Stvorylka (1955)

1 stem

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Karol Krska en Jozef Medved
met Jozef Króner, Frantisek Dibarbora en Viliam Záborsky

In een klein Slowaaks stadje zijn in 1910 de verwachtingen hooggespannen naar aanleiding van het jaarlijkse bal: het grootste evenement van het jaar. De komst van een regiment soldaten zet de gemoederen van de hele gemeenschap weer op zijn kop. Om hun verloofdes te scheiden van de soldaten, proberen vele mannen het hele bal maar af te gelasten. De burgemeester en de regimentscommandant besluiten echter dat het geheel koste wat kost doorgang moet vinden.

avatar van Baggerman
Flauwige komedie met een slap verhaaltje. Wèl mooi zijn de kostuums, rekwisieten en het inkijkje in hoe zo'n bal verliep in die vervlogen tijden. In hogere kringen was het elkaar ten dans vragen aan strenge regels gebonden. Zomaar op een meisje aflopen en haar ten dans vragen, was uit den boze. Als een jongen met een meisje wilde dansen moest hij eerst toestemming vragen, waarna jongen en meisje elkaars namen in haar balboekje schreven bij een bepaalde dans.

De dansen zelf en de choreografie daarvan zijn ook wel leuk om eens gezien te hebben.