Die Zwölf Geschworenen (1963)

1 stem

West-Duitsland

geregisseerd door Günter Gräwert
met Heini Göbel, Herbert Bötticher en Siegfried Lowitz

Heeft een 18-jarige immigrant, die aflomstig is uit de sloppenwijken, zijn vader in koelen bloede vermoord? De twaalf juryleden moeten een unaniem vonnis vellen op het proces. Eerst lijkt de uitspraak, aan de hand van twee getuigen, vast te staan. Maar na de eerste stemronde blijkt dat er slechts elf van de twaalf juryleden 'schuldig' stemmen. Nummer 8, een architect en familieman, heeft zijn twijfels. Dit leidt tot verontwaardiging bij enkele andere mannen, die waarschijnlijk een snelle uitspraak willen om het proces zo snel mogelijk te beëindigen.

Moet een uitstekende remake zijn van 12 Angry Men (1957)