Hollywood or Bust (1956)

geregisseerd door Frank Tashlin
met Dean Martin, Jerry Lewis en Anita Ekberg

Een oplichter probeert de auto van een filmfan te stelen. Hij beweert dat hij de buurman is van Anita Ekberg om hem zo mee te lokken naar Hollywood. Het plan verloopt echter niet geheel zoals bedoeld.

Martin & Lewis.

De eerste keer dat ik iets van Lewis zie. Wie fan is van Jim Carrey en deze man nog niet kent kan zich in ieder geval verlekkeren op nog een paar leuke films, want de overeenkomsten zijn best opvallend. Net zoals Carrey is het soms wat veel, op die momenten helpt het dat de drogere Martin in de buurt is.

Bij momenten is het best grappig allemaal. Aan de flauwe kant, dat zeker, maar ook erg vlot en onnozel, niet iets wat ik meteen verwacht van een jaren '50 film. Vooral de grapjes met de hond zijn vaak lekker droog (de scene waar je hem langzaam uit beeld ziet rijden bijv.).

Wel weer één erg vreemde scene, waarin Martin zich even lekker opdringt aan de dame in kwestie. Hoort een beetje bij films uit die tijd, maar het blijft toch ook wel erg vreemd om zien. Je kan het je in een recente films niet meer voorstellen (wanneer een held het zou doen).

Nogal eenvoudige comedy die weigert stil te vallen. Hier en daar een komisch moment, maar een echte fan zal ik geloof ik nooit worden.

avatar van Roger Thornhill
De enige Martin/Lewis-film die ik van het begin tot het einde echt leuk kan vinden. Feitelijk meer een "travelogue" met prachtige plaatjes van het zonovergoten Amerikaanse platteland, met in het begin alles wat de plaatselijke schoonheden aan vleselijke verleidingen te bieden hebben (inclusief een totempaaldansende Indiaanse) en op het einde achter de coulissen van diverse Hollywoodsets een slapstick-climax die helaas nergens zo hilarisch wordt als je zou mogen hopen op basis van het cartoon-verleden van deze regisseur. Door de verschillende lokaties zijn er veel gelegenheden voor gags, zodat Lewis zich niet steeds hoeft te verlagen tot gekkebekkentrekkerij om niets; Martin krijgt wat liedjes en Pat Crowley, Lewis een solospot met een confrontatie met een stier ("I just came here to see your wife! How is the little woman?") en de wonderbaarlijke Anita Ekberg, en na afloop van deze laatste "samen"werking mochten de heren zich aan solocarrières wagen. (Gezien op een Duitse DVD getiteld Alles um Anita – en ik had me nog zó verheugd op Hollywood oder Busen.)

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De eerste film die ik zie van dit duo, bekend met het werk van Dean Martin maar niet zo met dat van Jerry Lewis. Samen vormen ze in ieder geval een leuk duo, dat schijnbaar achter de schermen tijdens het maken van deze film totaal het geval niet meer was. Wat mij betreft niet zo briljant als Abbott & Costello waren maar toch nog steeds een vermakelijk en vrolijk filmpje geworden.

Vermakelijk en feel-good! Leuke hond ook trouwens!

avatar van Duke Nukem
Die hond is inderdaad nog wel leuk, deed me denken aan de hond uit Scooby Doo, en Dean Martin is een hippe vogel, a real cool cat. Alleen Jerry Lewis, met zijn vervelend stemmetje, werkt al gauw op de zenuwen. En dan gaat hij nog "zingen" ook! Er zitten wel enkele zeldzame grappige momenten in de film, zoals met het oude vrouwtje die hen overvalt en Lewis die naast de auto loopt. De Technicolor kleurtjes zijn mooi en de zalmkleurige 1956 Chrysler is ook de moeite waard.