Fissa (2016)

Nederland

geregisseerd door Bobby Boermans
met Yannick van de Velde, Alex Hendrickx en Bilal Wahib

Wanneer de populaire Max zijn eindexamen in gevaar ziet komen en de nerd Ruben zijn eindexamenfeest, slaan de twee oude vrienden de handen weer ineen. Tijdens een krankzinnige eindexamenperiode eindigend in een onwaarschijnlijk eindexamenfeest, leren de jongens zichzelf en elkaar pas echt goed kennen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fissa is zo'n film waar je tijdens het kijken echt plaatsvervangende schaamte van krijgt, maar niet in de goede zin van het woord. American Pie was ook schaamteloos en gênant, maar gewoon geestig. Fissa is echt rotzooi van het allerergste niveau. Ik denk niet dat ik ooit zo'n pijnlijk slecht eerste uur heb gezien qua verhaallijn, plotwendingen en vooral acteerwerk als in Fissa. Hemeltjelief, waar moet ik beginnen? Alle personages zijn zo'n overdreven treurige karikatuur van zichzelf. Van de cliché Mocro tot de nerd tot de donkere slet (inclusief grote, boze, sterke broers uiteraard...) tot de geile leraar tot de gemene decaan. Echt zo afschuwelijk slecht.

Maar het zijn gewoon de dialogen en het taalgebruik waar ik echt de rillingen van krijg. Zo praten tieners niet. Althans, ik hoop zo dat dit niet zo is. Niet toen ik nog op de middelbare school zat en ik denk ook tegenwoordig niet, buiten op een gettoschool. Ik gruwel van straattaal, maar dit is echt zelfs nog de overtreffende trap. De dialogen zijn ook zo ongelofelijk slecht geschreven, schandalig. Dit moet op een regenachtige zondagmiddag in elkaar geflanst zijn, want een serieuze scriptschrijver zou ontslag moeten nemen en nooit meer moeten terugkeren in het filmwereldje. Idem voor het script zelf. Ik neem films best met een korreltje zout, maar de plotwendingen hier met de naaktfoto's (ja hoor, die stuurt een leraar natuurlijk meteen) of het mapje privé op de computer zijn echt zo slecht geschreven. Men probeert hier American Pie een beetje te kopiëren in de setting en de sfeer, maar dan op een ongelofelijk slechte wijze. Een pubertje die neukbewegingen maakt tegen een stalen paal? Tjonge jonge. Ik dacht dat de film een partyfilm zou zijn, maar je moet een heel dik uur wachten voordat er een feestje komt en als 'ie er dan is, dan stelt het echt zwaar teleur. Zoveel gebeurt er niet en het slot met de politie is echt heel erg vergezocht, want tot zij er waren deed niemand agressief. En dan eindigen we uiteraard met een 2 maanden later scenario, inclusief een nieuwe start. Zucht. Waar hebben we dat al eens gezien bij een partyfilm?

Oja, ik weet het weer. Bij het briljante Project X (2012), die ik overigens op 4,5* qua score heb staan. Want voordat mensen me gaan beschuldigen dat ik een zure, ouwe zeur ben die niks van dit soort films snapt, kan ik dus aantonen dat ik dit soort partyfilms echt wel leuk kan vinden. Project X is zelfs 1 van de leukere films van de laatste jaren. Gewoon doordat er een leuk script was, prettige acteurs meededen en het lekker over de top ging op een goede manier. Fissa doet echt alles fout. En ik geloof dat ze ook nog eens Filmfonds subsidie hebben gehad? Hahaha. Nee, probeer maar niet vaker om Amerikaanse thema's te kopiëren. Wat al in dit topic is beschreven, die cultuur kennen wij niet in Nederland en Nederland feest niet op de wijze zoals in Fissa te zien is.

Ik deel ze niet vaak uit, maar hier geef ik gewoon de laagste score voor, wel voor 99% gebaseerd op het eerste uur, al is het deel erna ook zeker dramatisch. Zonde van de tijd en het geld.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fortune schreef:
Ik weet niet hoe jullie eindexamenfeesten eruitzagen maar dit komt er echt niet bij in de buurt. Ik heb best wel veel eindexamenfeesten meegemaakt en 9 van de 10 keer staat er dan een witte partytent in de tuin (schijnbaar gezellig maar eerder omdat het dan binnen niet vies wordt) en een paar kratten lauw bier staan dan opgestapeld in een hoek en je pleurt een paar slingers in een boom voor de sfeer. Je sjouwt dan je brakke stereo-installatie naar beneden die je dan aansluit en je zet een paar hangtafels neer en dat is het eigenlijk wel. En op de voordeur plak je een a4'tje waarop staat 'achterom komen.' Je moeder of vader komt dan soms naar binnengewandeld om zogenaamd de chips bakken bij te vullen maar eigenlijk om te kijken of er niet een bukkake gaande is met je dochter in de hoofdrol. Aan het einde van de avond is er altijd ergens een meisje dat veel te veel heeft gedronken en laveloos in de voortuin ligt te kotsen waar 7 mensen omheen staan. Dat is nou een examenfeest. Er waren wel mensen met veel rijkere ouders en die pakten iets meer uit maar zeker geen rookmachines en twerkende negerinnen. O Nederland wat worden we arrogant.

