Paranoia (2013)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Luketic
met Liam Hemsworth, Harrison Ford en Gary Oldman

Adam Cassidy is een ambitieuze technoloog die het ver wil schoppen bij de telecomgigant Wyatt Corporation. Maar na een dure fout wordt hij gechanteerd door de meedogenloze CEO Nicholas Wyatt waardoor hij als spion bij de concurrent moet gaat werken, die gerund wordt door de oude leermeester van Wyatt, Jock Goddard. Adam boekt al snel succes en belandt in een wereld van boardrooms, privé-clubs en exotische auto's. Maar achter de schermen is hij niet meer dan een pion in het spel van Wyatt en Adam zal een manier moeten vinden om te ontsnappen aan zijn baas, die tot alles in staat is.

avatar van cor1946
Weing spannig in deze film, op eind is het wat actie. Had er meer van verwacht. Hij speelde wel goed die Hemsworth.

avatar van DonOswaldo
Tegenvallend.

De eerste helft is vlot vermaak, al is het voornamelijk opbouw en komt er nog weinig spanning of actie aan te pas. Dat is dan aan de tweede helft, waar het helaas fout gaat. Het weet die elementen niet echt erin te brengen, maar is ook gewoon nogal slap. De op eerste oog leuke cast kan dat niet goedmaken. De soundtrack mag er wel wezen, dat dan weer wel.

Redelijke film maar ik had er echt wel meer van verwacht.

Degelijke cast, acteerwerk en verhaal.
En toch wil de film niet echt overtuigen.
Misschien omdat het onderwerp nogal gecompliceerd is uit te leggen.
Toch origineel gevonden combinatie van thriller en bedrijfsspionage

Goede film. en toch had ik er meer van verwacht.
Verhaal is goed. Acteurs doen het goed.

avatar van Rodger
Matig.. niet bijzonder om nog een keer teug te zien...
Harrison Ford, echt wel beter zien acteren ..
2.0 ***

avatar van Zeriel
De titel klinkt veelbelovend maar is een beetje misplaatst. Het is een vrij recht toe rechtaan filmpje waarvan er 13 in een dozijn gaan. Beetje starpower erbij geroerd, met wat knappe protagonisten die hun romantische dingetje doen en het is nog net onderhoudend genoeg.

Van enige spanning is echter geen sprake.

Redelijke film die op zo`n dag als vandaag lekker wegkijkt.

Redelijk goede film, maar moet toegeven dat ik met deze cast er wat meer van had verwacht.
Het verhaal is goed, maar je moet er wel goed je aandacht bijhouden.
Kortom: geen topper maar toch wel een interessante film.

Zeer matige film die vooral met deze cast teleurstelt.

Jezus wat een flauwe dertien in een dozijn Drama / Thriller was dit, met ook nog eens zeer clichématig verloop. De cast is opzicht best indrukwekkend (speelden inderdaad wel allemaal teleurstellend) met o.a Harrison Ford en Gary Oldman, maar de uitvoering in zijn geheel valt vies tegen want het verhaal weet namelijk nooit echt te boeien (ik viel soms bijna in slaap) laat staan dat het ergens spannend werd. Het einde was ook nog eens flut en heel flauw. Nee, deze film kun je gewoon beter overslaan.

P.S. die Amber Heard begint me ook steeds tegen te staan. Het is natuurlijk een fraaie meid, maar acteren kan ze gewoon niet.

Aardige film waarin een net ontslagen technoloog wordt gerekruteerd voor bedrijfsspionage. Een standaard verhaal voor een thriller als deze. Eigenlijk allemaal al eens eerder gezien, en vaak ook beter. Desalniettemin blijft de film wel onderhoudend en de cast bestaat uit een aantal klinkende namen. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van Aapje81
Paranoia oogt nogal gelikt en inhoudsloos. Op zich is dat geen probleem zolang het maar geloofwaardig blijft. Het concept is leuk gevonden maar het is allemaal veel te Amerikaans.

De meest lachwekkende scene was voor mij het moment waarop Liam Hemsworth en Gary Oldman in het begin van de film tegen elkaar aan het schaken zijn. De gewichtigdoenerij druipt van de gezichten af maar dan doet Oldman de beslissende zet en zegt koeltjes dat het schaakmat staat. Dan wordt het schaakbord in beeld gebracht en is duidelijk zichtbaar dat zijn tegenstander niet eens schaak staat, laat staan schaakmat.

