The Canyons (2013)

Thriller

geregisseerd door Paul Schrader
met Lindsay Lohan, James Deen en Amanda Brooks

'The Canyons' volgt een groep glamoureuze probleemjongeren in Hollywood. Christian, een manipulatieve jongen met geld en macht is een filmproducent die ervan houdt om zijn eigen seksuele trio's te filmen. Zijn vriendin Tara (Lindsay Lohan) is een voormalig model die haar trots aan de kant heeft gezet en zich laat gebruiken door Christian...

avatar van Naomi Watts
Niet al te spectaculaire review en op Metacritic ook niet al te best.

En Lohan krijgt alle lof, en dat schijnt niet uitsluitend te komen voor haar naaktscenes.

Lohan doet het dus aardig en een film als The Canyons is gedoemd voor verdeeldheid. Ben nog verre van afgeschrokken.

Bret Easton Ellis blijft maar hetzelfde verhaal vertellen. Over jonge mensen in L.A. die succes nooit zullen kennen, ongelukkig zijn, een onbestemd gevoel hebben en lusteloos door het leven gaan waardoor zij zich proberen te bevredigen met het manipuleren van de mensen om hen heen, vanwaaruit een soort realistische sociohorror moet ontstaan. THE CANYONS maakt hetzelfde punt als Ellis' boeken LESS THAN ZERO en IMPERIAL BEDROOMS, maar dan in uitgedunde vorm voor het medium Film.

Ondanks de ophefmakende seksscènes (maar eigenlijk alleen het feit dat de hoofdpersonen uit de kleren gaan) is THE CANYONS behoorlijk tam, zowel qua tempo als qua thema. Echt bijtend is de boodschap van Bret al lang niet meer (we wéten dat dit soort mensen bestaan), het wordt nu alleen gebracht met middelmatige acteurs (zowel Lohan als Deen hebben zo hun momenten, maar de enige indruk die ze maken komen voort uit het contrast met hun tenenkrommende scènes van eerder in de film). Bovendien zijn de personages (zoals gebruikelijk bij Ellis) zo unlikeable dat het je werkelijk niet kan schelen wat er met hen gebeurt, maar tegelijkertijd lieverdjes vergeleken bij de karakters in de romans van Ellis.

Gezien THE CANYONS grotendeels dialooggedreven is waren de dialogen toch hét punt waarop de film eruit had kunnen, nee, móeten springen, maar ook hier schiet het geheel behoorlijk tekort. Een scène waarin Christian een gesprek aangaat met zijn psychiater (Van Sant) fungeert eigenlijk alleen om de laatste stukjes Ellis-cliches op het personage te plakken (uiteráárd heeft hij een problematische verhouding met zijn vader) maar het komt niet veel verder dan dat. Verder worden er vooral gesprekken gevoerd door personen die er met hun hoofd niet bij zijn omdat ze meer aandacht hebben voor hun smartphones dan hun gesprekspartners. En ja, dat is het punt ook, maar het levert weinig interessante cinema op.

Het rustige tempo (vergeet de trailers, dit heeft werkelijk niets met een 'acid-trip' te maken), de sfeervolle shots van verlaten bioscopen en een vaag gevoel van mysterie voortkomend uit de dubbele agenda's van de personages zouden de film nog vermakelijk moeten maken, maar het is allemaal te weinig en, inderdaad, te tam. Het komt maar niet op gang. Tegen de tijd dat de karakters een béétje beginnen door te draaien is het alweer praktisch afgelopen. Voor een film die is geproduceerd buiten het studiosysteem om zou je toch meer van Bret Easton Ellis verwachten.

THE CANYONS is uiteindelijk niet veel meer dan een beetje LESS THAN ZERO, een momentje AMERICAN PSYCHO(-light) en een snufje IMPERIAL BEDROOMS. Maar waarom zou je dan niet gewoon die boeken lezen? Of gewoon één daarvan (hint: die met de Psycho).

avatar van Naomi Watts
Het begint erg goed met de intro, afbrakerige cinema's die dienen als impressionistisch goed. Als Schrader hiermee wil zeggen dat film dood is maakt die daar een sterk punt mee met The Canyons. Want dood, zielloos, hoe je het ook wil noemen is het. Enorme tegenvaller, verwachtte hier heel veel van.

