Was Tun, Wenn's Brennt? (2001)

Alternatieve titel: What to Do in Case of Fire

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Gregor Schnitzler
met Til Schweiger, Martin Feifel en Sebastian Blomberg

Het verhaal van zes voormalige creatieve anarchisten die leefden als krakers in het Berlijn van de tachtiger jaren. Aan het eind van dit decennium gingen ze uit elkaar, met uitzondering van Tim en Hotte die trouw bleven aan hun idealen. In het huidige Berlijn volgt er een gebeurtenis waardoor de groep weer bij elkaar moet komen.

Leuke vlot filmpje.
Type 'onderuitgezakt op de bank luchtig vermaak'. De acteurs doen het leuk.
Met Nadja Uhl, die we kennen van De Tweeling.

avatar van dope
Best goeie Duitse film. Heb hem alleen al gekeken omdat ik Til Schweiger graag zie acteren. Geen topper, wel leuk. 3,5 *

avatar van martijn77
Aangenaam verrast door deze film. Degelijk plot, begint met veel vaart, de juiste toon door de film heen, prima acteer- en camerawerk. Zeer de moeite waard voor een Duits avondje.

avatar van martijn77
Veel te weinig stemmen voor deze fijne film. Ik biedt hem bij deze van harte aan in de MM-pakket-service.

FisherKing
Verrassend, verfrissende film.

Eigenlijk zelden een onderwerp gezien waarbij de autonome (lees anarchistische) krakers worden geconfronteerd met daden uit hun verleden.

Niet helemaal perfect, zitten wat cliché's in her en der maar geweldige cast. Til Schweiger imponeert. Wat een klasbak is dat. Nadja Uhl doet het weer fantastisch.

4* en een vette aanrader.

PS Geweldige leader.

Dustyfan
Heel erg leuke film, netjes en overtuigend geacteerd, met een fijn verhaal dat verrassende wendingen heeft. 4,5*

Wel leuk en origineel idee, maar niet super bijzonder qua script of uitvoering. Leuk als tussendoortje.
Een fijne soundtrack met The Everlasting van Manic Street Preachers als hoogtepunt.

avatar van Freud
Heel sympathiek filmpje met goede ideeën en heel mooi gemaakt. Vol clichés, maar ze werken perfect, en daarnaast krijg je ook nog een goed beeld van Berlijn in de jaren '80.

avatar van Mug
Mug
Wat kos al zei: leuk als tussendoortje.

De clichés vliegen je om de oren, maar veel wordt goed gemaakt door vele mooi geschoten scenes [waaronder de prachtige scene van de poster onder de o zo anarchistische muziek van Radiohead] en toch hier en daar een geslaagde grap.

Aardige komedie met een te verwachten moraal. Drie sterren waard. De openings-scene is het hoogtepunt, helaas weet de film dat gevoel niet te behouden.

avatar van JDSsmetje
Een licht dramafilmpje met wat humor. Gewoon een wegkijkerkertje, niets speciaal maar daarom wel goed. Humor en drama is goed, acteerwerk hetzelfde.

avatar van 93.9
Hele kleine voldoende. Je verwacht van een Europese film toch beetje arthouse. Dat is deze film totaal niet. Eigenlijk Hollywood in het Duits, wel met alle goede bedoelingen zoals veels te mooie muziek. Maar bv Manic Street Preachers stroken niet met die oppervlakkige personages en beelden.