Love, Marilyn (2012)

Verenigde Staten / Frankrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Liz Garbus
met Elizabeth Banks, Zoe Saldana en Uma Thurman

Bijna vijftig jaar na haar dood worden twee dozen met brieven, dagboeken en notities van Marilyn Monroe gevonden in het huis van haar acteercoach. Die ontdekking wordt tot leven gebracht in deze documentaire met ondersteuning van sommige van onze hedendaagse iconen en sterren. Het geeft een nieuwe kijk op het leven van Monroe. Aan het woord komen onder andere Elizabeth Banks, Lindsay Lohan, Evan Rachel Wood, Ben Foster, Uma Thurman, Paul Giamatti, Ellen Burstyn, Adrien Brody, Marisa Tomei en Glenn Close.

avatar van Naomi Watts
Fijn dat hier een docu van komt. Misschien wel het meest dierbare dat ik heb van marilyn. I am Alone, de verzameling van fragments waarop deze docu gebaseerd is. Zitten wat door de ziel snijdende openbaringen in. Ik kijk hier erg naar uit, hopelijk raken ze de kern goed met deze docu.

avatar van Metalfist
Het I Am Alone boek is inderdaad de moeite waard maar wat is de toevoeging van onder andere Lindsey Lohan? Ik hoop niet op een aantal nietzeggende talking heads die wat liggen te verkondigen waarom ze fan zijn van Marilyn. Dan zie ik liever een documentaire met mensen die nog met haar hebben samen gewerkt.

avatar van Naomi Watts
Ik zet ook mijn vraagtekens bij wat celebs die hun woordje verkondigen maar juist Lohan heeft toch wel flink wat raakvlakken met Marilyn imho.

avatar van Metalfist
Ik ben nu niet echt bekend met het leven van Lohan dus misschien ben ik daar inderdaad wel verkeerd in maar Paul Giamatti, Adrien Brody, Zoe Saldana, Amber Tamblyn, ... Ik frons toch de wenkbrauwen.

avatar van Naomi Watts
Ja, dat heb ik ook. Krijg je toch allemaal figuren die hoog van de toren blazen waar het leeuwendeel nooit echt oprecht geinteresseerd in haar geweest zijn. In iederg eval niet het mens Marilyn Monroe.

Mooi.

Love, Marilyn gebruikt het meest pure bronmateriaal wat er over Marilyn te vinden is, en dat is de grootste winst van de film, en hierdoor kon er weinig misgaan. De actrices die Marilyn vertolken zijn allemaal ver verwijderd van Marilyn zelf, wat op voorhand al vast te stellen was. Ook helemaal geen probleem. Net als het bronmateriaal zijn de actrices die Marilyn vertolken (en ook de cast van de andere rollen) enorm oprecht en respectvol richting Marilyn en haar persoonlijke problemen. Overduidelijk dat ze niet proberen te scoren puur op Marilyn maar hun respect is zo grondig en oprecht. Grootste angst is dus geneutraliseerd.

Liz Garbus gebruikt het bronmateriaal goed en dit is duidelijk gemaakt door mensen die vooral veel hebben met de mens achter deze gekwelde superster. Ook komen er mensen aan het woord die een visie hebben over Marilyn zoals velen die hebben. Ze was een dom blondje, en met slechts een ongekende schoonheid. Je kon er niet verder naast hebben. De woorden van Fox hoofd Darryl Zanuck zijn hier een perfecte illustratie van. Jammer genoeg is hij het toonbeeld van veel mensen, precies die mensen die de ondergang betekend hebben voor Monroe.

I Am Alone blijft gewoon prachtig bronmateriaal, ook als haar gedichten, wensen, verlangen worden voorgedragen schiet ik vol. Vooral Marilyn's kinderlijke schrijfwijze en hoe ze spellingsfouten maakte als ze haar verlangens en pijn omschreef. Bij het lezen schiet ik vol, ook bij het zien hiervan heb ik constant lopen wenen. Dat doe ik nu ook terwijl ik dit typ. Zo kwetsbaar, zo slim, zo onbegrepen. Zo triest, en als je dan de misvattingen van velen tegenoverzet en je je eigen machteloosheid voelt. Erg sterk.