Ellis is nooit vies geweest van kritiek maar in The Canyons is die kritiek eendimensionaal, vlak, pretentieus, slecht uitgewerkt. Elk negatief synoniem zou voldoen. Want slecht is het allemaal, niet de regie van Schrader is alleen abominabel, het schrijfwerk van Ellis is dat wel. Een film als The Canyons leunt ook wat op dialoog, maar als je dan dergelijke dialogen weet te produceren wordt het heel moeilijk.

Lohan is alleraardigst in dit rampgebied. Deen's eerste mainstream rol valt weinig over te zeggen, wel dat zijn personage enorm slecht geschreven is en een heel ongeïnspieerd aftreksel is van Patrick Bateman. Als het dan nog niet erger kon verzandt het op het einde ook nog eens in een uitermate slecht uitgewerkt clichematig thrillertje.

Dan is er altijd nog de hoop dat Schrader en Ellis dit bewust gedaan hebben. Deze leegte staat symbool voor de leegte die The Canyons illustreert. Al wordt de film er zelf niet beter op en qua filmmaken wordt het niet ongeïnspireerder dan dit. Totale gebrek aan creativiteit en liefde voor het medium. Dit is dus de laatste film die ik heb gezien voordat ik op vakantie ga, en het is vrij duidelijk dat ik die vakantie nodig heb. Dank u dhr. Schrader en Ellis.

avatar van De Knip
Geweldig dit! Ik zie eerst een gemiddelde (erg laag), lees daarna jullie uitzinnige vreugde over de trailers - denkende dat het ironisch is bedoeld - om vervolgens te constateren dat jullie eerst écht serieus enthousiast waren over de trailers. Deze ga ik in ieder geval lekker mijden.

avatar van Macmanus
Terrible!

Alles is echt vreselijk aan deze film. Opvallendste is het schrijfwerk misschien wel. Easton Ellis, is al een tijdje erg passe maar weet wel hoe je een beetje moet schrijven. En als je dan ook nog een scenario schrijver met een vrij aardige staat van dienst als Schrader hebt. Zou je verwachten dat, dat deel op zijn minst nog wel oké zou zijn. Nou nee, slechter kan bijna niet. Iets wat ook pijnlijk is, is een pornoacteur die een echte rol moet spelen. Sasha Grey werd slim gecast als zichzelf in Entourage en een callgirl. Maar hier moet Deen gewoon een groot deel van de film dragen. Het is iets wat veel pornoacteurs stiekem ambiëren en als ze dan de kans krijgen zie je ze het proberen, en hopen dat ze nu die stap omhoog maken. Maar het is gewoon kijken naar amateur toneel. Als de film nog niet genoeg has beens heeft, krijgen we ook nog Lohan erbij. Wat een trainwreck is dat. Ze is de enige die nog een beetje kan acteren maar ze kan weinig met de dialogen. En je kan je ogen niet afhouden van die rare jukbenen en mond die vol zijn gespoten met botox op 27 jarige leeftijd!

Had gelezen dat Lohan 25 procent krijgt, investeerders nog een keer 25, Schrader zelf ook 25 en volgens mij Easten Ellis ook 25. En het koste maar 250.000 euro. Dus waarschijnlijk is dit een soort arthouse manier om een Asylumpje te pullen. Een waardeloos simpel filmpje maken en dan maar wat DVD's met Lohan er groot op uitbrengen, of Deen en Lohan in een pikant jasje zodat een oude man denkt een pornotje te pakken te hebben. En lekker wat geld binnen harken.

Nou laten we hopen dat al deze mensen terug gaan naar de kelder waar ze uit ontsnapt zijn en ons met rust laten.

