Gekijô Ban Tengen Toppa Guren Ragan: Guren Hen (2008)

Alternatieve titel: Gurren Lagann the Movie: Childhood's End

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Hiroyuki Imaishi
met de stemmen van Katsuyuki Konishi, Tetsuya Kakihara en Marina Inoue

De mensheid leeft al enkele honderden jaren ondergronds. In één van de ondergrondse steden wonen twee jonge mannen: Simon, die verlegen en naïef is, en Kamina, die gelooft dat er leven bestaat in de wereld boven hen. Op een dag stort de grot waarin ze leven in, en een gigantische 'Gunmen' en de mooie Yoko verschijnen. Simon vindt in het puin de mecha 'Lagann', samen met Kamina en Yoko besluit hij de mecha te besturen om bovengronds te gaan. De bovengrondse wereld is echter niet het droomland wat Kamira voor ogen had; deze wereld wordt beheerst door de Spiral King en zijn leger. Kamira en Simon, samen met hun nieuwe kameraden, besluiten het op te nemen tegen de Spiral King voor een betere toekomst bovengronds.

Imaishi's seriefilm deel 1.

Geen "echte film", eerder zo'n serierecap in een film met wat compilatiemateriaal en een paar nieuwe scenes om de kenners ook te kunnen lokken. Altijd een moeilijke balans en hoewel de film zwaar onevenwichtig is, blijft het natuurlijk wel genieten van Imaishi's stijl.

Heb niks van de serie gezien dus dat helpt, aangezien het meeste natuurlijk gewoon herhaling is. Nadeel is dan weer de recap-jump halverwege, waar er een halve stad aan personages in 5 minuten geintroduceerd wordt. Iets teveel schakelen in snelheid op zo'n momenten.

Visueel genieten uiteraard. De stijl is wat braver maar het is dan ook een Gainax serie. Imaishi laat zich binnen die beperkingen verder wel helemaal gaan. Lekker dynamisch dus en veel gekheid. Het slaat allemaal nergens op al is het tegelijktijd ook niet zoveel meer dan een Gundam-clone, maar dan met meer (veel meer) boren.

Vermakelijk is het zeker, al ben ik niet geneigd om de serie op te zoeken. Heb wel zin om binnenkort de tweede film een keertje mee te pikken, want zelfs een wat gecompromiteerde Imaishi is nog steeds 100 keer wilder dan een doorsnee anime.

avatar van Black Math
Ik ben benieuwd wat je van de tweede film zal vinden. Ik heb enkel de serie gezien, maar vond vooral de tweede helft teveel over the top wat epicness betreft, en daar heb ik niet zoveel mee. Ik ben overigens verbaasd dat deze film toegelaten is op de site, het is voor zover ik weet alleen een recycling van seriemateriaal.