Afflicted (2013)

Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Derek Lee en Clif Prowse
met Derek Lee, Clif Prowse en Baya Rehaz

Clif en Derek zijn beste vrienden en op zoek naar avontuur op hun reis rond de wereld. Na een ontmoeting met een mysterieuze vrouw ondergaat Derek een verschrikkelijke bloeddorstige transformatie, en hun angstwekkende reis brengt hen naar het einde van de Aarde.

Vanaf november in de bioscoop (A-film)

avatar van jeroentjuhhhhh
Aanrader! Grote mengelmoes van diverse andere (recente) found footage titels, maar maakt er wel een eigen geheel van. Vooral heel intensief en persoonlijk. Zeker een bioscoop-bezoekje waard (24 juli volgens Pathé site).

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd

Leuk.

Al vond ik het dan toch wat minder dan soortgelijke films. Ondertussen heeft het found footage genre al heel wat subgenres van het horrorhoekje afgedweild, maar de vampierenfilms waren totdusver gespaard gebleven. NIet meer dus.

Vond het een beetje jammer dat het mysterie amper bleef hangen. Op een minuutje of 10 halverwege wordt alles uit de doeken gedaan. Middenstuk deed ook iets teveel aan een Chronicle denken, maar dan wat minder goed uitgevoerd.

Camerawerk had ook wat beter gekund. 't Is niet omdat je found footage doet dat alles maar een vage blur moet zijn. Meestal zit het wel goed in dit filmpje, maar ook dat is al stukken beter gedaan. Resten wat originele en leuke momentjes, maar ook dit kan wat mij betreft het hele vampierengebeuren niet écht boeiend maken. Blijft toch wat makjes.

Niet verkeerd, aardig om een keer gezien te hebben, maar hopelijk geen sub-trendsetter.

avatar van Corcicus
Fijne en verfrissende horrorfilm, maar geen al te beste protagonist. Wel zalig hoe het soms wel een game leek waarbij je jezelf een vampier waant die door Interpol achtervolgd en beschoten wordt. Heerlijk intens!

avatar van LOTR-lover
Zeer verfrissende kijk op het vampier onderwerp. Vond de stukjes die gefilmd zijn als een first person shooter heerlijk. Het was een soort combinatie van Call of Duty en Left For Dead games. Ondanks dat de clue al vrij snel duidelijk was bleef de spanning aanwezig en was de transformatie erg interessant om te zien. Aanradertje voor de liefhebber van het genre.

avatar van DutchTakeshiro
Afflicted is een leuke thriller/horror film die iets interessants weet te doen met vampieren. De regisseurs Derek Lee en Cliff Prowse weten iets verfrissend te brengen in een uitgemolken genre. Des te groter is het compliment voor deze twee heren als je kijkt naar het camerawerk dat simpelweg uniek is te noemen. Het "first person" camerawerk is fris, snel en geeft je een echt actiegevoel. De film deed me denken aan de videogame Prototype. Gelukkig dat de twee heren dit "first person" element er hebben ingegooid, anders zou het waarschijnlijk toch een middelmatig thriller/horror zijn geweest. De "first person" hoek is zeker interessant om te zien in de "achtervolgingsscène", het voelt alsof je zelf in de film zit.

Afflicted heeft een simpel maar effectief verhaaltje. Het duurt enigszins voordat de film op gang komt maar het is nergens saai. De twee heren gaan een wereldreis van een jaar maken en zo zie je interessante beelden van Parijs en Italië. Inclusief de smalle, donkere steegjes waar er genoeg van zijn in die Italiaanse stadjes. De transformatie van Derek is simpelweg subliem te noemen, vooral als je kijkt naar het beperkte budget. Er is heel veel gedaan met het beschikbare budget, echt klasse om te zien wat je met wat geld en veel creativiteit kan doen.

Afflicted is een aangename verrassing in een zee van mislukte projecten. Op het eerste gezicht lijkt het niets maar laat je niet misleiden, het is een prima thriller/horror. De filmduur is trouwens ook precies goed, je hebt namelijk nergens het gevoel dat de film afremt. Leuk stukje extra film trouwens tussen de aftiteling door.