1 ster.

avatar van goongumpa
Ja, Schrader en Ellis gaan blijkbaar écht niet samen. Niemand heeft zijn stempel op de film kunnen (durven?) drukken. Dat had Schrader wel moeten doen. Ofwel had hij voor de Rules of Attraction aanpak moeten kiezen (campy zelfbewuste wansmaak), ofwel voor een serieuze psychologische thriller. Maar dan hadden de dialogen wel heel veel beter moeten zijn. Die Deen z'n foute pornogewoontes (overdreven blikken, camerabewustheid) heeft Schrader er ook niet uitgekregen.
Mislukte, lege film. Voor een aantal mooie camerabewegingen en een nummer van A Place To Bury Strangers: 1,5*.

Er is bijna niets niet irritant aan deze film, met uitzondering van een verrassend aardige pornodebutant Deen, een mooi huis en de tieten van de verder verlepte Lihan.

avatar van timmienoelie
Zinloze film.

Lang geleden dat ik nog zo'n erbarmelijk slechte acteerprestaties heb gezien. Het zal vast en zeker wel bedoeld zijn door Schrader en Ellis (hoop ik voor hun) om een soort van b-movie sfeer te creëren, maar het werkt niet. Voel me persoonlijk ook helemaal niet goed bij deze film. Alsof Schrader gewoon een zeer gefrustreerde oude man is die wat aanstellerig probeert te verkondigen dat "Cinema" dood is met behulp van beelden van verlaten bioscopen en een of andere mislukte dialoog die Lohan ergens in de film probeert te beginnen over de passie die uit films is verdwenen.
Ik kan best geloven dat de passie bij jou weg is Schrader, maar doe dan niet alsof er nergens geen goeie films meer worden gemaakt. Puur een kwestie van kortzichtigheid aan jouw kant.

1,5* voor het begin waar je nog hoopt dat het iets zal worden en de mystiek die gedurende heel de film aanwezig is.

Wat voor een saaie film was dit

De trailer was nog goed , maar de film

avatar van goongumpa
timmienoelie schreef:
Ja, dat vond ik idd ook fout... Zeker in combo met de film

Ik gok een zelfbewust grapje in het script van Ellis dat Schrader te letterlijk heeft uitgevoerd?

Wel erg negatief hierboven allemaal. Er had wat meer spanning in mogen zitten, maar toch 1,5 uur vermaakt met deze film.
Vooral Lindsay Lohan heeft me blij verrast. Nooit een film van haar gezien, maar ze trekt de camera echt naar zich toe. James Deen deed het soms aardig, soms houterig, maar voor een eerste niet-porno film zeker niet slecht. Vooral de omslag in controle is erg mooi in beeld gebracht.
Anyway, verwacht niet te veel, maar mooie beelden, mooie mensen, een luchtig verhaaltje en vermakelijk.

avatar van jippie2010
Zonde van mijn tijd!
Wat een belabberd niveau!
Geen diepgang en saaie personages.
*1,5

avatar van mjk87
Niet om doorheen te komen. Zwak acteerwerk en oninteressante personages, en laat dat nu net het belangrijkste in de film zijn. Van de inhoud moet de film het hebben. Dan mag er af en toe een aardig shot zijn (die eerste minuut is zelfs bijzonder fraai te noemen) en af en toe aardige muziek, het is gewoon dat ik me de pleuris verveelde. Ook door de wat saaie regie met veel statisch cameragebruik en veel gesprekken, zonder dat er iets wezenlijks gebeurt. 0,5* is dan het enige dat ik geven kan.

avatar van fritsy
Snap al niet dat ze die Lindsay Lohan aan het vreten houden.

De titel "The Canyons" van deze film, heeft dat betrekking op het decolleté van Lindsay Lohan

Zwaar onderschatte film met zwaar onderschatte actrice.
Het verhaal achter de ontstaansgeschiedenis van deze film was uitgebreid te lezen op de site van The New York Times en NRC en al een verfilming op zich waard.

