Romeo & Juliet (2013)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Carlo Carlei
met Hailee Steinfeld, Douglas Booth en Stellan Skarsgård

Klassiek Shakespeare-verhaal over Romeo en Juliet, twee jongeren die hun liefde trachten te bezegelen temidden van hun tegen elkaar strijdende families, de Capulets en Montagues.

avatar van soom
Is er al iets meer bekend over een release datum voor deze film? Lees nl. dat 'ie in Engeland op 26 juni te zien was.

avatar van blurp194
De beelden van de stad, de mooie locaties, de aankleding en het vakkundige camerawerk zijn de pluspunten van de film. De acteurs van de twee hoofdrollen zijn kennelijk ook vooral voor hun visuele toevoeging in dat kader gekozen, want heel aansprekend is het niet wat ze hier neerzetten. En ook de keuze om wel voor een soort Elizabethaanse tekst te kiezen, maar niet de originele tekst van Shakespeare te volgen is wat vreemd.

Als je daar overheen stapt is het best een aardig filmpje. Met wat beter acteren en de originele tekst was het misschien een meesterwerk geweest. Is het niet geworden.

avatar van J.Ch.
Ach, Romeo en Julia...
Ik heb hun liefdesverhaal nooit zo heel aantrekkelijk gevonden. Juist het tragische deel - de familievete, de sterfgevallen, de misverstanden - staat mij wel aan, maar de liefde niet. Het hele verhaal speelt zich af binnen een paar dagen. Die tijd is genoeg voor de hoofdpersonen om elkaar te ontmoeten, te trouwen en zelfmoord te plegen. Dat doet mij vermoeden dat hier misschien vooral de hormonen aan het werk waren - het feit dat er constant zonder duidelijke reden duels worden aangegaan sterkt mij in die mening. Ach, de puberteit... Maar goed, dit bezwaar is niet te wijten aan deze film, en ik wist dat ik me hieraan zou ergeren vóórdat ik zou gaan kijken, dus zal ik proberen het niet al te zwaar te laten doorwegen in mijn oordeel.

Het eerste dat me opvalt is dat ze voor Romeo en Julia écht jonge acteurs hebben aangenomen. Dit vind ik eigenlijk wel een goede zet, het zijn immers nog kinderen. Douglas Booth lijkt vooral gekozen te zijn om zijn mooie buitenkant, maar ik vind Hailee Steinfeld echt goed. De quasi-elizabethaanse tekst die over haar lippen rolt lijkt heel natuurlijk, en ook haar gevoelens lijken oprecht. Niet alle acteurs konden de tekst even goed over hun lippen krijgen, helaas. Daar de tekst van zichzelf af en toe al lichtelijk belachelijk is (deels te wijten aan Shakespeare, deels aan de makers die blijkbaar zelf er van alles bij hebben verzonnen) maakt dat de film bij vlagen tenenkrommend. Daarentegen doet bijvoorbeeld Paul Giamatti het uitstekend.

Ik moet zeggen dat de makers erg hun best hebben gedaan met de locaties en kostuums, en dat is in een film als deze ook veel waard. De muziek was tevens prima. Doordat het verhaal me deels wel aanstond en een deel van de acteurs prima werk levert, wordt de andere helft van het verhaal en de andere helft van de acteurs gecompenseerd. Met een halfje erbij voor de geslaagde setting kom ik op 3 sterren.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal... verhaal komt me wel bekend voor (remake 1996)...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Stellan Skarsgård en Paul Giamatti ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Het gebeurd zelden dat ik een film uit zet. maar halverwege kon ik het niet meer zien. Ik ken het eind toch, dus ik vond het tijdverspilling om verder te kijken. Ik vond de liefde tussen romeo en juliet allesbehalve overtuigend. Ik vond juliet wel een mooie casting, maar romeo totaal niet. Het kwam gewoon niet waar over, de liefde, de poezië. Erg jammer, want ik keek uit naar deze film. Ik vond de locaties en costumes mooi, dus vandaar 1,5 punt.

avatar van soom
Ik ben... Gewoon wauw. Geen woord, en echt geen enkele zin ter wereld, kan echt iets aangeven bij de schoonheid van dit alles. Wat een ongelooflijke pracht. Oprecht. De omgeving is iets om likkebaardend en met open mond door heen te lopen, om dan verliefd te worden op de plaats waar het zich afspeelt. Tel daarbij nog eens een verhaal dat al zo vaak bekend is, en dan ook nog eens twee best wel extreem knappe mensjes, die als Romeo en Juliet (Julia?), hun vijf minuten van bekendheid lekker uitbuiten tot en met. Nou. Natuurlijk is het een gewaagde keus dat wie Shakespeare dan ook mocht zijn, niet echt letterlijk geciteerd wordt, maar oh. Dat is toch echt ondergeschikt aan de rest van de inhoud hier. Ik kan er echt niet over uit. Ik ben zo verliefd geworden op de gebouwen.
Ik zag de kou van de acteurs door de ruimtes heen zweven, en stelde me voor dat ze inderdaad in het Verona van rond 1800 rondsjokten. De kilheid van dingen, die daar wel enigszins mee tot leven kwam. Wauw. Jep, één en al super de puper, want jongens, dit is toch echt zo beeldschoon. Zo heerlijk. Met de juiste insteek, de juiste kleur en vooral de juiste mensen op de geschikte plaats, rolt er echt een film uit om stil bij te blijven.

avatar van horizons
Het klassieke verhaal nog een keertje verfilmd.

Ondertiteling uitzetten zodat je de focus nog meer hebt op het klassieke taalgebruik wat qua ritme gewoon veel leuker werkt. Aankleding en alles is netjes gedaan en de soundtrack past er ook goed bij. De cast bestaat uit aantal (half)bekendere namen zoals Skarsgard, Smit-Mcphee en Giamatti. En als Transformers fan natuurlijk Hailee Steinfeld die naar alle waarschijnlijkheid de hoofdrol speelt in de aankomende Bumblebee film.

De film zelf is natuurlijk zo voorspelbaar als maar kan zijn mist wat pit her en der maar slecht wordt het gelukkig nooit.

Zwolle84
Behoorlijk zaaddodende versie van het beroemde verhaal. Heel vreemd inderdaad ook dat juist bij een Shakespeare-verfilming de dialogen zo ontzettend in de weg zitten. De acteurs lijken, op de prima Steinfeld na, niet te weten wat ze ermee aan moeten. Je ziet ze overduidelijk de niet lekker lopende zinnen opdreunen, krampachtig proberend geen fouten te maken. Hierdoor kwam ik geen moment lekker in het verhaal. Je gelooft ze niet.

Daarnaast zijn een leuke invalshoek of eigenaardigheden zoals de Luhrmann-versie wél biedt geen overbodige luxe bij een verhaal dat je door en door kent. Anders wordt het al snel een lange zit, de soms mooie, dan weer ietwat kitscherige aankleding ten spijt.

avatar van IH88
“Come. Let us brave our fears and steer our course - whatever it may prove.”

Droog. Het verhaal rond Romeo en Juliet heeft natuurlijk al veel verschillende films opgeleverd, en deze nieuwe uitvoering met Steinfeld en Booth is zeker niet slecht. Maar ik ben opgegroeid met de film van Baz Luhrmann, en dat eigenzinnige en kleurrijke tintje miste ik hier. De acteurs hebben ook zichtbaar moeite met de dialogen, en alleen Steinfeld weet nog een beetje indruk te maken. De onvermijdelijke climax maakt ook weinig indruk, maar dat ligt niet perse aan de acteurs en de film. Het is het bekendste einde aller tijden natuurlijk.