• 8.303.992 stemmen

Met onder meer: Derek Lee, Clif Prowse en Baya Rehaz

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Afflicted

"Captured. On Film."

Clif en Derek zijn beste vrienden en op zoek naar avontuur op hun reis rond de wereld. Na een ontmoeting met een mysterieuze vrouw ondergaat Derek een verschrikkelijke bloeddorstige transformatie, en hun angstwekkende reis brengt hen naar het einde van de Aarde.

imageimage

Social Media

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

knusse stoel schreef:

Even terzijde; boven heb je 3,5* en onder 3*.

En dan de hoofdzaak; zeer goed verwoord, petje af! Je hebt mij ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar deze film, hij ligt al een paar weken op de planken maar jouw conclusie omtrent de film zorgt ervoor dat wij hem waarschijnlijk wel gaan zien op zeer korte termijn! BEDANKT!

Inderdaad. Ik heb naderhand mijn score verhoogd naar 3.5 maar kan dit niet meer in mijn berichtje aanpassen Ben benieuwd wat jij ervan vond !

avatar van TomBroers

TomBroers

Found Footage principe, dus voor mij al een pluspunt, heerlijk de spanning die deze manier van filmen met zich mee kan brengen, zo ook weer bij deze film.

Een goed verhaal, met enkele leuke scenes, dat steeds donkerder en donkerder word. De film bouwt heerlijk rustig op, het verhaal word nergens overhaast, en op memomenten zeer goed in beeld gebracht. Enkele spannende scenes wisselen elkaar in snel tempo af, maar voor mij word de film minder op het moment dat Clif dood gaat. De spanning word minder, ookal worden de scenes harder en gruwelijker, ik vond dit persoonlijk jammer.

Al bij al toch een aardige horrorfilm waarbij het found footage principe meer dan goed tot zijn recht komt. Zeker eens kijken als je de kans hebt, maar verwacht geen absolute nagelbijter zoals bijv. The Blairwitch Project.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Vermakelijke thriller (dit is voor mij geen horror) die weer eens gebruik maakt van de welbekende handy-cam, waardoor je af en toe zeeziek raakt van al het geschud. Maar ik hou wel van dat concept, omdat het indien het goed wordt gebruikt hele intensieve momenten op kan leveren. Afflicted probeert ieder geval origineel te zijn door dit concept te combineren met het vampieren-thema. Het duurde trouwens wel even voordat merkte dat het om een transformatie tot vampier ging, hehe.

De opbouw van de film is standaard, maar boeiend. Derek wordt zieker en zieker en uiteindelijk doet hij vrij gruwelijke dingen tijdens zijn transformatie, totdat iedereen beseft dat hij niet meer te redden valt. Echt heel spannend wordt het nooit, maar onderhoudend wel. Visueel is de film ook dik in orde. De momenten in first person view vond ik ook erg aardig. Niet heel verrassend, wel uitermate onderhoudend.

avatar van ambrosini

ambrosini

vond het film zeer goed.. tot dat ik ontdekte wat er aan de hand was.. want dan kun je zelf al nagaan hoe het gaat eindigen..

dan nog.. voor aantal spannende momenten wil ik 3 sterren geven..

avatar van Insignificance

Insignificance

Enige visuele flair kun je beide heren niet ontzeggen met deze levendige opening. Dat geeft zo'n filmpje meteen wat krediet. Kan het ook wel gebruiken, want gaandeweg krijgen de twee het wat moeilijker. Het drama rondom de transformerende Derek en de machteloze Clif weet nergens een enigszins serieuze vuist te maken, het avontuurlijke, kijk eens wat ik allemaal kan aspect komt heel wat beter uit de verf.

Wellicht dat Lee en Prowse daar een wat duidelijkere keuze in hadden moeten maken, op deze wijze wil het elkaar nog wel eens bijten. Ze geven hun mysterie ook vrij rap prijs, al kan je je afvragen hoe lang je een doorgewinterde horrorfan met iets als dit aan het lijntje kunt houden. Hoe dan ook, ik hou wel van deze afgeschminkte manier om een klassiek horrorwezen als de vampier een ander leven in te blazen.

