Une Histoire Simple (1978)

Alternatieve titel: A Simple Story

Frankrijk / West-Duitsland

geregisseerd door Claude Sautet
met Romy Schneider, Bruno Cremer en Claude Brasseur

Marie (Schneider) is een werkende vrouw van in de veertig die doodmoe is van haar saaie bestaan. Dit leidt ertoe dat ze zomaar een affaire begint. Na een tijdje stopt ze ermee en aborteert de ontstane zwangerschap. Lang reflecteert ze over de ontstane situatie en haar leventje in het algemeen.

FisherKing
Pracht Poster !!!

avatar van jassonn
FisherKing schreef:

Pracht Poster !!!

Zo bijzonder is hij toch niet, of zie jij wat ik niet zie?

FisherKing
hmm, ik dacht dat hier meer stond, qua berichten. Kan me een mooie post van hugohei herinneren.

In ieder geval gaat Un Histoire Simple draaien in Eindhoven.

Denk ik, want de site is zo warrig dat er geen locatie bij staat

Allemaal in het kader van het Romy Schneider Retrospectief.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vanaf 5 juli te zien in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht in het Romy Scheider retrospectief. Check daarvoor de filmladders.

kappeuter (moderator)
A-film brengt de film 12 mei uit op dvd (Quality Film)

avatar van 93.9
Goed werk van A-Film om zo'n oude Franse film anno 2015 op DVD uit te brengen.
Zo zijn er nog wel meer juweeltjes, waar liefhebbers een paar euro voor overhebben om in de verzameling te zetten.
Film was degelijk Frans jaren 70 drama. Mooie rol van Schneider.

C'est la vie, zouden de Fransen zeggen. Prachtige film over ogenschijnlijk alledaagse gebeurtenissen, die desondanks moeilijke keuzen en keerpunten blijken te zijn. Alle levensvragen zitten in deze film, zonder dat het zwaar aangezet is, bijna onmerkbaar. Prachtige rollen van Romy Schneider, Bruno Cremer en Claude Brasseur. Dit is hoge school-acteren onder leiding van een begenadigd regisseur. Sautet en Schneider was een bijzondere combinatie. Alle films die ze samen maakten waren tijdloze juweeltjes. Anderhalf uur naar Romy Schneider mogen kijken blijft een geschenk.

In de eerste plaats een film over vriendschap en hulpvaardigheid, vooral onder vrouwen, want Sautets zoveelste samenwerking met Romy Schneider, heeft toch een sterke feministische toets.
Voor de rest een film over gewone - en soms wat ongewone - dingen in het leven, ervaringen, en meningen die soms gedeeld, maar meestal sterk uiteenlopen. Des histoires simples dus, waardoor ge misschien de film een gebrek aan panache kunt aanwrijven, maar Sautets sterkste wapen blijft Romy Schneider, op haar veertigste en in staat op zich een volle film te dragen en iemand waar ge werkelijk niet op uitgekeken geraakt.