.
Zo was de 'romance' tussen Jeroen en Sanne (Jan Kooijman en Sophie van Oers) opeens aan de orde. Ja, de film was zo cliché dat je kon weten dat ze iets van een romantische relatie met elkaar kregen.
Maar het was totaal niet dat er iets voorafging waardoor je dacht 'Hierdoor weet ik dat ze nu verliefd zijn'. Dit was allereerst zeer slecht. Het was allemaal erg cliché.
Dan krijgt Sanne een nieuwe vriend Camillo. Ook weer zo uit het niets, het enige wat je weet is dat Sanne er toch maar achter is gekomen dat Jeroen nou eenmaal niet ging veranderen voor haar. Camillo is ook een lieve man en ze doet nu maar net alsof hij genoeg voor haar is. Terwijl je (Doordat de film zo cliché is) wel weet dat ze toch iets wou met Jeroen.
Dan krijgen Bob en Lisa weer een beetje aandacht in de film, Jan Kooijman moest zo nodig weer de badboy spelen en moest vreemdgaan. Toch nog een beetje van verliefd op ibiza. Maar ook deze ruzie is weer een groot drama uit het niets en is zo weer klaar

Uiteraard is dit mijn mening. Ik houd zelf erg van Nederlandse speelkomedies maar deze was erg slecht. Als je iets zoekt van het genre Hartenstraat, Verliefd op Ibiza, Mannenharten etc.
Deze film hoort niet bij het rijtje. Zo iedereen zijn eigen mening!

P.S Simone Kleinsma was het leukste aan de hele film !

Ik weet nog dat ik bij deze film heel hard heb zitten huilen.Waarom? Omdat k de bios niet uit kon lopen, had mijn vriendin alleen in de bios gezeten, ook zo lullig

avatar van Ebenezer Scrooge
Je kan veel over 'Toscaanse Bruiloft' zeggen, behalve dat het een goede film is. Sterker nog: dit is de allerslechtste film die ik ooit in mijn leven heb gezien. De grappen zijn zo erbarmelijk flauw (een poedel die per ongeluk door een jager wordt neergeschoten), en tussen al die onzin door nog snel een scene waarin Nijenhuis ons waarschuwt voor het gevaar roken Jan Kooijman zit alleen maar mooi te wezen (lelijke gast) en Lieke van Lexmond doet waar ze goed in is, in helemaal niets dus. Die mooie plaatjes van Toscane doen me ook helemaal niets. Voor mooie plaatjes kijk ik wel een reisprogramma van Floortje Dessing. Hoe zijn deze luchtopnames trouwens gemaakt? Vanuit een luchtballon? Johan Nijenhuis valt hier als 'regisseur' in elk geval wederom door de mand. Het ziet er allemaal heel amateuristisch en ordinair uit.

Deze film vond IK zo vreselijk slechte
dat ik bijna in slaap viel
zo saai vond ik het tussen
jammer van de acteur's en actrice's die kun veel beter rol spelen

avatar van Pollypeachum1
loreen schreef:
leuke film met goede cast en mooie italie
Hahahahaha, wat een goeie grap.

De BN'ers trekken het publiek naar dergelijke films. Maar goed ook, want van het verhaal hoeft Toscaanse Bruiloft het niet te hebben.

Sophie van Oers vind ik een charmante actrice, maar het is allemaal zo voorspelbaar en helaas ook niet zo grappig. Vooral de slapstick-momenten vond ik niet om aan te zien, zo slecht. Veel minder goed dan Verliefd op Ibiza.

avatar van tommykonijn
Twee jaar geleden nog in Toscane op vakantie geweest. Wat een schitterende, schilderachtige streek blijft dat. Deze film bevat een aantal fraaie plaatjes van de regio en Sophie van Oers is een prettige verschijning, die tevens een aardige rol neerzet.

Tot zover het positieve aan Toscaanse Bruiloft. De film was niet mijn keuze en ik was al enigszins huiverig, maar het bleek zelfs tamelijk naïef om te denken 'ach, misschien valt er hier en daar wel wat te lachen'. De film is totaal niet grappig en mist de charme van bijvoorbeeld de Britse romcoms, hoewel overduidelijk wel leentjebuur wordt gespeeld bij dergelijke films. Er blijven uiteindelijk ook niet bepaald veel scènes hangen. Ik kan me nog een of ander vreemd voedselgevecht op het einde herinneren... Halverwege is het uiteraard nog even tijd om sentimenteel te worden met de dood van een personage en een begrafenis. Het slaat allemaal niet aan, lijkt volkomen uit de lucht gegrepen en zorgt ervoor dat Toscaanse Bruiloft een chaotisch, onsamenhangend geheel is.

