• 12.442 nieuwsartikelen
  • 166.890 films
  • 10.787 series
  • 31.046 seizoenen
  • 624.853 acteurs
  • 195.352 gebruikers
  • 9.130.969 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sirocco (1951)

Drama / Actie | 98 minuten
2,95 63 stemmen

Genre: Drama / Actie

Speelduur: 98 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Curtis Bernhardt

Met onder meer: Humphrey Bogart, Märta Torén en Lee J. Cobb

IMDb beoordeling: 6,2 (2.827)

Gesproken taal: Arabisch en Engels

Releasedatum: 18 januari 1952

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Sirocco

"BEYOND CASABLANCA... Fate, in a Low-cut Gown, Lies in Wait for Bogart!"

In 1925 in Damascus verhandelt Harry Smith stiekem wapens aan de rebellen van Emir Hassan. Verder is Smith een handelaar in voedsel. De Fransen dwingen hem om zijn voedsel aan hen te verkopen. Dan raakt hij geïnteresseerd in de maîtresse van Officier Feroud, Violette.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Col. Feroud

Gen. LaSalle

Major Jean Leon

Balukjiaan

Nasir Aboud

Flophouse Proprietor

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van gotti

gotti

  • 14041 berichten
  • 5723 stemmen

Duidelijk één van de minste films uit de NL Bogart-box.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6794 berichten
  • 2423 stemmen

Ja, hij had er eigenlijk niet in mogen zitten. Het verhaal is een rommeltje en het gaat ook eigenlijk nergens over. Het einde vind ik ook vreemd.

De mysterieuze sfeer, de haat-respect-verhouding van Bogart en de officier, de knappe Marta Toren en ook het spel van Bogart maken het toch nog een 2,5


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3571 stemmen

Prima film, vooral door de aanwezigheid van Bogie en Cobb.

4*


avatar van Fikret8

Fikret8

  • 6131 berichten
  • 4186 stemmen

Jammer van het barslechte einde. Verder een vrij gemiddele film.


avatar van 606

606

  • 23817 berichten
  • 11938 stemmen

Zeer aardige film met een leuk verhaal beetje lord of war in een oud jasje.

Bogart speelt weer erg goed.

3,5 ster


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Aardig filmpje, maar geen hoogstaander. Het iets wat plotselinge en (zoals gezegt) rare einde geeft een nare nasmaak. Een prima Bogart en een interessant liefdesverhaal maken dit nog een leuk filmpje.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een voorspelbare spionagethriller, spelend in het Damascus van 1925. Humphrey Bogart (met vlinderdas) droeg deze productie. De rol van de mysterieuze, cynische en amorele ketting rokende voormalig verslaggever/wapensmokkelaar, die bovendien van de zwarte handel leefde, was hem op het lijf geschreven.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1984 berichten
  • 1902 stemmen

Ik wist op voorhand dat deze als een mindere film in het Bogart oeuvre beschouwd wordt. Niettemin, of net daardoor, heb ik toch genoten van deze grimmige oorlogsfilm waarin cynisme hoogtij viert, niet in het minst door het personage dat Bogart neerzet. Wapenhandel, heling, mensensmokkel; you name it. Het einde van de film is dan ook een logisch gevolg van de toepassing van de Hays Code die op dat moment nog van toepassing was.

De actualiteit in Syrië geeft deze film spijtig genoeg nog een extra tragische dimensie.

Hoewel deze film niet behoort tot de klassieke canon valt er voor de filmliefhebber voldoende te rapen. Al was het maar voor de prachtige zwartwitfotografie in de labyrintachtige decors. De credits hiervoor gaan naar Burnett Guffey, die in later jaren oscars zou winnen voor zijn werk in From Here To Eternity (1953) en Bonnie And Clyde (1967). Fijn dat kwaliteit altijd komt bovendrijven dus.


avatar van mrklm

mrklm

  • 9138 berichten
  • 8654 stemmen

Humphrey Bogart was zelf niet bijzonder te spreken over deze door zijn eigen productiemaatschappij gemaakte, iets te opzichtige pseudo-remake van Casablanca. Bogart speelt de rol van wapensmokkelaar Harry Smith die vanuit Damascus profiteert van de strijd die rebellen leveren tegen de Franse autoriteiten. Zijn lucratieve handel komt in gevaar wanneer Colonel Feroud [Lee J Cobb] de zaak begint te onderzoeken en al snel weet hoe de vork in de steel zit. Harry maakt het zichzelf nóg lastiger wanneer hij zijn zinnen zet op Ferouds maîtresse Violette [Marta Toren].

Gezien de huidige politieke verhoudingen in Syrië zou je het verhaal - en de situaties - gemakkelijk kunnen plaatsen in het Damascus van nu. De hernieuwde actualiteit van dit thema geeft deze film een hernieuwde relevantie. Bogart is degelijk, Cobb is prima en met Everett Sloane en Zero Mostel zijn ook de bijrollen vrij goed bezet. Maar het grootste probleem van deze Casablanca-kloon is de zwakke vertolking van Toren die te weinig charisma en autoriteit heeft om haar sleutelrol het gewicht te geven dat nodig is.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21675 berichten
  • 4622 stemmen

Toch best een beetje raar. Bogart was voor zichzelf begonnen om meer vrijheid van rollen te krijgen. En de resultaten van vandaag en gisteren zijn geen unieke en bijzondere rollen, maar varianten op zijn grootste succes, Casablanca. Het schijnt dat Columbia hem er bijna toe dwong.

Bogart is in een exotische plek in oorlog. Raakt verzeilt in een driehoeksaffaire. Heeft gedoe met beide kanten in het conflict. Hoewel de film in Damascus speelt, heet hij niet zo, maar is de titel een tamelijk willekeurig ander exotisch woord. Bogart is opvallend bedenkelijk als een wapenhandelaar ogenschijnlijk zonder overtuigingen en principes. Maar het is geen Casablanca 2. Dit is veel minder een romantische film en de morele kant van de film is veel grijzer.

Geweldig is Sirocco niet. Duidelijk sterker dan Tokyo Joe is de film wel. Waar in die film de driehoeksverhouding het sterke punt is het hier eerder het zwakste punt, maar de film neemt er ook weinig tijd voor. De rol van Bogart en de verhouding tot zijn omgeving (Syrië) is interessanter. De film speelt in 1925 tijdens de Syrische opstand tegen de koloniale Fransen. Na de oorlog ging de wereld door een dekolonisatieproces en deze film laat een strijd zien die toen al voltooid was. De film laat de Fransen zien als onderdrukkers.

Sirocco is niet in Syrië gefilmd, maar gewoon in de studio en dat lukt vrij aardig. Maar veel meer dan een soort onduidelijke duistere plek in een exotische wereld is het ook niet.