Genre is toch geen actie/thriller na het zien van de film. Zit meer in de richting van horror/thriller.

avatar van Vascago
Ik weet het niet met die found footage video's. Er zitten wel een paar aardige tussen en daarom kijk ik ze nog wel eens, maar de meesten vind ik toch dikke meuk. En het cijfer dat ik geef zegt genoeg over onder welke categorie ik deze schaar.

avatar van tattoobob
LOTR-lover schreef:

Daar sluit ik mij graag bij aan.....origineel filmpje ook.

Ik zet praktisch nooit een review op een website, tenzij ik het de moeite waard vind. Bij deze film moest dat dan ook.

Nooit over de film gehoord, de poster vond ik wel interessant genoeg om hem op te zoeken. Daarbij kwam ik hier, en deze kreeg toch niet zo een slechte reviews. Vandaar dat ik het een poging gaf!

Ik heb totaal geen spijt ervan, en moet zeggen dat ik het zelfs zeer interessant en vernieuwend vond. Horror is niet echt super mijn ding, maar toch is dat niet overdreven aanwezig. Zitten paar schrikmomenten in, maar deze zijn niet overdreven.

Het hele concept is leuk gebracht, en ik denk niet dat ooit iemand het op deze manier gebracht heeft. De film geeft je een klein gevoel van, zou dit mogelijk zijn? Natuurlijk weet je zelf dat het totaal niet kan, maar toch is het zeer interessant.

Echter worden er wel 2 cliché's vergeten, of bewust veranderd. Zo is het bij mij geweten, dat een vampier normaliter gaan spiegelbeeld heeft, en als er een houten staak door het hart gaat, dat het einde verhaal is.

Al bij al vond ik het een goede film. Goed geacteerd, interessant gefilmd, en de hele film lang blijft het boeien! Je moet geen half uur wachten op actie, die is er vrijwel meteen.

Ik zou hem aanraden aan iedereen die graag van een avondje "griezelen" houdt, maar niet zo te vinden is voor de 13 in een dozijn vampieren films!

avatar van Shinobi
"This is the trip that I've been waiting to do my entire life."

Dit is totaal niet wat ik ervan verwacht had; ik dacht namelijk een generieke found footage film te zien, maar wat zat ik er even naast zeg.

De opzet is erg leuk en is een eigenzinnige take op een gegeven dat niet meer zo vaak gebruikt lijkt te worden in films. Dit komt mede door het aanstekelijke acteerwerk van de regisseurs die de opvallende keus hebben gemaakt om zelf de hoofdrollen te vertolken. Langzaam maar zeker wordt zo het mysterie ontrafeld, hoewel je daar als kijker vrij snel achter bent. Toch deert dat niet echt, omdat het verloop gewoonweg solide is.

Wat dat betreft kon ik het verfrissende camerawerk wel waarderen, omdat er een aantal toffe P.O.V. shots getoond worden. Met name de opeenvolging van gebeurtenissen verraste mij, omdat bepaalde dingen zowat - letterlijk - uit de lucht komen vallen. Ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen met het beperkte budget, maar ze hebben er werkelijk alles uitgehaald. Het resulteert zich dan ook in een mooie mix tussen horror en actie.

Al met al een welkome verrassing in een uitgemolken genre. 'Afflicted' bewijst gelukkig dat men wel iets origineels kan neerzetten. Ik ben alweer benieuwd naar het volgende project van dit veelbelovende regisseursduo.

3,5 Sterren.

avatar van Daan258
Prima found footage filmpje.
Zit een lekker vlot tempo in de film, prima acteerwerk, verhaal was ook wel aardig al vond ik dat dat wel iets beter uitgewerkt kon worden. Al moet ik wel zeggen dat ik heel blij ben dan het geen standaard vampier filmpje werd waar ik toch onder het kijken van deze film bang voor was.
Het camerawerk was ook uitstekend gedaan, dat vond ik echt één van de grote pluspunten bij deze film. zoals hierboven word gezegd, het lijkt af en toe net alsof je naar een first person shooter aan het kijken bent.
Al met al was dit een lekker found footage filmpje, en was die beter dan verwacht.

Dikke 3,0*

avatar van sinterklaas
Trailer ziet er interessant uit. Ook deze gaat op de lijst!

avatar van paul83
Leuke "found footage" film met goed camerawerk. Toch bijzonder goed hoe ze de shots hebben weten te realiseren met een minimaal budget.

