Diana (2013)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Oliver Hirschbiegel
met Naomi Watts, Naveen Andrews en Charles Edwards

Een portret van Lady Diana, prinses van Wales. We volgen Diana tijdens haar laatste twee levensjaren en zien hoe zij langzaam het ware geluk vindt en persoonlijke successen behaalt. Diana groeit uit tot een belangrijke internationale campagnevoerder en zij strijdt voor de rechten van de mens. Maar dan ontmoet zij Dr. Hasnat Kahn met wie ze een geheime affaire begint...

Zo slecht als de film is wat ze hierboven beschrijven klopt natuurlijk niet maar de film was ook niet goed maar eerder middelmaat , gewoon aardig voor een regenachtige middag.

avatar van madmax2011
vond er niks aan

avatar van blurp194
Dit is nou bij uitstek een film om onbevangen in te gaan.

Begin je er aan met de overtuiging dat Diana een soort engel, een sprookjesprinses was die boven elke menselijke waarde verheven was, ja, dan zal het wel wat tegenvallen. Maar als dat is wat je verwacht, is er dan wel een film denkbaar die wel voldoende is.

Gelukkig heb ik erg weinig met koningshuizen en beroemdheden, dus makkelijk praten. Maar als je de film dan ziet, blijkt toch vooral dat de tol van de roem erg zwaar weegt. De schrijnende eenzaamheid spat van het scherm af, onmogelijk om nog op een of andere manier geluk te vinden. En dat gaat dan over de vrouw die even later de meest geliefde persoon op aarde zou worden genoemd. Moeilijk om dat met elkaar in balans te brengen, en geen wonder daarmee dat de film vooral door de Britse critici zo genadeloos neergesabeld wordt.

Nou moet ik ook wel zeggen dat de rol van Naomi Watts niet erg overtuigt. Toch een erg goede actrice, met een enorme hoop topprestaties op haar naam. Deze past daar dan wat slecht tussen, de Diana-maniertjes komen vooral ingestudeerd over, het Diana-kapsel ziet er uit als een met veel geweld en chemie in elkaar geperst stuk plastic, en de stem en manier van spreken lijkt ook niet echt. Ook daarvan moeten we natuurlijk dan wel bedenken dat het vrijwel onmogelijk is om dat echt goed te doen; toch is het resultaat vind ik echt wel wat aan de te lage kant van onvoldoende. Dan komen de andere rollen er in vergelijking beter uit, maar, die hebben ook nergens met dezelfde onmogelijke taak van doen.

Al met al blijft het een wat vreemd geval. Niet echt een film, niet echt een documentaire, niet slecht gespeeld maar toch onvoldoende. Leuk om gezien te hebben, maar je mist er ook niet echt wat aan. Eigenlijk alleen de moeite waard om het inzicht in de manier leven van zo iemand als Diana, het volstrekte gebrek aan paleisromantiek en de enorme eenzaamheid.

Meelijwekkend, vooral.

avatar van jeuletaxi
Ik vond de film echt niet slecht, misschien omdat door alle recensies ik er niet veel van verwachtte.
Maar verraste me toch, bleef me boeien en liet maar eens zien wat een eenzame vrouw ze is geweest.
Zeker een kijkbeurt waard en voor mij een mooie 7.
Natuurlijk zal niet alles op waarheid berust zijn maar toch interessant om eens bekeken te hebben.
Dus voor mij zeker een aanrader.

avatar van cantforgetyou
De film is best 'oké'. Het is geen hoogvlieger. Maar het is best aardig neergezet. Vrij simpel allemaal. Naomi doet het ook wel goed, hoor. Verder heb ik er weinig over te zeggen. Een tussendoortje van matige kwaliteit.

Echt een RTL 4 ware woensdagavond dramaatje.

kos schreef:
Echt een RTL 4 ware woensdagavond dramaatje.

Daar is toch niks mis mee?

Nee hoor. Ik heb er alleen niks mee.

Een goed tv drama daar loop ik wel voor warm de film Diana viel ietsje tegen dat klopt.

avatar van mystica
Ik had er meer van verwacht. Het verhaal kabbelt wat voort, ik vond het wat saai en langdradig. Het leek soms wel op een romannetje. Het enige wat ik er interessant aan vond is om een kijkje in het leven van zo iemand te hebben. Hoe is die persoon nou echt? Wat waren haar drijfveren? Waar ging ze voor?

Verder vond ik er niet zo veel aan eerlijk gezegd. De echte Diana had veel meer charisma.

