Demonic (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Will Canon
met Maria Bello, Frank Grillo en Cody Horn

In de nasleep van een gruwelijke slachtpartij - drie personen werden op brute wijze vermoord in een vervallen, verlaten huis- ondervragen rechercheur Mark Lewis en psycholoog Dr. Elizabeth Klein een van de weinige overlevenden. Die vertelt dat ze amateur geestenjagers waren die op zoek waren naar een paranormaal fenomeen in het huis. Wat begint als een onschuldig iets verandert in een angstaanjagende gebeurtenis als de verdachte beweert dat de verantwoordelijkheid van de moorden bij het huis zelf ligt.

Redelijk.

Naar een script van James Wan, maar eerlijk waar, wie zit er bij dit soort films op een script te wachten. 't Is uiteindelijk toch weer meer van hetzelfde, met een huis, een documentaire ploegje, massamoordengeschiedenis en wat demonische activiteiten. Niet dat het slecht in elkaar steekt, maar uitzonderlijk is het allerminst.

De regisseur maakt bij dit soort films een veel grotere impact. Canon doet het niet verkeerd, maar weet zich nergens echt te onderscheiden. Een paar aardige scares, paar leuke momentjes, strak geëdit, maar nergens echt eng en héél spannend is het ook niet.

Leuke filler dus. Als je echt geen genoeg kan krijgen van dit soort films of de bak is gewoon helemaal leeg dan is het best een leuk tussendoortje. Bekend terrein, dat zeker, maar degelijk uitgevoerd en links en rechts een aardige scene.

avatar van joolstein
Standaard maar dan ook in alles is het een erg standaard film. Wat jump scares, en er is een geest in het demonische huis. Maar vooral veel geklets!! En dat nekt de film. De film is nog minder eng als een ritje in een spookhuis op de kermis.

avatar van Macmanus
Wan.

Vond deze film zo slecht nog niet. Moet toegeven dat als liefhebber van het genre, een redelijke cast en een redelijk verzorgd uiterlijk, al heel wat goed maken. Ook Wan eraan verbinden is wat typisch horror genre. Volgens de credits/imdb had hij niet veel te maken met het scenario...

Toch was het tempo gestaag en kwamen een paar scares goed aan. Ook het switchen tussen heden en verleden gaf het de nodige tempo en is ietsjepietsje anders dan gebruikelijk.

Geen hoogvlieger maar prima toevoegbaar voor een horror avondje.

3 sterren.

Best aangename horror eigenlijk een verademing tussen al dat pulp van de laatste tijd. De eerste helft is op momenten echt sterk met meer dan aardige schrikeffecten ook de cast met name door Frank Grillo en helaas een te kleine rol van Maria Bello verder doet de jonge cast erg zijn best en dat is meer dan voldoende. Het huis waar zich het meeste afspeelde is erg creepy en lekker duister. Het einde van de film is te geforceerd en snel afgehandeld en dat is ook de reden dat de film geen zeven van me kreeg maar een dikke zes namelijk 3*

avatar van jeroentjuhhhhh
Vermoeiend. Was (ironisch genoeg) beter geweest met een normale structuur, terwijl er daar al zo veel van zijn. Dat heen en weer schakelen tussen twee periodes is ontzettend vermoeiend en funest voor het tempo, laat staan voor de sfeer. Wordt nauwelijks tijd genomen om wat neer te zetten. Zag er redelijk verzorgd uit, dus hadden gerust wat vaker mogen uitpakken wat dat betreft. Nogal cheesy boe-geroep nu, met een té bombastische geluidsband.

avatar van Halcyon
Platte kak. Ik snap niet zo goed waarom men telkens opnieuw rip-offs van rip-offs wil maken. Het uitgangspunt is sowieso al niet bijster origineel, maar als het dan ook nog in handen valt van een weinig talentloze regisseur, weet je dat je dit soort troep kan verwachten. Ik vreesde er eerlijk gezegd al voor, al moet ik bekennen dat de naam James Wan mij toch heeft overgehaald.

Het verhaaltje is hoe dan ook erg pover. Het spelen met verschillende tijdskaders houdt aanvankelijk de schwung erin, maar lang duurt dat niet. Personages en regie vallen tamelijk snel door de mand. De climax is flauw. Het is al erg lang geleden dat dit soort films me nog aan het schrikken bracht. Het is allemaal zo voorspelbaar, zo mak en zo inspiratieloos.

Dit moet echt beter.

avatar van Insignificance
Eentje in een lange rij, die niet in de voorste regionen eindigt. Sterker nog, het filmpje zakt er steeds verder doorheen. Met de gebruikelijke ingrediënten gaat het nog wel. Een aantal schrikkertjes en onverklaarbare gebeurtenissen, dat werk. Niet iets om kippevel van te krijgen, maar het doet wat het moet doen. Wat minder werkt, is de ondervraging. Een beetje filmkijker heeft dat wel in de smiezen.