Andere steunpilaar is de found footage aanpak. Dat maakt zo'n sprint door de Italiaanse straten met de bloedvlekjes meteen een stuk intenser. Derek ziet er lekker freaky uit wanneer hij toe is aan een stevige borrel en iets als het hondje dat angstig omkijkt en wegloopt, is een leuk detail. De finale blijft helaas in de lijn der verwachting, met Audrey hadden de heren echt nog een inventieve streek mogen uithalen.

avatar van Pim1993

Pim1993

niet de moeite waard

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Pim1993 schreef:

niet de moeite waard

'Wel de moeite waard!'

En waarom wel de moeite waard? Omdat de film boeiend was, ook humor ontbrak niet en het verhaal is leuk bedacht met aardige vondsten. Alleen word ik een beetje flauw van het 'zelf gefilmde'

materiaal. Het wordt 'te pas en te onpas' toegepast in vele horrorfilms van de laatste tijd en persoonlijk hoop ik dat dit op retour gaat. Hier had het nu en dan een toegevoegde waarde maar was niet noodzakelijk.

avatar van Pim1993

Pim1993

knusse stoel schreef:

'Wel de moeite waard!'

Je hebt gelijk, een onderbouwing is natuurlijk wel zo fijn.

'Niet de moeite waard!'

En waarom niet de moeite waard? Omdat de film ongelooflijk amateuristisch in elkaar geflanst is. Heb me gestoord aan het afgrijselijke acteerwerk en de matige uitwerking van het plot. De twee puntjes gaan naar een aantal scenes die qua camerawerk, ondanks de irritante zelf film stijl, wel verrassend uit de hoek kwamen, en ik beoordeel vaak ook vanuit een neutrale visie en kan me een redelijke amusementswaarde voorstellen. Hier wou ik het graag bij laten maar blijf bij mijn conclusie dat je hem zonder er een minuut van wakker te hoeven liggen prima kan overslaan!

avatar van bjerik76

bjerik76

Aardig tussendoortje.

begon een beetje als low budget, maar de special effects werden wel steeds beter naar mate de film vorderde.

Audrey was wel snel gevonden met dat mobieltje bij gevonden voorwerpen.

Maar wel aardig.

avatar van Pssymon

Pssymon

Eén van de beste horror films die ik de laatste tijd heb gezien en ik kijk belachelijk veel horror films.

Sommigen noemen het geen horror, ik zou het een actie / horror noemen. Ik heb geen slecht ogende effects gezien in de hele film en dat vond ik indrukwekkend aangezien het toch een low budget film is.

Verder steekt de film gewoon goed in elkaar. Er hadden van mij meer actiescenes in mogen zitten en ze hadden wat mij betreft wat inventiever mogen zijn met waar Derek allemaal toe in staat was.

Echt wel een 4 wat mij betreft.

avatar van Cleanshot

Cleanshot

IK verwachte er helemaal niets van, zeker niet aan het begin. Maarrrr... de opbouw werd steeds beter en hoe wel het verhaal plain and simple was vond ik het toch goed gefilmd.

Ik vond de acteerprestaties echt boven de maat, de combinatie van homevideo was niet storend.

AL met al 1 één zucht de film uitgekeken en verbaast over de lage rating.

avatar van ricone

ricone

matige film, aardig begin, kan me niet blijven boeien, .....helaas

avatar van Boeikens

Boeikens

Live camera in combinatie met vampiers. Het verandert de momentele traditie eens wat.

Aanvankelijk vreesde ik wat voor het camerawerk maar dit viel uiteindelijk nog best mee. Het verhaal, in het begin wat flauwtjes, is niet slecht opgebouwd maar had wat beter kunnen uitgewerkt worden.
Naar het einde toe komt de actie goed op gang en is er ook wat gore te bespeuren.

AmazingPP

Vond dit helemaal geen onaardige film. Aardig gegevens, aardig geacteerd, aardig uitgewerkt. Dus allemaal best aardig. Zei ik al aardig? Goede special effects ook. Jammer dat het weer zo'n "found footage" filmpje is, daar ben ik niet zo dol op. Maar goed, deze is best... Nou ja, je weet wel. 3 *

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Wat een verassing!