Het verhaal is redelijk origineel en weet ook te boeien. De laatste act had vooralsnog iets ingekort kunnen worden of ze hadden juist de aanloop iets kunnen rekken. Verder loopt het toch allemaal lekker vlot.
Het acteerwerk is op sommige momenten niet van hoog niveau, maar dat verwacht ik ook niet bij beide heren.

Beter dan de gemiddelde handheld camera film.

Hoewel het idee achter het verhaal niet nieuw was, zag ik vooral in het eerste deel een solide, creatieve, mysterieuze en verfrissende horrorfilm, waarbij de regisseur zorgde voor een beminnelijke sfeer en op een bijna documentaire manier filmde. Helaas stelde het tweede deel teleur. Vooral het camerawerk kun je vernuftig noemen.

avatar van Brabants
Deze film stijgt binnen het genre van de avant-garde cinema behoorlijk boven zichzelf uit. Het concept komt basaal allemaal op hetzelfde neer, maar de manier waarop 'Afflicted' in elkaar zit is toch zeker interessant. Het verhaal is wat zwakjes en de acteerprestaties zijn jammer genoeg niet bijster goed, maar de special effects en het hand-held camerawerk zijn daarentegen technisch en stilistisch knap gedaan.

avatar van xaid
LOTR-lover schreef:
klopt helemaal mee eens, vind zelfs de cijfers hier aan de lage kant nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen hier op het MM forum ik ga er toch een zuivere 4* van maken

avatar van mcdaktari
Nou ik moet zeggen dat het toch weer even geleden is dat ik zo'n goeie "found footage" film gezien heb. Het ziet er ook nog heel goed uit ook, en van het begin af aan vond ik hem lekker weg kijken.
Eindelijk weer eens een horror die ik wel goed vond, en dat zijn er de laatste tijd toch heel weinig.

avatar van HALVE TAMME.
Griezelige setting(s) aanwezig.

Schrikmoment(en) aanwezig.

Goed acteerwerk aanwezig.

Al met al weer een zeer geslaagde filmavond!

avatar van Halcyon
Nee, dit is niet de manier om een klassiek horroricoon als de vampier nieuw leven in te blazen. Op papier is het uitgangspunt geeneens slecht, integendeel. Het probleem situeert zich echter bij beide hoofdacteurs en de belabberde regie. Om te beginnen is de dynamiek tussen Clif en Derek volstrekt ongeloofwaardig en daarom al snel irritant. De regie lijkt bovendien enkel op effectbejag te focussen. Door het gebrek aan rustpunten is van een spanningsboog nooit sprake. Het lijkt alsof alles aan sneltreinvaart voorbij dendert en in dit geval is dat een minpunt, want als kijker krijg je nooit te weten hoe Derek zich voelt bij zijn nieuwe conditie. Hemzelf lijkt het ook allemaal weinig te kunnen schelen, wat het natuurlijk niet gemakkelijk maakt om je in te leven. Er wordt slechts aandacht besteed aan de fysieke kant van de transformatie en dat resulteert in een oppervlakkige aanpak die misschien wel spectaculair oogt, maar uiteindelijk een lege huls blijkt.

avatar van Pazmaster
Beter dan verwacht. Een vrij simpel maar toch redelijk verhaal dat wel blijft boeien. Acteerwerk is ook oké net als de special FX. Normaal ben ik niet zo´n fan van vampierfilms (uitgekauwd thema) maar deze vond ik nog wel te behapstukken. En voor een found footage film vond ik het camerawerk hier niet storend. 3 sterren

avatar van james_cameron
Best aardige hororfilm in het found footage-genre, over twee vrienden die een wereldreis gaan maken. Eén van hen, regisseur Derek Lee (die zichzelf speelt, net als co-regisseur Clif Prowse) is stervende. In Parijs wordt Derek gebeten door een vrouw die hij ontmoet in een bar, waarna de twee vrienden terecht komen in een nachtmerrie. Hier en daar lijkt de film behoorlijk veel op Chronicle, maar dan met een meer horror-achtige aanpak. Grootste pluspunt is de inventieve cameravoering en het enthousiaste spel van de twee hoofdrolspelers. Helaas daalt het niveau in het laatste half uur, wanneer één en ander te letterlijk en soms zelfs een beetje mal wordt. Jammer, want tot die tijd is de film best spannend en meeslepend.

avatar van Elineloves
Zulke lage verwachtingen, maar zo positief verrast.

