menu

Waste Land (2014)

mijn stem
2,75 (63)
63 stemmen

België
Thriller
97 minuten

geregisseerd door Pieter Van Hees
met Jérémie Renier, Natali Broods en Peter Van den Begin

Leo Woeste woont samen met zijn vriendin Kathleen en haar vijfjarig zoontje Jack in een wijk in Brussel. Als hoofdinspecteur Moordzaken komt hij dagelijks in aanraking met de onderbuik van de stad en vecht hij een soort persoonlijke guerrilla uit tegen de zieken van geest die de stad bevolken. Maar het criminele Waste Land brengt hem steeds meer aan het wankelen. Zijn gezin en de nodige dosis xanax houden hem gaande.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=S8y3Gt708zI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van sinterklaas
3,0
Reuze benieuwd naar! Pieter van Hees is gewoon goed!!

avatar van Zandkuiken
3,5
Trailer ziet er dik in orde uit. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de hoofdrol echt speciaal voor Matthias Schoenaerts was geschreven, die uiteindelijk uit het project stapte om aan zijn Hollywoodcarrière te timmeren. In de trailer lijkt het wel bijna alsof Renier Schoenaerts imiteert, maar hij straalt toch niet dezelfde dreiging, rauwheid uit.

Niettemin een must-see na Linkeroever en Dirty Mind, 2 geweldige films.

avatar van Mr Thee
Erg benieuwd naar, combi van filmmuziek en beelden in de trailer, voorspelt een hoop spanning.

avatar van Ceeda7
2,0
Gezien op Filmfest Gent. Ik wist niet wat ik van deze film moest verwachten en had weinig.

Ik hoopte op een donkere thriller die in het begin bleek te overheersen, maar al snel keerde de toon naar een té deprimerende (mysterieus) drama.

Renier speelt zeer sterk (volgens mij meer emotioneler en op een frele manier <=> Schoenaerts zou hier in deze film ook passen met zijn agressieve doch labiele neerzetting zoals in Rundskop maar dit zou de film een andere toon geven) en houdt de film recht, maar het script kon mij niet echt bekoren. Hier en daar wel mooie stills en goed gefilmde fragmenten op technisch niveau.

De helft lijkt mij ok. 2,5*

avatar van FinkPloyd
4,0
Het begin van deze film is echt sterk en de sfeer zit meteen goed. De setting Brussel (een stad die mss wel interessanter is dan de rest van Vlaanderen gecombineerd) wordt erg knap gebruikt en dito in beeld gebracht, met focus op de kanaalzone en de Matonge-wijk. In Linkeroever zagen we al iets soortgelijk. Er zijn meteen een paar heel sterke scènes zoals de worstelmatch en de daarop volgende dialoog. Maar na een tijdje (kan het precieze moment niet definieren) begint het scenario wat te haperen; het tempo gaat er wat uit en de neergang van het hoofdpersonage is toch wat ongeloofwaardig. Het surrealistiche einde vond ik dan weer wel geslaagd.
Er moet ook wel gezegd worden dat Jeremie Renier echt een tour de force levert, indrukwekkend! (stiekem blij dat deze rol bij hem is beland) Maar het acteerwerk is straf over de hele lijn, met tal van goed in de verf gezette bijrollen.

avatar van Ceeda7
2,0
FinkPloyd schreef:
Het surrealistiche einde vond ik dan weer wel geslaagd.


Hi FinkPloyd, wat vond je dan surrealistisch op het einde?

avatar van FinkPloyd
4,0
Ceeda7 schreef:

Hi FinkPloyd, wat vond je dan surrealistisch op het einde?


Wel, kan enkel mijn interpretatie zijn, maar voor mij leek het erop dat toen Leo via de kelder van de slangendokter afdaalde, hij in Congo terechtkwam. (Hoewel dat hele gedeelte uiteindelijk fantasie blijkt te zijn...)

avatar van Ceeda7
2,0
Ah ok, niet bij stilgestaan. Ik dacht zelf dat Leo het ritueel zou ondergaan in die kelder zoals de persoon waarop hij op zoek naar was (die passage kreeg je eerder te zien toen die persoon een mes in de buik kreeg in een kelder). Maar zelfs dit was niet het geval . Maar van surrealisme kan wel sprake idd, ook al is het duidelijk dat Leo erg ziek was op het eind (chizofreen?), of ben ik hier weer verkeerd?. Maar wat was nu eigenlijk de bedoeling van Pieter van Hees met deze film, ik snap het niet.

avatar van _Vinck_
Ik zou deze film supergraag zien, maar hoe of waar?