De performances zijn niet goed maar dat is de essentie niet. Love, Marilyn heeft een hart en de cast en Garbus hebben een oprechte liefde voor Marilyn het mens, en daarom is dit een geslaagd project van mijn favoriete Marilyn bronmateriaal. Wat een pracht mens was het ook. 50 jaar geleden, maar de wereld zal nooit herstellen van het verlies van Monroe. Grootse actrice, die zoveel heeft betekent voor vrouwen in de filmwereld (tweee vrouw met haar eigen production company). Ode. Rust in vrede angel.

avatar van danuz
Trailer ziet er goed uit, hoge production value. Zien dus!

Goeie documentaire over het tragische leven van één van de meest bekende Hollywood-sterren, Marilyn Monroe. Alhoewel deze documentaire een goed beeld geeft van haar leven en persoonlijkheid, biedt het weinig nieuwe inzichten. Een onderhoudende afwisseling tussen veel, mooi archiefmateriaal en een flink aantal bekende acteurs en actrices die citeren uit recent gevonden privé-documenten van Marilyn zelf.

Boeiende docu, altijd interessant iets van / over haar te zien..

Matige documentaire die niets nieuws te melden heeft , de acteurs die wat te vertellen zouden hebben hebben maar een ding voor ogen scoren over de rug van Marilyn Monroe.

avatar van AmazingPP
Wat blijft Monroe toch een prachtige vrouw om te zien. Zelfs op foto's uit haar "mindere" periode vind ik haar echt een prachtvrouw om naar te kijken. Daarnaast was ze een veel betere actrice dan de meeste mensen denken. Zij wist, hoe dan ook, iedereen om haar pink te winden. Deze docu was nieuw voor mij. Ik wist niet dat er brieven waren gevonden. Uit die brieven blijkt ook maar nog eens een keer hoe intelligent ze eigenlijk was. Haar dood blijft altijd een mysterie, maar dat is tegelijkertijd ook hoe haar roem wordt hoog gehouden. Marilyn is een icoon en dat zal ze altijd blijven. 3,5 *

Een gebruiker van deze site heeft mij getipt en daardoor ben ik nieuwsgierig geworden naar deze productie over Norma Jeane Mortenson, de vrouw met het onnavolgbare sexappeal, nog altijd een mythe, die op zo'n tragische wijze aan haar einde gekomen is. Deze documentaire werd gemaakt naar aanleiding van recentelijk gevonden dagboekaantekeningen, brieven en gedichten, ieder op een eigen wijze, maar invoelend voorgedragen door bekende acteurs/actrices. En het maakte deze film tot een unieke, boeiende, bijna intieme (of je lichaam en ziel leerde kennen) en melancholieke persoonlijke hommage aan een intrigerende en fascinerende persoonlijkheid (een dom blondje was Marilyn Monroe beslist niet).

avatar van Maxie Fields
ik bewonder Marilyn niet om haar uiterlijke schoonheid, maar haar leven intrigeert me zeker. Het gebruikte bron materiaal is veelal van goede kwaliteit maar biedt weinig nieuws. Helaas wordt deze docu verstoort door personen die te prominent in beeld willen komen, zelfs stukjes van haar persoonlijke memoirs voorlezen alsof ze intimi van Marilyn waren, maar van wie het merendeel Marilyn niet eens gekend heeft. Ik kan derhalve de eerdere opmerking van " stinissen (crew) " wel deels begrijpen "dat de acteurs wilden scoren over de rug van Marilyn" . Op mij komt het in ieder geval niet altijd erg oprecht over en dat vind ik jammer.

avatar van John Milton
Ben hier erg benieuwd naar. Was nog niet zo heel makkelijk te vinden. Eigenlijk wel jammer ook dat ik deze niet via HBO Go kan kijken, als betalende klant. Gelukkig zijn andere manieren, maar zo te zien niet echt in de kwaliteit die ik graag zie

Naomi Watts schreef:
Dom blondje en Marilyn in één zin gebruiken is ook wel één grote misvatting.

Zeg, Naomi Watts (en anderen die er ideeën over hebben), nog tips om mijn vriendin met Marilyn Monroe te introduceren? Die heeft dus nog dat beeld van stom, dom blondje van haar en dat wil eigenlijk iets nuanceren. Ik heb zelf alleen nog maar All About Eve en Some Like It Hot gezien. Andere tips naast die twee? Of andere goede docu's naast deze Love, Marilyn (2012), The Final Days en de film My Week With Marilyn?