Wat een chemie tussen de hoofdrolspelers. Puur acteerwerk, heel naturel, wat een verademing. Nergens ongeloofwaardig en ze namen de kijker mee in het verhaal en alle zieke gebeurtenissen. Toen ik alle symptomen op een rijtje had gezet viel het kwartje wat er aan de hand was met Derek.

De film kent zeker zijn ranzige momenten. De scène met het varkentje ging me door merg en been. Kan ik lastig tegen. De aftakeling van Derek kreeg ik nog wel gehandeld, was ook erg goed in beeld gebracht. De opbouw is prima, er wordt tijd genomen om het verhaal te vertellen, maar nergens langdradig of saai.

De scène na de bloedbank/ambulancetrip was creepy, de aanval van Derek en zijn transformatie was buitengewoon eng. Daarna ging het allemaal erg vlot, het tempo zat er toen goed in en er gebeurden dingen die ik niet had verwacht. Voorspelbaar vond ik het absoluut niet.

Het zag er allemaal erg goed uit, de locaties waren perfect (dat gebouw met die graffiti, wauw) en de special effects waren dik in orde. Het is echt vet gemaakt, de actie momenten waren best indrukwekkend. Niet verwacht.

Van begin tot einde boeiend, echt een van de betere found footagefilms die ik gezien heb. Het camerawerk heeft geen minuut gestoord, chapeau.

Elineloves schreef:
Nergens ongeloofwaardig
Dat vind ik een wel heel bizarre opmerking, want dan ga ik ervan uit dat het normaal is dat men zijn beste vriend maar laat wegkwijnen nadat die een fontein bloed heeft overgegeven op restaurant en weet ik wat nog al niet meer... Door zulke onbedachtzame handelingen in het script wordt geloofwaardig acteerwerk gewoon onmogelijk gemaakt. Dit staat verder los van het talent van de hoofdpersonages (daar kan ik nu helaas niet over oordelen).

avatar van Elineloves
Weet ik zo niet. Wanneer "de zieke" maar blijft zeggen dat hij geen hulp wil, omdat hij anders het ziekenhuis niet meer uit zal komen (in een vreemd land) en de droom daarmee kapot is, zullen er vast mensen zijn die hetzelfde handelen als Clif. Of het juist is om te doen is een tweede, ik zou diegene ook meegesleurd hebben naar een ziekenhuis.

avatar van Halcyon
Mja, op papier leest het goed, maar ik geloofde er alleszins geen bal van. Blij dat jij het wel leuk vond.

avatar van ikkegoemikke
“This is not a disease!
There is no cure!
You have to kill to survive!”

Op het moment dat "Afflicted" van start ging, begon ik al te zuchten en dacht in mijn eigen : "Alsjeblieft niet weer zo'n vreselijke found footage film ….”. Meestal zijn dat zo van die reportageachtige films met amateuristische filmfragmenten. Het lijkt steeds alsof het een video-opname is van één of andere grootmoeder die telkens vergeet dat ze dat rode knopje nog eens moet drukken als ze het filmen even wil onderbreken. Als je naderhand de film bekijkt, is het een aaneenschakeling van doorsnee beelden en heen en weer slingerende onscherpe beelden. Niet bepaald iets waar je mij mee kan bekoren.

Er zijn uiteraard uitzonderingen in het genre. De moeder van alle found footage films “Cannibal Holocaust” kreeg een cult status en gebruikte voor het eerste dit nieuw element. David Carter’s citaat is eigenlijk de uitleg voor het hele principe : "The viewer feels as if they are there with the crew, experiencing the horrors with them.". "The Blair Witch Projekt” zorgde voor de opbloei van dit filmgenre en staat op een eenzame hoogte (alhoewel die status eerder komt door de hype die indertijd ontstond over het al of niet authentiek zijn van de gebruikte beelden). "Cloverfield" en schijnbaar "Chronicle" zijn dan ook weer gedenkwaardige films. Maar spijtig genoeg zijn er ook vreselijke creaties die alleen trouwe aanhangers kunnen bekoren zoals “The Dinosaur Project”,”The Tapes”,”SX Tapes”,”A night in the Woods” en “Evidence”. Het is dus een genre dat niet echt aan mij besteed is.