De makers hebben deze film over de teloorgang van de film(industrie) te letterlijk opgevat en hebben een nietszeggende, uitermate dunne en eigenlijk idiote productie gemaakt die tussen soap en softporno inzit. Het verhaal is niet origineel, de personages zijn nauwelijks interessant, de dialogen hebben geen inhoud en de cast speelt slecht (of speelt juist passend bij een softporno film). Kortom geen inspiratie en oppervlakkigheid troef.

avatar van Fortune
GoldGV schreef:
Zwaar onderschatte film met zwaar onderschatte actrice.

Inderdaad, deze film wordt door de zogenaamde critici ook vergeleken met films zoals Iron Man en gezien het budget en wat mij betreft ook een nieuwe manier van filmmaken via kickstarters zonder inbreng van studio's een waardige film. Meer een (sociaal) experiment dan een film maar hopelijk een opmars naar meer films die het zonder studio's kunnen maken maar met hulp van de people!

Nare kille en ongemakkelijke film nog een paar van deze draken en de carrière van Lindsay Lohan is dan helemaal over.

In deze verdere futloze en emotieloze film doet Lindsay Lohan de titel eer aan om haar Canyons een aantal keren te tonen aan het publiek. En eerlijk gezegd is dat ook het enige leuke (ook het andere bloot) aan deze film. Qua verhaal (soort van "swingers" verhaal) stelt het allemaal weinig voor en hetzelfde geldt voor de uitvoering (wel veel bloot), hoewel sommige plaatjes van Hollywood er wel fraai uitzagen. De film staat betiteld als een Thriller en dat is het ook, maar wel een zeer slechte en saaie want het hele verhaal is totaal niet boeiend en echt veel gebeurt er ook niet. Ook wordt er veel te veel in gepraat terwijl de dialogen juist vaak geestdodend zijn. Van de cast moet je natuurlijk ook niet veel verwachten maar in alle eerlijkheid moet ik wel bekennen dat Lindsay Lohan er wel aardig uitzag met haar melkachtige lichaam.

P.S. wel geinig dat men voor deze film ook een echte porno-acteur heeft gecast in de vorm van Chris Zeischegg (als Reed), hij speelde ook even met zijn "willie".

Theunissen schreef:

James Deen is zelf ook geen koekenbakker in de industry hoor .

Naomi Watts schreef:

James Deen is zelf ook geen koekenbakker in de industry hoor .

Inderdaad (helemaal aan me voorbij gegaan) en voor een porno acteur deed hij het nog niet eens zo slecht. Zowel James Deen als Chris Zeischegg hebben in hun leven van velen vrouwen (jong t/m oud) gesnoept en nu mochten ze even met Lindsay Lohan spelen (Chris Zeischegg heeft haar wel niet aangeraakt). Lindsay Lohan zou overigens niet misstaan in de porno industrie.

Ze mag rustig eens een sextape maken zoals o.a. Montana Fishburne, Shauna Sand en Tila Tequila ook hebben gedaan.

avatar van blurp194
Rare film.

Er is van alles mis mee, en vooral het script van Brett Easton Ellis is veel te zwak - niet alleen omdat we zijn visie op de leegheid van het bestaan al veel te vaak gezien hebben, maar ook omdat dit verhaal gewoon domweg te dun is. De karakters zijn te plat, de dialogen zijn te suf en wat er gebeurt is te saai.

Regie en editing zijn ook helemaal mis. De openingsscene al voelt onecht, is lelijk in beeld en zit vol met krampachtig aanvoelend acteren - waarvan je nog kan denken daar dat dat bedoeld is, maar de rest van de film komt niet echt beter over. Toch zitten er wel degelijk een paar goeie scenes tussen, waar vooral Lohan en Deen eigenlijk best redelijk zijn. Maar dat is niet genoeg om het zaakje te redden.