3,5
Vanavond in filmclub Oostende herziening van deze film.

avatar van _Vinck_
Je bericht te laat gezien...enig idee wanneer een DVD release gepland is?

avatar van Henry Spencer
3,5
Zeker een waardige afsluiter van de trilogie (eigenlijk vond ik Dirty Mind de minste van de 3).
Bij Pieter Van Hees heb ik het gevoel dat hij nog niet zijn magnum opus gemaakt heeft, maar daar aardig naartoe aan het werken is.
Erg goed en veelbelovend in Waste Land zijn: het scenario, de sfeer, de dialogen, de soundtrack en de geluidseffecten, de fotografie en de meeste van de acteerprestaties (de Vlaamse acteurs wat minder, zoals gewoonlijk).
Voornaamste minpunt: de ontknoping. De scène met de steekpartij deed me te sterk denken aan de ontkopingen van andere films zoals Black Swan en Fight Club. Wel briljante films om mee te vergelijken, dus geen schande daar, maar natuurlijk niet helemaal verrassend of origineel. Los van deze vergelijkingen is het einde eigenlijk best goed, maar ik kon het niet helemaal uit mijn achterhoofd bannen.
Wel enkele erg pakkende en sterke scènes: de praatsessie voor zwangere koppels, de scène met Jack en Leo op de speelplaats op het einde, de scènes van Leo met zijn vader waren ook wel krachtig.
Ik zeg het: het zit er duidelijk in bij Pieter Van Hees ! Ik wacht nog op die ene film waar alle stukjes precies op hun plaats vallen en dan maakt hij volgens mij één van de beste Vlaamse films aller tijden.

avatar van Henry Spencer
3,5
FinkPloyd schreef:
Het begin van deze film is echt sterk en de sfeer zit meteen goed. De setting Brussel (een stad die mss wel interessanter is dan de rest van Vlaanderen gecombineerd) wordt erg knap gebruikt en dito in beeld gebracht, met focus op de kanaalzone en de Matonge-wijk. In Linkeroever zagen we al iets soortgelijk.

Inderdaad: Van Hees weet de socio-culturele achtergrond en geschiedenis van België erg goed uit te buiten als setting voor een afdaling in de donkerste krochten van de menselijke geest. Bewijs dat het beter is dat een regisseur beter films maakt over een land, cultuur en volk dat hij werkelijk kent en waar hij zelf deel van uitmaakt ? Beter dan een Amerikaan die de situatie aan de andere kant van de wereld eens uit de doeken gaat doen of een cultureel ingekleurde versie van historische feiten braafjes binnen de lijntjes van westerse vooroordelen.

avatar van Zandkuiken
3,5
Henry Spencer schreef:
Ik wacht nog op die ene film waar alle stukjes precies op hun plaats vallen en dan maakt hij volgens mij één van de beste Vlaamse films aller tijden.

Ik geloof er ook in. Weer geen foutloze prent van Van Hees, maar ook wel weer eentje waarmee hij zijn talent bevestigt. Jammer dat zijn films een beetje onder de radar lijken te blijven hangen, want voor mij is hij 1 van de beste Belgische regisseurs van het moment.

Ook Waste Land loopt over van de panache. De uitwerking is misschien niet helemaal bevredigend, maar wat een sfeer daar in Matongé. Inderdaad geweldig hoe hij altijd zijn locaties weet uit te kiezen.

Leuke rol trouwens van Peter Van den Begin.

avatar van _Vinck_
Pff wanneer komt deze eindelijk uit zeg?