“The Afflicted” was voor mij toch een aangename verrassing. Allereerst was het op visueel gebied niet onaardig en moest ik niet lopen voor een pilletje “Touristil” om aankomende zeeziekte tegen te gaan. Enerzijds komt dit doordat Clif een documentairemaker is en gebruik maakt van gesofisticeerd filmmateriaal. Hierdoor oogt het allemaal professioneel en zijn de filmopnames toch van een uitzonderlijke kwaliteit. Dus geen huis-tuin-en-keuken handycammetje met vreselijk wazige schuddende beelden. En de camerapositie is voor de meeste “First person shooter”-fans geen onbekende. Dus als je geregeld een potje fraggen gewend bent in “Call of Duty” ,”Halo”of “Far Cry” dan zal je dit beeldmateriaal wel appreciëren.

Daarnaast werd een aloude griezel legende weer nieuw leven ingeblazen op een frisse en soms humoristische manier. De eerste 30 minuten zijn niet echt opwindend te noemen. En van spectaculair acteerwerk kan men hier ook niet spreken. Het leek inderdaad op een reisverslag die de twee vrienden Derek (Derek Lee) en Clif (Clif Prowse) maakten nadat ze vertrokken zijn op een wereldreis. Mooie sfeerbeelden en panoramische vergezichten die op een toch wel prachtige manier gemonteerd zijn. Vooral de beelden van "Cinque Terre" en "La Spezia" komen precies recht uit een promotiefilmpje van een reisbureau. Het is dus wachten tot de suspense begint, want daar is het uiteindelijk toch om te doen. En als je een doorgewinterde horrorfanaat bent, dan moet het toch wel al heel speciaal zijn om te zorgen voor enige opwinding. Wel op het moment dat bij Derek symptomen verschijnen die aanduiden dat er wel degelijk iets niet juist is, bleef ik geboeid en verwonderd kijken. Een unieke benadering van het fenomeen waar Derek aan lijdt en dit op een soms humoristische (het uitproberen van zijn plots verkregen krachten en vooral het op zoek gaan naar het juiste middel om zijn honger te stillen was subliem) als enge manier (de transformatie, de pulserende aders over zijn gehele lichaam,de dreigende dierlijke geluiden en de manier van verplaatsen). Ik besefte dat het niet bepaald een doorsnee horrorfilm zou worden met paranormale activiteiten, een bende zombies, een pandemie veroorzaakt door een virus of een ouderwets spookverhaal. Ik vind het een verdienstelijke prestatie van de makers om deze film te realiseren met beperkte middelen.

Conclusie : Het begin voelde nogal geforceerd aan maar het moment dat Derek zijn mutatie zich manifesteert (en ik probeer angstvallig geen spoilers weg te geven), begint een rauw en waanzinnig relaas. Persoonlijk vind ik het een film die zowel het found-footage genre, als het aller-oudste griezelonderwerp naar een hoger niveau brengt. Een briljante cameratechniek zorgt ervoor dat deze low-budget horror toch puik uit de hoek komt. Een gedreven, bloeddorstig en griezelige horror waarbij het soms wel leek of er een nieuwe superheld werd geschapen. Het begon als iets grappigs waarbij het leuk was om eens een rots met de blote vuist te doorklieven, maar ontaard algauw in een nachtmerrie. Voor liefhebbers van het genre een “must see” en het is zeker een geslaagd experiment in de categorie “low-budget“.

avatar van knusse stoel
ikkegoemikke schreef:
“This is not a disease!
There is no cure!
You have to kill to survive!”

Even terzijde; boven heb je 3,5* en onder 3*.
En dan de hoofdzaak; zeer goed verwoord, petje af! Je hebt mij ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar deze film, hij ligt al een paar weken op de planken maar jouw conclusie omtrent de film zorgt ervoor dat wij hem waarschijnlijk wel gaan zien op zeer korte termijn! BEDANKT!