Leuk artikel in de New York Times overigens : link

Jammer. Met een wat meer geïnspireerde regie en een beter verhaal had er best iets moois uit kunnen rollen. Wellicht zelfs als Soderbergh de editing had gedaan...

avatar van Roger Thornhill
Van Less than zero was ik zeer onder de indruk, en ook American psycho kon me wel boeien, maar na zijn vijfde boek legde ik Bret Easton Ellis definitief opzij, want noch zijn thematiek noch zijn personages noch hun levenswijze vertoonde ook maar enige ontwikkeling of vooruitgang. 28 jaar na dat beroemde debuut blijkt Ellis nog altijd over dezelfde thema's, personages en levenswijze te schrijven, en dat heeft een werkelijk stomvervelende film opgeleverd. Ik geef er toch niet een halve maar een hele ster aan vanwege de aardig spelende James Deen, die me af en toe aan Paul Reiser in Aliens deed denken (ik moet bekennen dat ik vóór deze film niet van zijn eigenlijke beroep op de hoogte was), maar veel goeds kan ik er verder niet over verzinnen.
        Omdat hij ooit het script voor Taxi driver heeft geschreven blijf ik Paul Schrader volgen, en recentere films als Affliction en The walker waren ook zeker de moeite waard, maar man man wat moet het moeilijk zijn om je waren in Hollywood te slijten als je je daarvoor tot pulp als dit moet verlagen. Het artikel waar blurp194 hierboven naar verwijst is hilarisch.

kevinverwijst
ik vond The Canyons wel een leuke film, heb hem nu twee keer gezien al moet ik wel zegge, als Lindsay Lohan er niet in had gezeten had ik geen aandacht besteed aan deze film. Ik vond ook dat Lindsay en die Nolan Funk de enige twee acteurs waren die ook echt konden acteren. Die kerel James Deen was zooo slecht! irriteerde me mateloos aan hem snap echt niet dat ze hem gekozen hebben voor die rol. maar goed. *** voor Lindsay.

avatar van nightbreed
Lindsay Lohan en een pornoster in de hoofdrol. Dat zegt wel genoeg over het niveau van deze film lijkt me.

avatar van Decec
Een matige drama/thriller film...
Matig verhaal...
Het gaat ook over seks...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...

hankdigger schreef:

Helemaal eens met hankdigger. Door die slechte reacties had ik al besloten deze film van m'n lijstje te schrappen, maar toch maar geprobeerd. Geen idee waar die lage score hier en op IMDb vandaan komt. Zal dus wel aan mij liggen. Maar zo beroerd is dit verhaal niet. De firma list en bedrog aan het werk. Iedereen bedondert iedereen. Met een onvermoede uitkomst.

Lindsay Lohan is niet verkeerd met haar sproeten. Had haar nog niet eerder gezien. De rest van de cast doet het best redelijk. James Deen heeft precies die foute uitstraling die voor deze rol nodig is. Maar waar ik me vooral mee heb vermaakt zijn de beelden van Hollywood, Melrose Place, Sunset Boulevard en dat fantastische huis in de heuvels van Malibu. Prachtig dat contrast met die verlaten en vervallen bioscopen.

Deze film is misschien ook wel een opgestoken vinger van Paul Schrader naar Hollywood. Film gemaakt vrijwel zonder budget en zonder steun van de studio's en de productiemaatschappijen. Wie het artikel in de NYT leest (bedankt voor de link blurp194) begrijpt niet dat deze film de bioscopen heeft gehaald. Prachtig kijkje achter de schermen van hoe moeizaam het maken van een film vaak is.

avatar van Bad Kitty
Ik was benieuwd naar deze film maar wat een teleurstelling. Waardeloos verfilmd, totaal niet boeiend, geen diepgang niks, jammer!
Lindsay speelt niet slecht maar het helpt niet bij deze film. 1 Ster dan toch nog vanwege de twee sexy mannen die een hoofdrol spelen en dan met name James Deen, mijn Mr. 50 shades of Grey
James Deen ..