Dick2008
Van wat ik boven lees, Lindsay Lohan doet in deze film een Monroe-imitatie Confessions of a Teenage Drama Queen (2004) zoals ik daar al schreef.....

hier ook: Stijliconen van toen: Marilyn Monroe - Girlscene

Zal wel niks nieuws te melden hebben, zoals stinissen al schrijft. Me dunkt zeg, halve eeuw geleden,...pingping.

John Milton schreef:

Tips zijn welkom
Je kunt onmogelijk The Seven Year Itch negeren, maar mag ik een persoonlijke favoriet aanbieden? Don't Bother to Knock (1952) waarin ze een heerlijke femme fatale speelt is een film die elke Monroe liefhebber gezien moet hebben.

Final Days is een degelijke docu (meerwaarde zit hem vooral in het laatste chapter waar ze de onafgewerkte beelden van Something's Got to Give hebben gemonteerd) en My Week With Marilyn kun je eigenlijk pas zien als je echt fan bent geworden volgens mij. Nogal gespecificeerd op één bepaalde periode en niet goed om een volledig beeld van haar te krijgen.

Geen idee wat voor soort filmkijker je vriendin is, maar je kan Clash by Night (1952) eens proberen. Vond hem zelf niet zo denderend, maar Fritz Lang kan wel iemand over de streep trekken. Gentlemen Prefer Blondes (1953) en How to Marry a Millionaire (1953) zijn de typische Monroe films die ook nog een zeker niveau halen.

John Milton

Als het gaat puur om performances dan zeg ik absoluut The Misfits, haar beste acteerprestatie op eenzame hoogte. Prachtige rol. Op twee staat Niagara, geen geweldige film, wel vermakelijk, maar ook een zeer goede acterende rol van haar. Qua docu zeg ik Marilyn's Man, een docu die door de ziel snijdt. Wel heel lastig te vinden, wil mijn dvd ook wel uitlenen mocht je interesse hebben. Dan stuur je me maar een PM.

avatar van John Milton
Bedankt voor de tips! Ik ga snuffelen! The Misfits stond inderdaad al op het lijstje als quintessential stuff, maar juist daarom en omdat het een latere film en een soort hekkensluiter lijkt te zijn, had ik bedacht om die wat later te kijken. Marilyn's Man is overigens gelukkig gewoon uitgebracht onder het Calvé label...

avatar van Biosguru
John Milton

The Misfits is miz de beste film om Monroe te snappen. Ik ervoer het in ieder geval als een vreemde ode aan het fenomeen Monroe door schrijver Frank Miller. Wat meer lezen over the Misfits Monroe/ Miller helpt wel voor je hem kijkt, ik was er door ontroerd.

Wat je ook van Monroe mag vinden, Male Gaze, dom blondje, etc, etc. Ze had wel screen presence. Zo heeft ze in Clash by Night maar een heel klein rolletje maar weet ze wel gelijk alle aandacht te trekken. Of ze nu kan acteren of niet is weer een hele andere discussie.

avatar van mrklm
Marilyns persoonlijke observaties in de vorm van dagboeknotities en brieven vormen de basis voor deze inhoudelijk interessante documentaire over Marilyn Monroe. Uiteraard komen de bekendste momenten uit haar leven naar voren, waarbij ook gebruik is gemaakt van archiefmateriaal waarin sleutelfiguren als Billy Wilder, Arthur Miller, Laurence Olivier en Jack Lemmon hun persoonlijke herinneringen aan Miss Monroe delen. De geschreven woorden van Monroe, alsmede citaten uit biografieën van en interviews met andere personen die een belangrijke rol speelde in haar leven, zijn tot leven gebracht door een wie-is-wie van topacteurs. Het is een wat theatraal concept dat niet altijd werkt omdat de acteurs regelmatig de aandacht teveel naar zichzelf toetrekken. Van alle Marilyn-vertolkers komt Elizabeth Banks het best uit de verf. Daarnaast leveren respectievelijk Hope Davis (als Gloria Steinem), Adrien Brody (als Truman Capote) en F. Murray Abraham (als psychiater Ralph Greenson) het beste werk af. Deze documentaire biedt zeker nieuwe inzichten, maar de vorm leidt regelmatig af van de inhoud.

Zwolle84
John Milton schreef:

Tips zijn welkom

Spuit-11-reactie hier, maar mij deed dit mooie boek omslaan. Wie weet helpt het, als het nog steeds nodig is.