Gekijô Ban Tengen Toppa Guren Ragan: Ragan Hen (2009)

Alternatieve titels: Gurren Lagann the Movie 2: The Lights in the Sky Are Stars | Tengen Toppa Gurren Lagan: Lagann-hen

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Hiroyuki Imaishi
met de stemmen van Katsuyuki Konishi, Tetsuya Kakihara en Marina Inoue

Het is nu zeven jaar nadat Simon de Spiral King heeft verslagen. De mensen leven weer bovengronds en leven gelukkig en in vrede. Helaas dreigt er weer gevaar en samen met zijn oude kameraden moet Simon de ruimte in reizen om het universum te beschermen.

Moeilijk tweede deel.

Het eerste uur is een stuk minder. Weg is de humor van de start het avontuur, je wordt eigenlijk meteen in een soort van mecha oorlog gegooid die niet altijd even boeiend is en vaak veel te serieus gebracht wordt.

Maar het tweede uur maakt gelukkig veel goed, vooral de laatste 30 minuten zijn vintage Imaishi werk. Compleet over-the-top, één en al lawaai, drukte en ongebonden animatie. Ergens is het dan ook wel jammer dat een regisseur als hem verzuipt in een project als dit, anderzijds ben ik al lang blij af en toe wat werk van hem te kunnen zien.

't Is dus vooral even doorzetten in het begin, daarna wordt het steeds beter en beter, om met een geweldige climax te eindigen. Overall krijgt dit tweede deel gewoon dezelfde score als het eerste. Verder ook geen zin om de volledige serie op te zoeken, vond het over twee film verdeeld al wel lang genoeg duren.