Als dit gewoon een romantisch drama zou zijn geweest over 2 wllekeurige personages dan zou
deze "Diana" prima geslaagd zijn geweest.
Het probleem is dat de film een verhaal vertelt over de laatste 3 jaar van de britse prinses "Diana" en dat maakt het allemaal wat gecompliceerder.
Als kijker krijg je bij het zien van deze film meer het idee dat Diana een naieve vrouw ( bijna dommig) was die bovendien nog eens wanhopig stalkend achter haar pakistaanse hartchiriurg aanliep. Niet echt een eerbetoon aan de wijlen prinses.
En om nou te zeggen dat Naomi Watts op Diana lijkt in haar rol????
Ook niet echt, ze komt eerder geforceerd over.

Ik verwachtte er niet bijzonder veel van, maar ik was wel nieuwsgierig; echter mijn verwachting is uitgekomen. De productie ziet er mooi uit en Naomi Watts heeft zich duidelijk toegelegd en ingeleefd. Maar dat zijn voor mij de enige positieve punten. In beginsel zie je een verhaal over een onmogelijke liefde, dat zich nogal selectief toelegt op de laatste jaren van de hoofdpersoon, maar dat niet leeft, waar geen moment de vonken van afvliegen. De gevechten die ze moest leveren komen nauwelijks aan bod en ook haar twee zonen zijn in de film niet van belang. Op deze wijze wordt Lady Di geen recht gedaan.

moeite gehad om wakker te blijven, slaapverwekkende film

avatar van Glacius
Vast en zeker een film dat een overgeromantiseerd beeld creëert van de 'oh zo onschuldige' Diana, geplaatst in een slachtoffer rolletje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Je mag dit toch wel een Diana-onwaardige film noemen zeg. Ik heb Diana altijd een interessante vrouw gevonden, door waar zij voor stond en wat zij allemaal mee heeft gemaakt. Natuurlijk speelt haar tragische einde ook mee aan de mythevorming, maar ook toen ze nog leefde was ze natuurlijk enorm populair. Daarom is het erg jammer dat dit een hele matige film is geworden. Dat ligt niet aan Naomi Watts, die ik nog vrij goed als Diana vond. Naveen Andrews (Sayid uit Lost, held!) was ook uitstekend, zoals ik hem altijd goed vind.

Maar een echte klik hadden beiden niet met elkaar in de film, terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Het maakt van de film ook een vrij saai geheel (en veel te lang durend) met een saaie, passieloze romance die we in beeld krijgen. Sowieso vind ik het weinig eer aan Diana aan doen dat ze de hele film wordt neergezet als een wanhopige vrouw die als een hondje achter haar lover aan loopt. Ze snakte dan wel naar liefde, maar het had wel stijlvoller getoond kunnen worden. Haar eenzame gevoel kwam wel weer sterk naar voren.

Ook valt het op dat een hoop zaken bij deze film schijnbaar even niet belangrijk zijn, zoals Diana haar problemen met het koninklijk huis van Groot-Brittannië en haar band met haar kinderen. Wel maken we mee hoe Diana wordt geleefd door de paparazzi, wat uiteindelijk ook haar einde werd in Parijs. Maar juist dat deel krijgen we weer niet te zien. Dus je leeft als kijker naar het tragische einde toe, wat ze even met wat tekst af doen. Slappe hap.

Ik had eigenlijk 2* in gedachten, maar terwijl ik dit stukje typ irriteer ik me nog meer en maak ik er mooi 1,5* van.

Diana zal bij iedereen wel indruk hebben nagelaten, de echte Diana bedoel ik dan.
Ook ik had wel bewondering voor haar, net als velen onder ons.
Deze film vertelt een klein deel van haar leven, namelijk de laatste 2 jaar, meer bepaald haar relatie met de chirurg Hasnat Kahn (Vertolkt door Naveen Andrews, ook bekend van zijn rol in de prachtige serie 'Lost').
Ook haar strijd tegen de landmijnen komt aan bod, het laatste waar Diana zich nog helemaal heeft voor ingezet als humanitair doel.
Het einde van de film doet je wel een krop in de keel krijgen, maar die beelden herinneren we ons allemaal, tenminste diegenen die de tragische gebeurtenissen van 1997 bewust hebben meegemaakt, ik heb het dan over de rouwende mensen in Groot-Brittannië en het bloementapijt aan Kensington Palace.
Hoewel Naomi Watts een voortreffelijke actrice is, was haar taak om Diana te vertolken waarschijnlijk een van haar moeilijkste rollen.
Het charisma dat de echte Diana uitstraalde zie je niet in deze prent, ze toont wel de verdrietige Diana, die wanhopig zoekt naar het geluk, maar de uitstraling ontbreekt.
Een beetje spijtig is dat wel, want een echt eerbetoon aan Diana is deze film daarom niet.
Hopelijk komt er nog eens een regisseur op het idee om eens een betere film te maken over deze prachtige vrouw, maar een film dan die haar ganse leven beschrijft.
Nu vind ik deze film niet heel slecht, maar had er dus wat meer van verwacht, in tegenstelling tot de echte Diana die indruk maakte op de mensen, doet deze film dat niet.