Haha. So true. Prachtige beschrijving ook.

avatar van blurp194
Lekker vlot, lekker hip, en allemaal net niet.

Op zich is het idee wel aardig, de drie vrienden die zich zonder zich iets van alle regels aan te trekken door het eindexamen heen slaan en besluiten gewoon een superfeest te gaan bouwen. Maar ondanks de af en toe heerlijk frisse politiek incorrecte grappen weet de film dan toch net de goeie balans weer niet te vinden. Het moet allemaal zonodig weer braaf zijn, en na alle foute en echt heel foute grappen voelt dat echt veel te gemaakt. En dat terwijl ik net zo’n goeie hoop op de film had, en de verschillende multiculturele kkinders zo heerlijk naturel met elkaar omsprongen.

Behalve dat zijn de makkers Yannick van de Velde, Alex Hendrickx en Bilal Wahib nog steeds leuk en fris bezig, tenminste, voor mij als nooit-meer-tv-kijker zijn de koppen van de drie nog volledig vers - ik begrijp tussen de regels door dat ik daar een uitzondering in ben...

En dat het verhaal dan stevig in de hyperbool loopt met het onwaarschijnlijke twerkfeestje en dat dat bij mij op de havo een heel stuk makker ging, tsja, daar kan ik alleen mezelf verwijtend voor aankijken. Goeie feesten bouw je zelf.

Een best wel vermakelijke film. Een 3,0

Leuke film Nederlandse comedy.
Natuurlijk is het verhaal alles behalve hoogstaand/realistisch etc. Maar mensen, je verwacht toch ook niets anders? Heb een aantal keer hard moeten lachen om de (Rundfunk achtige) humor. Geestig en leuk om te kijken, maar meer ook niet. 3*

avatar van Chelsea94
Dope voor een Nederlandse film. Film zal het vast beter doen bij jongeren dan ouder, maar ik als student vind hem erg vermakelijk.

avatar van de grunt
Wat een stoute juf zeg

avatar van umbra
Verrassend lage score hier vond deze platgoaaaan xD

avatar van n00r
umbra schreef:
Verrassend lage score hier vond deze platgoaaaan xD

Vind hem al veel te hoog

avatar van schumacher
Er was niet veel aan, waar zijn die goeie Hollandse films naartoe?
Ik als Vlaming zijnde mis dat toch wel een beetje.
Geef mij maar de lift, amsterdamned, new kids turbo en vooral flodder vond ik top, sint was ook nog cava.

avatar van Joy4ever
Ik vond het wel een vermakelijke film.

avatar van 93.9
Schaamteloos, maar als je in de stemming bent HILARISCH

avatar van mikey
Plat doch preuts vehikel over 3 schandknapen die tegen wil en dank op elkaar zijn aangewezen om zoveel mogelijk examenfraude te plegen, stelletje Cheaters. Om daarna het schoolfeest van de eeuw te organiseren. Zoals dat project X in Haren, Grunn. Volgens goed Amerikaans gebruik zijn de blote tieten door professionele dames ingezet. De oudgedienden in het stalen de show zoals Ederveen en Kesting als racisten of goorlappen. Ook van Reeden was erg grappig als Franse juf en haar ongezonde interesse in jonge jongens.Niet grappig: Abby Hoes!!!!!!!!!!!

Verschrikkelijke film.

Heeerlijk slecht

Ik had enorm veel zin in een filmpje waar je niet te veel aandacht voor nodig had en ik zag Fissa voorbij komen en ik dacht: "Dit is hem!". En dit was hem.

Geweldig gedurfde grappen die veelal racistisch of puberaal zijn. Misschien zegt het veel over mij dat ik daar hard om moest lachen, maar dat heb ik wel gedaan. Het is allemaal niet zo hoogstaand of realistisch, maar daar heb ik me totaal niet aan gestoord.

Wat wel behoorlijk tegenviel was het uiteindelijke feest. Er wordt lang naar dat feest toegewerkt, maar dat was allemaal wel héél ver gezocht. Wel toffe soundtrack.

schumacher schreef:
Er was niet veel aan, waar zijn die goeie Hollandse films naartoe?
Ik als Vlaming zijnde mis dat toch wel een beetje.

Oei we zijn het eens oneens... ik vond deze nog zo slecht niet... Sommige dialogen waren echt om te gieren man!

avatar van schumacher
flamingant schreef:

avatar van umbra
Okê nog eens gekeken in volledig nuchtere toestand en toch ster eraf se. Blijft wel grappig maar alles was veel normaler

Mijn favoriete komedie buiten NEW KIDS. Ik ben zelf 18 en vind dit wel grappig maar kan in de lage cijfers komen bij deze want voor mensen die de middelbare school al lang achter zich hebben liggen is dit totaal niet grappig, flauw en soms zelfs heel schaamtelijk. Maar voor mij als laatste jaar op de middelbare school is dit herkenbaar, grappig en gewaagd voor goede dialogen en het beter acteerwerk moet je niet naar deze film kijken maar leuke komedie.

avatar van Apollinisch
Waarom wordt in deze film zóveel Engels gesproken dat Netflix ondertiteling nodig acht?

als je een 45 jarige man met een midlife crisis is het misschien niet zo leuk maar als 14t/m25 jaar oud bent of zo waar deze film bedoelt voor is kan het wel nice zijn