Ja, ik weet het, hoe zou dat kunnen met de 10.000.000ste found footage horror? Maar geloof me maar: waar alle andere FF films bij een onderwerp blijven weet Afflicted zich meer te storten in de creativiteit en diversiteit, de personages hebben gewoon dezelfde namen, en het begint allemaal als een zeer luchtige vakantieopname, met bij-tekeningetjes en bewerkingen van dien, waarin we al meteen zien dat de crew met veel plezier deze film, voor een schijtbeetje in elkaar hebben weten te flanzen, en over dat laatste ben ik nog het meest verbaast.

En waarom? Afflicted begint, zoals gezegd als een heus vakantieproject, waarin de vrienden Derek en Clif op rondreis zijn en zo van Barcelona, naar Parijs en naar Italie gaan en waarin hun inspiraties hierin duidelijk ook een grote bijrol mogen spelen, waarbij we worden getrakteerd op heel veel mooie exotische plaatjes wat geduldig voortgaat tot de bovennatuurlijke hoogdepunten, en ja... als je Airbnb mag geloven kan je voor nog geen 50 euro al half Europa bezoeken (Check). Helaas loopt de boel wel even anders, wanneer Derek ineens ziek begint te worden en zich vreemd begint te gedragen en ondertussen ook rekening moest houden met zijn hersenaandoening. Alleen of de trekjes nou wel daadwerkelijk door die hersenaandoening komen? Derek blijft, met tegenstrijd van Clif, evengoed eigenwijs en wil gewoon vrolijk doorgaan. Dan gaat de film een beetje op de Chronicle, of de Paranormal Activity: The Marked Ones toer, waarbij de zwaartekracht-jumps weer meer fascnerend of cool zijn, dan vreemd of raar, of je een moment bezorgd waar er een flinke bel gaat rinkelen (Check) Maar helaas loopt de vakantie, zoals verwacht, wel behoorlijk uit de hand.

En vanaf dat moment lijken de remmen ook los te gaan en weet de film ook maar steeds spannender en fascinerender te worden... en als je dan nog denkt dat het slechts bij de horror blijft, ook word er flink wat ruimte gecreëerd voor een vette en tof geschoten SWAT-scene (check), die door het found footage methode aan een computerspelletje doen denken. Ook een zeer gaaf einde (een sort-off snuff movie mag er ook wel even ingestopt worden) (en mid-credit scene) op de koop toe.

Voor mij weer een van de verrassendste horror-films sinds tijden, die je ook enkele schoonheidsfoutjes doet wegdenken. Ook leuk dat dit eens een keer uit Canada komt ipv Amerika. Toppertje! Hoop dat de twee vrienden meer projectjes gaan opzetten.

avatar van El ralpho

El ralpho

Staak door de finale

Afflicted doet veel dingen goed. Sterker nog, deze horror/thriller/actie doet met zijn veelzijdigheid héél veel dingen goed. Als het op originaliteit qua uitvoering aankomt weet deze titel flink te verbazen. Met een mix die het in het midden houdt tussen Chronicle en found footage horror wordt de kijker een fijne mix voorgeschoteld die heel lekker opbouwt. Het tempo is voortdurend stijgend, en als je de plotomschrijving niet gelezen hebt (zoals ik) heb je daadwerkelijk geen idee wat je te wachten staat.

Oh zo jammer is dan echter de finale. De film wordt sowieso al wat minder doordat deze iets te actie gericht wordt op het moment dat Cliff overlijdt en als Derek volledig getransformeerd is, is hij opeens ook een stuk minder angstaanjagend meer, maar het geheel is hier nog steeds bijzonder sterk. Het geheel zakt echter als een plumpudding in elkaar als de finale zich aandient, en Derek zogezegd eindelijk zijn maker ontmoet. Wat een confrontatie zou moeten worden waar ik gezien het hoge niveau bijzonder naar uitkeek, werd namelijk een anti-climax met een kwaliteit van de laatste True Blood seizoenen. In plaats van U, zei ik hier dan ook pardon? tegen.

