Fack Ju Göhte (2013)

Alternatieve titels: F*ck You, Goethe | Suck Me Shakespeer

Duitsland

geregisseerd door Bora Dagtekin
met Elyas M'Barek, Karoline Herfurth en Katja Riemann

Zeki Mueller heeft 13 maanden vastgezeten, net genoeg tijd voor Goethe High om een sportzaal te bouwen op de plek waar Zeki's vriend, Charlie, zijn buit heeft begraven. Zeki krijgt een baan als inval-leerkracht aangeboden van de directeur. Die komt namelijk een leerkracht tekort nadat een van hen zo erg mishandeld was door de studenten dat ze besloot uit het raam te springen, terwijl ze schreeuwde: ''Ze zijn allemaal monsters!''. Om op vaste basis toegang te krijgen tot de kelder van de school - van waar hij een tunnel naar zijn buit hoopt te graven - neemt Zeki de baan aan.

Typerende Duitse groteske schoolkomedie, met vaart gebracht en met enkele leuke en verrassende momenten, maar de meeste grappen waren, ondanks de ogenschijnlijk moderne en frisse aanpak, belegen, geforceerd en flauw. De regisseur bediende zich te vaak van de bekende romantische komedie clichés. Elyas M'Barek blijkt een echte hunk te zijn. Ik las ergens dat deze productie meer een tienerfilm voor volwassenen is, en dat slaat misschien de spijker wel op de kop.

avatar van leatherhead
Erg flauwe film, inderdaad vol met clichés. Weinig stemmen hier trouwens zeg, helemaal in vergelijking met IMDb .

Chaotische verzameling ongein met een handvol sterke momenten, een dun romantisch verhaaltje en veel overbodige banaliteiten. Houdt een beetje het midden tussen de Van Wilder-films en Stand and Deliver. Elyas M'Barek doet het niet slecht als protagonist, maar Karoline Herfurth zie ik toch liever in meer serieuze films.

Niet slecht. Niet super. Een beetje zoals het de laatste tijd wel is met iedere komedie. Dat het een Duitse film is stoort me ook niet. Het is trouwens een van de betere Duitse filmen sinds jaren. Als je de winkels binnen kijkt, verkopen ze enkel Duitse oorlogsfilmen. Dat zou wel eens mogen stoppen. Ach, dat rot cliché . Misschien niet DE Komedie film van de laatste jaren.Maar op dat gebied blijf ik al jaren op mijn honger zitten. Robin Williams was zowat de laatste acteur, die wist hoe je mensen kon laten lachen. Vermits die laatste er niet meer is, vrees ik dat we de komende jaren niet veel hoeven te verwachten.