Linhas de Wellington (2012)

Alternatieve titel: The Lines of Wellington

Portugal / Frankrijk
Oorlog / Historisch

geregisseerd door Valeria Sarmiento
met John Malkovich, Catherine Deneuve en Isabelle Huppert

Op 27 september 1810 werden de Franse troepen onder bevel van maarschalk Massena verslagen in de Serra do Buçaco door het Engels-Portugese leger van generaal Wellington. Ondanks de overwinning zijn de Portugezen en Britten gedwongen om zich terug te trekken van de Fransen, die numeriek in de meerderheid zijn, om ze naar Torres Vedras te lokken, waar Wellington versterkte linies heeft gebouwd die nauwelijks te overwinnen zijn. Tegelijkertijd organiseert het Anglo-Portugese commando de evacuatie van het gehele grondgebied van het slagveld en de linies van Torres Vedras, een gigantische operatie, die moet voorkomen dat de Fransen hier benodigdheden kunnen verzamelen. Dit is het decor voor de avonturen van verschillende personages uit alle sociale milieus - soldaten en burgers, mannen, vrouwen en kinderen, jong en oud - die ondanks de oorlog en de verwoestingen hun dagelijkse routine proberen te hervinden.

In competition at the next Venice Film Festival.

avatar van SnakeDoc
Kwam toevallig terecht op de officiële site , maar daar staan al best wat mooie plaatjes.

Ben hier dus wel benieuwd naar.

Een regelrechte teleurstelling en met 151 minuten een (te) lange zit. De in de omschrijving genoemde acteurs zette(n) mij op het verkeerde been want zij blijken slechts sporadisch te bewonderen (John Malkovich maakt nog de beste beurt). De statische film lijkt meer op een tv-serie, zwoegt van de ene scène naar de andere en je zit tevergeefs op een gevecht te wachten. De regisseuse focust, buiten de vlucht van de vijand, teveel op subplots; bovendien komt de menselijke kant nauwelijks aan bod (er is een teveel aan personages maar geen karakterontwikkeling).
Ik was verbaasd toen ik las dat deze productie filmprijzen gewonnen heeft, maar bij nader inzien gaat het om Portugeze awards (zijn waarschijnlijk gekleurd).

avatar van Onslaught
Wat een trage film.

Ondanks dat dit zich afspeelt tijdens de Napoleontische oorlogen, weet het deze film mij voor geen moment te boeien. Het verhaal is traag en saai. De personages zoals gauke al aangeeft worden nauwelijks goed uitgewerkt. Gevechten komen nauwelijks in beeld, op een aantal kleine schermutselingen na. Daar komt nog bij dat deze film gewoon veel te lang is om een gemiddelde filmkijker te boeien.

avatar van fritsje
waardeloze,saaie ,flauwe en veels te lange film !boeit voor geen minuut.er doen beroemde acteurs mee maar die spelen maar enkele minuutjes.slechte film ,ga deze vooral niet zien tenzij je slaappillen op zijn !!!!

Geeuw....
Je hebt na een paar minuten door dat iets echt niet goed zit met deze film en het allicht lage budget is slechts één van de redenen. Decormatig : zéér zwak, de fameuze oninneembare linies van Wellington bestaan uit een paar bulten aarde die je in de duinen zelf meer overtuigend kan neerpoten. Figuranten : Maarschalk Massena en Duke Wellington beschikten blijkbaar elk slechts over een leger van een paar voetbalploegen groot... Hoofdrolspelers : Catherine Deneuve was duidelijk gehaast om deze produktie te verlaten. Malkovitch overtuigt niet maar dat is aan zijn saaie niets terzakedoende 'lines' met zijn portretschilder te wijten...etc... 2 overtuigden er wel, Nuno Lopes, de Portugese sergeant en Marcello Urgeghe, de Britse majoor (die wel als Wellington zou overtuigd hebben) maar zij kunnen deze gemiste kans niet redden... De uiteindelijke clash tussen de 2 legers zou uiteindelijk niet doorgaan en dat ware met deze film ook beter geweest...