Nu kan het verhaaltje me hier niet zoveel schelen, dus vooruit maar. Belangrijker is dat Canon op het moment supreme weet toe te slaan. In dit geval een seance, maar dat gaat ten onder in drukte. Het tweede grote manco van de film. Canon neemt zo weinig tijd voor z'n horror, in het slot is er ook nog een detective plotje dat maar blijft ratelen, dat het eigenlijk nergens een vuist weet te maken.

avatar van Collins
Een beloftevolle horror die de belofte niet waarmaakt.
De opbouw is prima en maakt nieuwsgierig. Veel draadjes waar je als maker iets mee kan. Een politieonderzoek ter plekke wordt verweven met found footage materiaal van gruwelijke gebeurtenissen in een spookhuis. Best spannend en vol verhalende potentie.
Na deze prima opbouw gaat het nog even goed. Het verhaal lijkt een kans te krijgen zich gedegen en met zorg te mogen ontplooien.
Maar dan gebeurt er plotseling te veel in te korte tijd. Dingen worden afgeraffeld. Wat meer rust, wat beter uitgewerkte scenes en wat meer filmduur had het redelijke niveau kunnen redden. In het laatste halve uur wordt zelfs zoveel veel plot gepropt dat van enigerlei spanning of diepere motivering of uitleg geen sprake meer is.
De schrikeffecten waren er. Het acteerwerk was goed genoeg. Het verhaal met een leuke twist was ok. De plotselinge haast en slordigheid nekken de film. Hoe jammer.

avatar van Brabants
Demonic is een nutteloze poging om de "spookhuis" films uit het verleden te proberen evenaren. Het zat behoorlijk rommelig in elkaar met het verhaal gezien vanuit flashbacks en de waardeloze found footage. Frequente schrikmomenten waren lachwekkend en de zogenoemde horror niet om aan te zien. Deze pulp gauw vergeten.

avatar van Richard_Voorhees
Een typisch voorbeeld van de melkerij die men altijd bij (het) horror(sub)genre(s) toepast. Een redelijk onbekende (goedkope) cast, wat griezelige beelden op camera's die later niet terug te vinden zijn. Verder nog even een bekend persoon als James Wan eraan koppelen en alle ingrediënten voor een redelijk makkelijk op te verdienen horrorfilm zijn aanwezig.
Het verhaal word een beetje warrig en komt maar half over door het irritante geswitch tussen het verleden en het heden. Hierdoor komen bepaalde dingen niet goed uit de verf, zoals de relatie tussen John (Dustin Milligan) en zijn moeder.
Daarnaast besluit men een dusdanig clichématig verhaal te maken dat de helft van de film te voorspellen is. Als geoefende kijker weet je al snel waar dit op gaat uitlopen en de jumpscares zijn erg voorspelbaar.
Met de soundtrack schommelt men een beetje tussen een dramatische toon of actievolle bombast. Dat laatste drijft men hier en daar net wat te ver en dat eerste klinkt wel aardig, maar het beeldmateriaal zorgt ervoor dat de effectiviteit ervan afneemt.
Er zijn flink wat betere films in dit (sub)genre te vinden.

avatar van Left4Dead
Nee ook dat stukje horror doet het niet goed. Eng wordt het niet en het acteerwerk van de jongens is ronduit belabbert te noemen.

Het allerergste is nog wel dat je de gasten soms niet kunt verstaan omdat ze moppelen (en nog verdraait zacht ook) om daarna weer een bombastic stuk geweld door de speakers te krijgen. Tja zo kun je een schrikreactie uitlokken maar dat dan niet door horror maar slechte mixatie.

Nee, een prent die je met gerust hart kunt overslaan.
2.5** omdat ze Maria Bello hebben weten te strikken.

avatar van LOTR-lover
Ach, bij dit soort films verwacht ik geen hoogstaand verhaal en ook niks vernieuwends. Alles is ondertussen al is gedaan en daardoor is het voor horrors (al is dit meer een thriller) des te moeilijker om niet voorspelbaar te worden. Dat is bij Demonic dus ook niet gelukt. Het verhaal ken je al, de personages eigenlijk ook en ook de plotwending op 't einde zie je al van mijlenver aankomen.

Is het daardoor een slechte film? Nee hoor, dat niet. De speelduur is prima en de paar scares (zoveel zitten er niet in) zijn geslaagd. Maar het voorspelbare aspect maakt Demonic toch teveel 'been there, done that'. Maar toch vind ik een (nipte) voldoende terecht voor deze film.

6/10 (IMD)