Joe (1970)

geregisseerd door John G. Avildsen
met Peter Boyle, Susan Sarandon en Audrey Caire

Zakenman Bill gaat de confrontatie aan met zijn drugsverslaafde dochter en haar vriend, die hij vermoordt. Hij slaat op de vlucht en stopt onderweg bij een bar waar hij ene Joe ontmoet. Joe haat buitenlanders, hippies en mensen die anders zijn. Bill vertelt hem zijn geheim, waardoor hij in de problemen raakt.

avatar van brucecampbell
Schitterende film die een perfecte weergave is van de late jaren 60. Deze prent balanceert uitstekend tussen drama en komedie en heeft werkelijk een weergaloze Peter Boyle in de hoofdrol.
Ook leuk om een jonge Susan Sarandon te zien.
Het einde is onverwacht en schokkend.

Film kende een uitstekende start en met "dankbare" thema's als druggebruik en onder druk zetten, zat er beslist wat in, maar de film verwatert stilaan om er op het einde iets onvoorstelbaars slecht van te maken.
Eigenlijk vond ik ook de acts niet te best.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal oneens met Movsin eigenlijk.

Best interessant als tijdsbeeld. Maar helaas werkt alleen de figuur van Joe ècht, vooral door zijn uitspraken. Bill en de hippies zijn nogal platte en flauwe karikaturen. Dat maakt het begin bijna onuitstaanbaar vervelend. De film knapt echter vrij behoorlijk op en het einde is, hoewel nogal opzichtig in de sfeer van een paar andere films uit die tijd, nog best sterk. Met een piepjonge Susan Sarandon.

avatar van Airbakke
“The niggers, the niggers are gettin’ all da money. Why work, tell me, why the fuck work, when you can screw, have babies, an’ get paid for it?” (Joe)

Bill Compton, een welgesteld 'bussiness' man, ontmoete lagere klasse en hippie-hater Joe. Uit de stroeve kennismaking groeit uiteindelijk een bizarre vriendschap die leidt tot radicale acties.

Meer info over deze film en een top 25 aan vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

Goeie film waarin een man een junkie vermoordt nadat zijn dochter een overdosis heeft genomen. Een origineel verhaal over een bijzondere relatie die ontstaat tussen twee vaders van verschillende klassen. Peter Boyle zet een boeiend titelpersonage neer en de film heeft ook een paar goeie scenes. Duidelijk een product van zijn tijd die destijds waarschijnlijk net wat meer impact wist te maken. Een nipte 3.5 sterren voor deze debuutfilm van Susan Sarandon.