avatar van Piratje
Een hypergeromantiseerd beeld van slechts de 2 laatste jaren van Lady Di die dolverliefd was op haar Pakistaanse hartchirurg Hasnat Kahn.
De rollen van de beide hoofdspelers waren archiemoeilijk maar vrij goed vertolkt.
Spijtig dat hier enkel het brave, droeve van Lady Di getoond wordt en niet het totale gebeuren van het Engelse Hof. Prins Charles wordt eenmaal vernoemd, de discussie en juiste toedrachten van de relaties naar de echtscheiding komen gewoon niet ter sprake. De contacten met haar 2 zonen worden amper vermeld enz.
Het is eigenlijk een anti-Lady Di-film. Een superverliefd meisje dat niets anders te doen heeft dan de pers aan te trekken en af te stoten. Enkel haar liefdadigheid tegen de landmijnen wordt in de bloemen gezet. Toch als toekomstige koningin van Engeland. Ook de rollen waar het allemaal misliep kwamen niet ter sprake terwijl velen die het leven van de sprookjesprinses volgden beter op de hoogte waren dan wat deze film te bieden had. Bv de relaties met de andere zussen en personeel?
Hoe mooi ook gebracht. Men mag twijfelen aan de strikte waarheid van dit verhaal dat bij velen nog in het geheugen zit. Want ook de rol van haar vriend Dodi, die bij haar in de auto zat tijdens het ongeval, wordt niet besproken.
Vandaar ook dat ik slechts 2 punten over heb voor deze film. Ook al heb ik er bijna 2 uren aardig met meegeleefd. Verder was deze film erg langdradig.

Redelijke film over Lady Di. Niet een reguliere biopic, aangezien de film zich focust op haar liefdesrelatie met Hasnat Kahn. Hun relatie en de omgang met de media wordt goed neergezet. Echter wordt buiten dit om te weinig aandacht geschonken aan de rest van haar interessante leven. De film ziet er goed uit en Naomi Watts zet een uitstekende rol neer en vertoont een behoorlijke gelijkenis met Diana.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek/biopic verhaal....
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed camerabeweging....

Naomi Watts schitterd wederom in de ze film, super actrice. Verder een redelijke film.

avatar van Noodless
Weer een prachtige rol van Naomi Watts !
Ook de rol van Naveen Andrews is geslaagd. Hun relatie kwam niet zo uit de verf , de chemie was er niet. Het verhaal draait eigenlijk om haar laatste twee jaar, vooral rond haar eenzaamheid en haar geliefde chirurg. Van het koningshuis en de kinderen krijg je amper iets te horen. Jammer. De rol van de media komt wel goed naar voren. Maar ook hier krijg je bij de tragische gebeurtenis geen verdere info of beelden. Dus als geheel vrij oppervlakkig....gelukkig is er Watts 6/10

avatar van frolunda
Veredelde Tv film met Naomi Watts als een niet al te overtuigende Diana.Vond het niet veel bijzonders,het was allemaal wat oppervlakkig en éénzijdig.Nog net te doen (zoals ergens hierboven al eerder is gezegd) op een regenachtige middag.

avatar van filmofiel
Nog niet eens waard om er een zak chips bij open te trekken, oersaai, al is het maar om de zwakke acteerprestaties. Naomi, je kan veel beter.

avatar van Donkerwoud
Ongelofelijk dat Hirschbiegel, de regisseur van 'Das Experiment' (2001) en 'Der Untergang' (2004), achter zo'n vlak niemendalletje zit. Het begint al met de casting van het titelpersonage. Naomi Watts is een hyperseksuele Hollywood-starlet, een koele vamp, een verleidster; je kunt geen vat op haar krijgen en daarom is ze zo onnoemelijk fascinerend. Op zich had het sensuele, verleidelijke van de actrice best een spannende keuze kunnen zijn om Diana's imago als toegankelijke publiekslieveling mee te contrasteren. Watts blijft echter een soort prinses op de erwt, een infantiel en naïef meisje dat slachtoffer werd van de grote boze wereld, terwijl ze ook heus goede dingen voor de mensheid deed. Haar tegenspeler, Naveen Andrews als Dr Hasnat Kahn, blijft de soort acteur die het beter doet in pulp-producties of televisieseries, want hij mist nuance en geloofwaardigheid om een belangrijke rol te dragen. Watts/Andrews hebben nul chemie met elkaar, met als gevolg dat hun bloedeloze romance stroperig voort kakt.

avatar van nijkerkbert
Brr dat doet me terugdenken aan die onvergetelijke zondag in 1997 en de week die er op volgde. Alleen al daarom drie sterren. Inderdaad, Naomi Watts acteert wat geforceerd maar ga er maar aan staan zo'n belangrijk personage te spelen. Het geheel vond ik de moeite van het kikken zeker waard.