Flores Raras (2013)

Brazilië
Romantiek / Drama

geregisseerd door Bruno Barreto
met Miranda Otto, Gloria Pires en Tracy Middendorf

De New Yorkse dichteres Elizabeth Bishop is op zoek naar nieuwe inspiratie. Ze reist naar Rio de Janeiro om haar oude schoolvriendin Mary te bezoeken. De verlegen Elizabeth is al snel onder de indruk van het sensuele en flamboyante Brazilië. Mary's vriendin, architecte Lota de Macedo Soares, valt als een blok voor Elizabeth, maar probeert beide relaties in stand te houden. De driehoeksverhouding komt echter onder druk te staan wanneer Lota aan haar grootste project tot nu toe begint: het Parque do Flamengo in Rio.

Dit grote tragische liefdesverhaal werd rustig en plan- en schetsmatig verteld. Maar de beelden waren zo stijlvol en indrukwekkend dat de liefdesverhouding tussen de twee rijpere vrouwen, die elkaars tegenpool waren en elkaar daarom zo aantrekkelijk vonden, gedragen plechtig en zelfs over-gedramatiseerd bij mij overkwam. Zowel het sobere spel van, als de actrices zelf wisten te overtuigen. Opmerkelijk detail was dat de lesbische relatie in de toch uiterst conservatieve jaren vijftig vrij open beleefd werd.

Braziliaans film over de Amerikaanse dichteres Elizabeth Bishop over haar langdurig verblijf in Brazilië en haar lesbische relatie aldaar.
Leek mij in het begin van de film wat aarzelend, de juiste toon zoekend en niet zo echt overtuigend inzake acteerwerk, maar gaandeweg verbetert dit allemaal, gaat de film meer boeien, zit in het intrige voldoende kracht en gevoel en is het zeker een pluspunt dat de relatie toch discreet wordt voorgesteld.
Ook mooie fotografie, keurige, aanvaardbare dialogen en ook zachte, doorgaans romantische muziek, met eventjes een fragment van Ella Fitzgerald's schitterende "Reaching for the Moon".

avatar van mjk87
Bijzonder sfeervol, warm geschoten en die jaren 50 komen echt tot leven- visueel is de film een pareltje. Maar dit is ook een futloze film die ellenlang duurt, waar de personages mij nergens wisten te boeien en het geheel zich voortsleept zonder echt ontwikkeling of ook maar enig teken van veel vindingrijkheid geeft. Oerdegelijke cinema die behoudens het visuele niet sprankelt. En zo voelen die nog geen twee uur aan als meer dan drie. 1,5*.