Het is maar een detail maar daarna vond ik het moeilijk om deze personages nog serieus te nemen. Neemt niet weg dat de film verder vlot verloopt en dat het geen straf is om Amber Heard weer eens op te zien draven maar alles bijelkaar was het allemaal te oppervlakkig en nietszeggend om echt indruk te maken.

Een hele kleine voldoende.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Liam Hemsworth, Gary Oldman,
Harrison Ford en Richard Dreyfuss....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima thriller, aardig script en prima cast

avatar van oemoemenoe
Slecht verhaaltje en te simpel .
Afknapper

avatar van maroccancasanova
Liam goed geacteerd! Redelijke film.

avatar van Noodless
Degelijk, maar ook niet meer dan dat. Het technisch gecompliceerd verhaaltje lijkt op het eerste gezicht wat moeilijk met al die technologische snufjes, maar is eigenlijk gewoon een simpele wraakthriller vol manipulatie met een leuke cast. 6/10

avatar van Zandadder
Veel minder dan het boek!
Komt ondanks goede cast leeg en afgeraffeld over.

avatar van dalma
Tarkus schreef:
Het verhaal is goed, maar je moet er wel goed je aandacht bijhouden.
Kortom: geen topper maar toch wel een interessante film.

helemaal met U eens.

Doorsnee thriller in dit geval over bedrijfsspionage.

Ford en Oldman zijn beide niet op hun allerbest maar de film is goed te verteren, ook door de aanwezigheid van Amber Heard die ik slechter heb zien acteren.

Verhaal loopt in constant tempo alleen jammer dat er hier en daar wat bochten worden afgesneden richting de ontknoping.

avatar van Roger Thornhill
Door films als deze vraag ik mezelf altijd af waarom we in het Nederlands toch geen goede vertaling voor het Engelse forgettable hebben, want dat is deze film totally. Geen spanning, geen vermaak, geen pakkende dialogen, en een twist die zelfs ik van mijlen ver aan zag komen (alsof Ford zomaar iemand binnen zou laten om al zijn geheimen te stelen – en bovendien zou hij zijn nieuwe werknemer wel hebben laten natrekken en aldus hebben geweten dat die zijn scriptie over hem heeft geschreven, zodat het nogal raar is dat Hemsworth niet zou weten waar Ford geboren is). Alleen de scènes met Ford en Oldman samen brachten wat leven in de brouwerij, en de manier waarop het "dunken" van de afluister-telefoon uiteindelijk omzeild bleek te kunnen worden was goed voorbereid en aardig gevonden. Voor de rest : totaal vergeetbaar.

Vlotte film en goede cast. Verhaal over twee mediamagnaten die een robbertje uitvechten om machtigste bedrijf te worden en als inzet bedrijfsspionage. Leuzes als : 'Iedereen steelt toch van elkaar' en 'waarom ook niet mijn deel nemen' typeren film. Echter is niets echt diep uitgewerkt, maar de oppervlakkigheid steekt ook niet tegen. Is echter wel wat het verschil maakt tussen deze en een echte blokbuster. Het wordt nooit echt spannend en ook de actie laat wat op zijn honger zitten. Maar acteurs maken veel goed en zorgen ervoor dat het net niet als een b-film overkomt. Krijg wel de indruk dat regisseur te veel wil vertellen in een tekorte tijd. Zeker naar het einde toe is het alsof in 5 min een gans verhaal moet passeren...

avatar van IH88
“Privacy. Absolute myth. There's no such thing.”

Dertien in een dozijn cyberthriller die door het tempo, het acteerwerk, en het audiovisuele aspect geen moment echt verveeld. Het is hip en flitsend, met een script dat juist weer zeer belegen aanvoelt. Alles heb je als eens eerder gezien, en het voelt soms alsof er allemaal stukjes uit andere films aan elkaar zijn geplakt.

Maar Paranoia is zeker geen miskleun, en dat komt vooral door het acteerwerk van onder andere Ford, Oldman, Hemsworth en Amber Heard. Met Dreyfuss die een mooie rol heeft als vader van Hemsworth, en ervoor zorgt dat de film ook nog wat emotionele diepgang kent. De rijke oude mannen belanden achter de tralies en de jonge held verovert het mooie meisje... Zelfs het einde kun je uittekenen.