Waar Audrey voorheen amper in beeld was geweest en veel mysterie opwekte, was haar uitgebreide verschijning namelijk een grote sof. Allereerst hadden ze hier beter een actrice voor kunnen vinden die de acteerschool wel had afgemaakt, en eveneens hadden ze de uitvoering van de confrontatie zoals deze nu was beter helemaal weg kunnen laten. Alles voelde namelijk opeens als een B-film aan waardoor de uiteindelijke laatste scené ook helemaal niet meer aan wist te komen bij mij. Ik kreeg het idee dat ik wakker gemaakt werd uit een roes, en in dit geval slechts het idee had dat ik naar een hele goede titel zat te kijken. Een goede titel is Afflicted, al met al zeker nog wel. Maar het 5 sterren materiaal wat ik voorheen in gedachten had, werd door de finale helaas drastisch naar beneden geschroefd.

avatar van duffs

duffs

verrassent goed nog nooit van derrek lee gehoord maar hij speeld goed even als zijn companon de film lijkt wat gejat van chronicle al gaat het hier weer om iets anders maar dat mag de pret niet drukken

scorsese

Redelijke film waarin twee vrienden een wereldreis van een jaar maken en dit vastleggen op film. Wederom een horrorfilm die gebruik maakt van het uitgemelkt found-footage. Dat het hier ook om een vampierenfilm gaat, maakt het geheel weer wat frisser. Op zich wel vermakelijk. Geschreven en geregisseerd door twee vrienden die ook nog eens de hoofdrollen voor hun rekening nemen.

avatar van ralfsjam

ralfsjam

Gisteren een remake van een van de beroemdste horrors van weleer. The poldergeist... Maar dan dus 2015. En vandaag deze. En deze was dus 100 keer beter dan die remake die veel aandacht zal krijgen.

Van mij kreeg hij een 1. Deze daar in tegen was een ware verrassing. Klein, B- achtig maar hij trok aan je... En naarmate de film verstreek werd hij beter. Okay soms was een video boodschap het net niet, maar goed genoeg om dit te vergeven. Maar de effecten waren verbluffend. Realistisch, goed geschoten en zeer overtuigend. Ook het verhaal was prima. Niet te moeilijk, maar toch een prima draad voor de film. En toch orrigineel in beeld gebracht. Duurde ook niet telang, en het einde was ook okay. Kortom, een horror die overeind blijft staan in zijn amateuristische overkomen. ( wel met kanttekening dat hij niet eng og echt spannend is. Maar welke horror is dat nu nog tegenwoordig?) Zo moet het dus tegenwoordig. Geen overdreven Hollywood gebraak, maar realistische rauwe kleinschaligheid films die groot uitpakken in overtuiging. Dikke prima, en beveel hem aan iedereen aan...

4** dik verdiend!

ralfsjam schreef:

The poldergeist...

Is dat een Nederlandse remake van "Poltergeist"? Speelt zich af in de polder?

avatar van ralfsjam

ralfsjam

AmazingPP schreef:

Is dat een Nederlandse remake van "Poltergeist"? Speelt zich af in de polder?

Hahaha, slip of the toetsenbord denk... Maar hij heeft wel het niveau van een polder B-film.

ralfsjam schreef:

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Zeer goed filmpje, had er geen al te hoge verwachtingen van want had er nog nooit over gehoord en het is toch een low budget film, maar de makers hebben er toch iets zeer mooi van gemaakt. Filmpje met handy-cam is eens leuk om te bekijken, maar soms slagen ze toch tegen. Afflicted komt traag op gang, maar het tempo gaat steeds de hoogte in, tot de vaart er op het einde helemaal inzit. Dacht eerste dat het meer een documentaire ging worden met prachtige beelden ertussen, maar film blijft verrassen. Hoofdrolspelers passen zeer goed bij elkaar en qua acteerwerk doen ze het top. Ze spelen hun rol zeer goed en komen zeer natuurlijk over. Zitten een paar vernieuwende zaken in, hou normaal niet zo van vampierenfilms, maar deze film is zoveel meer dan dit thema. Het wordt steeds gruwelijker, spannender en mysterieuzer maar echt superspannend vond ik het nooit, al ben ik toch een paar keer geschrokken. Einde was ook zeer goed gevonden, hou wel van films die redelijk slecht aflopen, dacht dat film nog even zou doorgaan maar opeens was die gedaan.
Aangename verrassing deze film en zeker een aanrader, door de ideale duur is de film voorbij voor je het weet voorbij en heb je toch 1.5 uur vermaak gekregen.
3.5/5

avatar van leatherhead

leatherhead

Enigszins verfrissend horrortje.