Mooie kostumering, decors en locaties.
Ook goed is dat elke nationaliteit in deze film zijn eigen taal spreekt, vind ik altijd een pluspunt.
Maar dan is het positieve over deze film wel gezegd.
De prent is eindeloos saai, veel te lang bovendien.
Ik zet niet makkelijk een film af, ook deze niet, kwestie van een objectieve beoordeling te kunnen schrijven, maar ik heb bij deze film toch enkele keren veel zin gehad om op de stop knop te drukken hoor.
Snel vergeten.. ppfff

avatar van stalker
jammer van de negatieve reacties hier. Het product design en de fotografie van deze film zijn echt fantastisch!

lezertje
Prachtige verfilming over Napoleons mislukte poging om Portugal te veroveren. Regisseur Valeria Samiento getuigd van een gedurfde aanpak om zich niet te focussen op spectaculaire veldslagen, maar om juist in te zoomen op de kleine details van het humanitaire leed van het individu.
Wat ook pleit voorde film is dat de soldaten in hun oorspronkelijke taal spreken, dus Frans, Portugees en Engels.
De film had korter gekund, maar dan hadden we veel moois gemist.

avatar van blurp194
Op zich erg mooi.

Een voor mij tamelijk onbekende geschiedenis - nouja, er is ook wel eens een tv serie over geweest waar ik wat delen van gezien had. Potentieel erg interessant, en dan zo'n megalomaan grootse productie met een hele bus vol bekende en beroemde acteurs. Die ook nog eens allemaal de goede taal spreken, joepie.

De regisseuse durft het dan ook nog eens aan om niet de beroemde acteurs zo lang mogelijk uit te nutten, maar in plaats daarvan minutenlang de kont van een of ander paard in beeld te brengen. Dat lef heeft dan wel de keerzijde dat een groot deel van het potentiele publiek afhaakt. Op zich jammer, want het idee was best goed. Hoewel de mozaiekvertelling misschien ook wel gedoemd was tenonder te gaan tegen het decor van de ontbrekende veldslagen - het is wellicht ook gewoon teveel geweest, wat Sarmiento hiermee geprobeerd heeft. Had het beter geweest om wat minder draadjes te volgen misschien? Of helpt het als we de film een paar keer proberen uit te zitten?

Zover is het nog lang niet. En tot dat moment, blijft het erbij dat Sarmiento zich vertild heeft, en een magistrale poging heeft gedaan die niet echt gelukt is.

avatar van Querelle
Op zich best een taaie film, maar toch ook boeiend hoe een enorm aantal personen gevolgd wordt, van laag tot hoog. De film heeft niet echt een premisse. Het is wat het is. Sommige personages gaan dood andere overleven of hebben als ze weer te voorschijn komen, intussen allerlei andere dingen meegemaakt. Generaal Wellington (John Malkovich met perfect Brits accent) heeft het alleen over de schilderijen die van hem en van het slagveld worden gemaakt en over de steak Wellington die naar hem vernoemd is. Ieder personage heeft wel een eigenaardigheid wat hem heel erg kenmerkt en dat gaat alle kanten op. Van heel pervers of ongevoelig tot heel kwetsbaar of devoot.
Visueel is de film erg arm van kleur en de kadrering is vaak zo dat de hoofdpersoon in een scene, juist niet in het middelpunt van het kader staat, maar aan de zijkant of verder weg. Om die reden had ik soms zelfs wat moeite om personages te herkennen of uit elkaar te houden. Ik snap dan wel waarom mensen gaan afhaken op den duur. Maar aan de andere kant zijn de beeldcomposities wel gewoon goed gedaan en wordt er een heel authentiek en gedetailleerd beeld gegeven van een groots opgezette evacuatie tijdens de herovering van Portugal anno 1811.
De shots die met een verrekijker effect zijn gemaakt waren het mooist. Net schilderijen.

De film is door Raoul Ruiz voorbereidt en Isabelle Huppert, Michel Piccoli en Catherine Deneuve komen maar één keer voor in een vrij korte scene, die overigens wel erg grappig is.

avatar van McSavah
Ik heb deze al vaak op BD proberen te kopen, maar er is nogal veel onduidelijkheid over de speelduur die op iedere release lijkt te verschillen. Hij is in best veel Europese landen uitgebracht.

avatar van Querelle
Tot mijn verassing stond hij in het KPN on demand aanbod, ergens achterin de lijst. 151 minuten.