Ook sta ik er van te kijken hoe matig de cast hier presteert. Van Oers heb ik al benoemd als lichtpuntje, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. Jan Kooijman weet nauwelijks te overtuigen en de overige acteurs lijken verdwaald of zich er in ieder geval niet helemaal van bewust te zijn dat ze in een film aan het spelen zijn. Ik zie geen personages, maar gewoon Lieke van Lexmond, Simone Kleinsma en Diederik Ebbinge door het beeld lopen. Ook Dirk Zeelenberg, die ik nota bene best leuk vond in Divorce, voegt helemaal niets toe en is eerder irritant dan charismatisch. Uiteindelijk kun je het hen ook niet helemaal kwalijk nemen, want de meeste grappen zijn zó flauw en uitgemolken dat niemand die leuk kan brengen.

Pijnlijke zit dus; met name omdat je ziet dat er wel geprobeerd wordt, maar gewoon niets uit de verf komt. Dan heeft Johan Nijenhuis nog geluk met de locatie die hij heeft uitgekozen voor zijn film, want dat is echt het voornaamste pluspunt dat ik kan bedenken.

avatar van Donkerwoud
Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar 'Verliefd op Ibiza' (2013) is beter. Voor een niemendalletje met een onbezorgde Italiaanse sfeer en nikserige ontwikkelingen, heeft 'Toscaanse Bruiloft' (2014) een ongemeend harde ondertoon. Of de bruidegom-in-wording is die bij een vrijgezellenfeest een poedel doodschiet, terwijl de eigenaresse restanten van het karkas gebruikt voor een bontjas. (!?) Of de onbehouwen zuurpruim (Dirk Zeelenberg) die zijn jeugdvriendin (Simone Kleinsma) bijna verkracht als hij wordt afgewezen, maar nauwelijks enige repercussies ondervindt voor zijn daad. Al gaat hij gerust voorts met het afzeiken en belachelijk maken van zijn labiele, alcoholistische eega (Martine Sandifort). Of Jan Kooijman die het ene moment de perfecte mooiboy is, het volgende moment een rokkenjagende rotzak blijkt, en dan weer de perfecte schoonzoon wordt. Het is allemaal niet grappig maar vooral vervelend. Deze Toscaanse reisreclame (heeft Nijenhuis aandelen in de toeristenindustrie ofzo) oogt en klinkt sfeervol, maar is volstrekt ongeloofwaardig en voelt geforceerd. Liefde overwint meestal alles, maar mijn hart gaat niet sneller kloppen bij een script waar elk liefdescliché afgevinkt moest worden. En dan is er weer die conservatieve, brave jubelzang op het monogame huwelijk als hét grote levensdoel...

avatar van Arri
Sophie van Oers heeft in deze film wel wat weg van Carice van Houten.

avatar van Deaccordeonist
Dank voor de recensies, ik wilde gaan kijken maar nu dus helemaal niet.

Ik geef ongezien ook een waardering.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:

Heeeeeeeeeeeel snel vergeten deze domme meuk.

1,0* voor de laatste avondmaal in lingerie en het flessenspel dat erop volgt.

Toch komt dit voorbij in mijn updates Het herinnert mij er aan de andere kant ook weer aan dat ik dit soort troep moest kijken in de periodes dat ik relaties had. Soms heeft het toch voordelen om single te zijn haha.

avatar van RoFFeL
[quote]Deaccordeonist schreef:
[Dank voor de recensies, ik wilde gaan kijken maar nu dus helemaal niet.

Ik geef ongezien ook een waardering.]

Gelukkig gaf je geen waardering, dat zou ongezien immers ongepast zijn. Wij hebben hem wel net gekeken. Juist wel vanwege recencies

avatar van RoFFeL
Eergisteren deze film gezien en vanwege de slechte recensies deel ik bij deze mijn ervaring:
- inderdaad mooie beelden van Italië, zoals ik al las
- leuk Italiaans sfeertje ook!
- geweldige vurige oude mannetjes (heel herkenbaar als Italiëganger)
- inhoudelijk zoetsappig en weinig verhaal, maar ook aangenaam om op een doordeweeks te kijken
- zeker ook clichés, maar kom op, welke film niet
- hier en daar een mooie vrouw, maakt het beeld ook aangenaam
- tussen alle thrillers en actiefilms door, een niet te moeilijke feelgood film in het stressvolle leven in onze maatschappij... ik zeg doen!

Goed genoeg voor een ruime voldoende = dikke 3 sterren

avatar van Deaccordeonist
Harstikke mooi! Ben ik blij om.
Wij zaten helaas even in huis met onvoldoende (zeer traag) internet en hebben niets kunnen zien...

Volgende keer beter!