Al is het maar omdat het vampiergenre toch wat onderbelicht wordt ten opzichte van de karrevracht aan zombiefilms en platvloerse slasherflicks. Dit gaat weliswaar gepaard met het aloude found footage gebeuren, nochtans brengt het regisseursduo wel een beetje leven in de brouwerij. Het plotverloop raden vereist natuurlijk ook geen clairvoyante gaven, maar ach, welke horrorfilm is thans nou nog onvoorspelbaar.

Fijn ook dat het gezapige vriendensfeertje waarmee de film aanvangt al spoedig als sneeuw voor de zon verdwijnt. De film wordt dan ook pas écht interessant zodra compagnon Cliff het loodje heeft gelegd. Het hele first person perspectief vanuit de 'slechterik' is gaaf om te aanschouwen, vakkundig uitgevoerd ook; veel blijk van het kennelijk lage budget wordt er niet gegeven. De vitale rushes door de Italiaanse steden waren fraai, net zoals binnenval van de FBI. Enkel wat jammer dat de slotfase daar een beetje in het niet bij valt; had wat pregnanter mogen eindigen.

Overigens ook nog een klein foutje (lijkt me): onze vampier, Derek, heeft ondanks zijn vampiristisch bestaan wél een spiegelbeeld? Maar soit, dat is verder niet iets waaraan puntenaftrek verbonden is. Kleine 3,5* hiervoor, gaaf filmpje.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

• 1911 stemmen

Mist spanning en voelt na een tijdje aan als meer van hetzelfde. Eerste 30-45 minuten zijn dan nog wel goed te doen. Deed me erg denken aan Chronicle. De achtervolging in Venetie was wel mooi in beeld gebracht maar verder vond ik het niet echt een boeiende film.

avatar van joolstein

joolstein

Toen de film van start ging, dacht ik: "Nee niet weer zo'n vreselijke found footage film …Meestal zijn het van die reportageachtige films met amateuristische filmfragmenten. Vaak te slecht voor woorden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen in het sub-genre; Natuurlijk de film die het subgenre begon “Cannibal Holocaust” maar ook Trolljegeren mocht er erg wezen, en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Al zijn er niet veel! Wat me dan bij deze film brengt want ook deze film was een aangename verrassing! Het allereerst wat opvalt was het visueel gedeelte, het was een stuk minder schommelend dan veel andere found footage. Daarnaast zijn de camera’s van een betere beeldkwaliteit en wordt er ook gebruik gemaakt van meerdere exemplaren. Een slim ideetje van de makers om Clif een documentairemaker te laten zijn. Plus dat er nog stel goede “First person shooter” beelden voorbij kwamen. Deze cameratechniek zorgt ervoor dat de low-budget-horror toch puik uit de hoek komt. Direct het tweede wat positief was aan de film. De horror en het verhaal. Het begin nog erg geforceerd met een beetje de standaard-beelden; feestjes, vakantiefilmpjes, blabla je kent het wel? Maar als het dan mis gaat wordt het interessanter. Waar het eerst nog grappig is, door de opeens verworven 'superkrachten' van Derek, gaat algauw over in licht bloederige en griezelige horror. De regisseurs laten hiermee zien dat je met een flinke dosis creativiteit en enthousiasme, wel degelijk een geslaagd experiment in de categorie “low-budget“ kan afleveren.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19661 berichten

Found footage is niet mijn favoriete stijl van filmen, vooral omdat ik er niet tegen kan als er eindelijk eens actie de camera plots hyperkinetisch alle richtingen uitgaat zodat ik als kijker geen idee heb wat er gaande is. Ik heb er ook al rustigere gezien maar die waren dan afschuwelijk saai. Rec viel dan wel goed mee en zo ook deze Afllicted. het verhaal is denk ik redelijk origineel. Leuk is de manier waarop we de geleidelijk transformatie zien van Derek eerst met de voordelen maar dan ook met de nadelen. Naar het einde toe krijgen we dan nog knappe POV shots in die kelder. Het was alsof je in een videogame zat (eentje die ik eigenlijk wel wil spelen). De finale was een beetje flauwtjes, maar eigenlijk heb ik me best wel goed vermaakt met deze film.

