The Glass House (2001)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Daniel Sackheim
met Leelee Sobieski, Diane Lane en Stellan Skarsgård

De tiener Ruby Baker wordt na de dood van haar ouders samen met haar broertje geadopteerd door vrienden van haar ouders, Terry en Erin Glass uit Malibu. In het begin lijkt alles koek en ei, maar langzaam ontdekt Ruby dat het paar niet de aardige vrienden zijn die ze leken.

Zwolle84
Film die het ondanks zijn niet al te sterke acteerwerk en dankzij de vlotte vaart en het aardige uitgangspunt lange tijd best lekker doet. Jammer genoeg ontspoort hij op, zeg, driekwart volledig wanneer drama/thriller bruut opzij wordt geschoven voor slecht uitgevoerde, clichématige actie. Heb meerdere keren met m'n ogen zitten draaien vanwege de domme, opzichtige fouten.

Jammer, komt daardoor net niet op een voldoende uit.

avatar van Tiany
Spannende sfeer. Begrijp alleen niet waarom ik mijn code moest ingeven bij Telenet om deze film te kunnen zien op VIJFtv, het was zogezegd een 18+ film. Voor de film begon kreeg men een verwittiging op tv "geschikt vanaf 12+"....en op Moviemeter is het vanaf 16+. Wat is nu de juiste leeftijd ?
Volgens mij is het vanaf 14+

avatar van Gang_Star
Een redelijke thriller volgens standaard concept. Acteerwerk is redelijk net zoals de sfeer, maar helaas bevat de film niet voldoende spanning om de volle speelduur te kunnen boeien.

toch een van mijn favoriete thrillers.vermaak me altijd prima heb hem ook al vaker gezien en hij blijft goed.

goede spannede thriller

avatar van princesspeach
Tv filmpje. Niet spannend en dat is zo jammer met dit verhaal kon je ver komen. Heel voorspelbaar ook
in slaap vallen achter je laptop nadat je een belangrijke e-mail verstuurd etc.

avatar van Duke Nukem
The Glass house... Wacht even, het huis zit vol glas en ze heten ook de Glasses? Geniale vondst! Jammer dat de film zelf veel minder geniaal is, zelfs een beetje saai en voorspelbaar. En Leelee Sobieski heeft echt een gezichtsuitdrukking alsof ze de hele tijd gedrogeerd is.

avatar van bjerik76
in 2001 gezien, en toen vond ik het een hele goede spannende film.
Een beetje voorspelbaar, maar toch blijf je je aandacht erbij houden.
Nu op netflix weer gezien, en het blijft allemaal best goed, ook al merk je nu wel wat filmfoutjes, en zie je dat het toch wat gedateerd is ( de oude apples, hoe het internet opgestart word met die ggggrrboinboingzzzggrrrrrkrrkrr geluidjes nog even ervoor.
en waarom er gekozen word te gaan lopen, als er nog een auto voor de deur staat zonder lek gestoken banden, nl die van die geldeisers zelf die in de volvo waren gestapt...

avatar van Pim1993
Verrassend goed! Weinig bijzonderheden, maar een prima drama. Spanning zit er goed in en je wordt nonstop bij de les gehouden. Deze is lekker voor een regenachtig weekenddagje. Prima film!

avatar van Grindhouse62
Voor vanmiddag was The Glass House een aardig spannend tussendoortje. Is voor een regenachtige dag zoals vandaag prima te doen.

Zwolle84 schreef:

Jammer, komt daardoor net niet op een voldoende uit.

Helemaal eens! Ik had bepaalde plottwists verwacht maar die bleven volledig uit. Ik dacht, de huishoudster en de vrouw van de Kinderbescherming liggen ergens vermoord in de kelder, het echtpaar Glass zijn “imposters” en hebben de echte Glasses vermoord (ze waren toch al een tijd uit beeld of zo?), de advocaat zit in het complot en misschien is de vrouw eigenlijk wel een gestoorde die helemaal geen werk heeft en zwaar aan de morfine wordt gehouden door haar man. Maar niets van dat alles. Het plot is al heel snel duidelijk en hoewel de suspense blijft, zakt alles op driekwart in elkaar wanneer de louche schuldeisers komen opdagen. Tsja, en dat einde? Als het dan met wraak moet eindigen, maak het dan groots en meeslepend.

Nee, dit was ‘m niet voor mij. Krap 2 **.

avatar van Shadowed
Tam.

The Glass House had wel potentie om beter te zijn, maar het resultaat blijft wat hangen in een wat simpel uitgedachte en zoutloze mysteriefilm. Altijd een beetje jammer wanneer een film niet echt groter lijkt te willen worden dan het uiteindelijke resultaat, dat toch echt wat te tam is.

Sobieski doet het in ieder geval aardig, maar ik krijg al snel het idee dat ze er alleen maar staat om een reden die zowel jij als ik wel kunnen raden. Maar in dat geval heb ik toch liever dat er iemand staat die kan acteren en niet een nogal typische scream-queen de hoofdrol weet te bemachtigen. Dat is Sobieski dan ook gelukkig niet.

Skarsgård doet het trouwens ook heel aardig. Ideale uitstraling natuurlijk. Al speelt Skarsgård net wat te opvallend een schurk, waardoor zijn daadwerkelijke aard niet meer als verrassing komt. Tussendoor worden er ook wat te opvallende hints weggegeven die laten zien dat hij niet echt deugt.

Ook jammer dat de film vrijwel geen enkele vorm van spanning kent. Er hangt weinig sfeer door de film heen, te weinig. Zodra de film wat spannender wil zijn, wil dat maar niet lukken. De regisseur leek zich te weinig raad te weten met dit genre, en dan krijg je een nogal tam gebeuren dat nergens echt indruk weet te maken.

Ook de onthulling is een nogal standaard uitgedacht gebeuren. Schulden hebben is ook al zo vaak gedaan dat het niet meer wil verrassen. Het eindigt gelukkig nog wel met een relatief spectaculair uitgevoerde achtervolging. Maar het uiteindelijke resultaat is gewoon niet opvallend, en weet ook niet heel erg te boeien daardoor. Het ontbreken van spanning en sfeer zorgen ervoor dat je als kijker nooit echt betrokken raakt in het verhaal.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een thriller die werkelijk nergens spannend wordt, hoe krijg je 't voor mekaar? Die vent is niet eng, dat gekke wijf is niet eng. Regisseur heeft wel goed naar Basic Instinct gekeken. Nou ja, goed.. het lijkt er in de verste verte nog niet op. Qua spanning dan, of erotiek. Heel veel blauw. Dreigende muziek. Groot huis. Inspiratieloos Virginia Andrews-achtig verhaaltje waar kraak noch smaak aan zit. Een kleuter van 3 had dit nog wel kunnen verzinnen. Beter zelfs. De politie-auto die aan het einde aan komt tuffen: 'Hey guys, you need some help?' Ja, nu is het verhaal al afgelopen. Typisch politie, altijd te laat.
Nee, Ik kan mijn tijd wel ergens anders aan besteden.

Veel uiterlijk vertoon, zero inhoud.