avatar van Noodless

Noodless

Originele benadering qua verhaal en stijl. De introductie van beide personages en geplande reis verloopt misschien wat traag als docu en door de found footage stijl. Ook niet mijn favoriete stijl van filmen, maar hier werd het prima gedaan. Overzichtelijk en duidelijk te volgen, vooral naar het einde krijg je een paar geweldige shots. De geleidelijke transformatie van Derek wordt knap weergegeven. Deze film heb ik ontdekt via horrorchallenge oktober ( nog nooit van gehoord van deze film ) en gezien de trailer deze dan ook een kans gegeven. Buiten een paar uitzonderingen is de found footage stijl meestal niet mijn ding. Daarvoor zijn er al heel wat slechte gepasseerd. Deze film krijgt een mooie 7/10

avatar van umbra

umbra

Toch vreemd dat deze beide heren Derek Lee en Clif Prowse, het voorlopig hierbij hebben gelaten. Deze film is met toch best origineel en meer dan vermakelijk. En dat ondanks 1. Het alomgekende found footage camerawerk, is me in het verleden vaker niet dan wel bevallen, maar zoals hieronder reeds vermeld door mede MM'rs, draait het hier wel goed uit, het ook niet doen om te doen, het stoort nooit, kwalitatief zit het snor, mja het lijkt hier gewoon goed gedaan. Ten 2de zijn vampierenfilms, ook vaker, niet m'n ding dan wel, maar deze beide heren voegen deze twee zaken bijeen, tot een meer dan kijkbaar en vrij boeiend geheel, dat opzich, is dan in mijn ogen al zeer geslaagd en verdient toch een applausje. Het begin was voor mij nog wat aarzelend, maar film werd redelijk snel genietbaar en het einde vond ik zelfs meer dan geslaagd. Een 6/10 is voor deze combinatie echt wel een mooie score van mijnen twegen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Erg lekker.

Afflicted is een frisse wind in een soort horror die al voor bijna een eeuw uitgekauwd is. Dit kan je uiteraard verwachten als je twee enthousiaste regisseurs net aan genoeg budget geeft om lekker hun eigen ding te doen. Dat hebben Lee en Prowse hier dan ook gedaan, en hoe.

Qua verhaal mag deze film misschien niet tot het origineelste werk behoren, qua uitvoering zeker wel. Alles is gefilmd alsof het een soort dagboek is van Lee. Een erg goed excuus om te filmen hebben de heren niet, maar ik ben blij dat ze het doen want ze filmen behoorlijk gave dingen samen. Daarnaast helpt het ook dat beide heren best kunnen acteren.

De film kent ten alle tijden een hoog tempo waardoor het als geheel een erg vlotte film is geworden. Het kijkt ontzettend lekker weg en de film garandeert iets bijzonders elke 5 minuten. Het houdt zichzelf nooit echt in en dat is fijn, want zelfs met een beperkt budget kunnen de regisseurs van deze film namelijk grootste dingen bereiken door middel van sterke effecten en heerlijk gebruik van de camera.

De horror ziet er goed uit en is ook lekker smerig, toch is het de finale zelf die net dat duwtje geeft wanneer we Lee door de straten zien rennen. Pas in de laatste minuten bewandelt de film een ietwat jammerlijk pad wanneer de vrouwelijke vampier even verschijnt maar verder vind ik het waanzinnig knap wat het team achter deze film voor elkaar heeft gekregen.

Vermakelijk, indrukwekkend op visueel vlak en goed geacteerd. Afflicted behoort tot het betere werk in het kader van found footage. Enthousiaster, sneller en indrukwekkender dan een hoop soortgelijke films. Dan is het toch jammer dat de regisseurs hierna nooit meer aan de bak zijn gegaan, want ik gun het ze echt van harte.