Was het eigenlijk oorspronkelijk de bedoeling om de film in het Vlaams te doen?

avatar van Henry Spencer
3,5
Ja. Oorspronkelijk ging Matthias Schoenaerts de hoofdrol op zich nemen, maar die haakte af. Toen Jeremie Renier toehapte is er beslist om de film een beetje tweetalig te maken. En dat werkt wel, vind ik. Past bij de meertalige realiteit van Brussel. Beter dan een franstalige acteur die krampachtig doet alsof hij Nederlandstalig is of omgekeerd.

avatar van yeyo
2,0
Begint veelbelovend en sfeervol, maar wat een hoop pseudo-filosofie en nepsymboliek, zeg.. Kan trouwens moeilijk geloven dat het systematisch afwisselen tussen Frans en Nederlands een post-hoc beslissing was, lijkt me perfect te kaderen in het 'West-Europeanen die een beetje in de knoop liggen met hun identiteit en zo' thema dat Van Hees de kijker er wil inrammen (het is nog niet duidelijk genoeg dat het personage 'Leo' heet, maar er moet voor de zekerheid tot tweemaal toe verwezen worden naar Leopold II). Dat zwaarwichtige, 'suggestieve om het suggestieve' gedoe stak me ook al wat tegen in Linkeroever, Van Hees mag dus wel eens een andere plaat draaien wat mij betreft.

avatar van Dying Rose
1,5
Geen compassie.

Matthias Schoenaerts greep uiteindelijk niet naar deze film, waarvoor dank. Anders had hij alweer een ingetogen (en destructief) personage vertolkt – sinds Rundskop doet hij niets anders. Bovendien is het opnieuw een gelegenheid voor zijn vervanger Jérémie Renier om te schitteren. Toch valt het tegen wat dat betreft. Ik verwachtte meer van de sterke acteur.

We zien hoe zijn personage Leo zijn gezin en zichzelf verliest in een moordzaak die hij probeert op te lossen. Hij verzeilt stilaan in een staat van waanzin die heel ongeloofwaardig overkomt. Het verhaal hangt ook half aan elkaar. Er is geen structuur ingebracht en daar waar je bij Rundskop – tevens een rauw verhaal met een in zichzelf teruggetrokken protagonist – met het personage kunt meeleven, voel je hier een grote afstand tussen jezelf als kijker en Leo met zijn gezin. Broods en Renier zijn overigens een vreemde combinatie die niet werkt, te danken aan de afwezigheid van chemie.

2,5
Mooie aangrijpende film over het Kongolese onderwereldmilieu in een intrigerend in beeld gebracht Brussel, Jeremie Renier als vlaming (als spreekt ie grotendeels Frans) en een bloedmooie Natali Broods. Liefde, pijn en autodestructie staan centraal, gedragen door uitstekende acteerprestaties van Renier en Broods. Prima regie van Pieter Van Hees na Linkeroever en Dirty Mind en leuk om ook nog eens Lange Jojo 'Chef un petit bière' aan het werk te zien... 2,5*

3,0
Deze film zou samen met "Dirty Mind" en "Linkeroever" kaderen in een trio onder de noemer "Anatomy of Love and Pain".
Ok..., maar geen enkel van de drie heeft me kunnen bekoren en dan vind ik deze "Waste Land" nog de beste al was het maar om de sterke prestatie van Jérémie Renier die dan toch een moeilijke rol met karakter vervult.
Anderzijds wel enkele goede scènes maar had het vooral moeilijk om het intrige van het verhaal te aanvaarden.
Brussel, met zijn Nederlands en/of Frans sprekenden, het helpt aan de sfeerschepping maar het taaltje van de modale Brusselaar waar nederlandse woorden Franse uitgangen krijgen en omgekeerd ( een coup d'oeil jeteren, daan joueur van den Anderlecht en een populair manneke Jefke Nord heet en niet petit Josef Nord of jefke Noord) is er niet en zou pas echt de onvervalste sfeer hebben gecreëerd.

avatar van Zandkuiken
3,5
Movsin schreef:
Brussel, met zijn Nederlands en/of Frans sprekenden, het helpt aan de sfeerschepping maar het taaltje van de modale Brusselaar waar nederlandse woorden Franse uitgangen krijgen en omgekeerd ( een coup d'oeil jeteren, daan joueur van den Anderlecht en een populair manneke Jefke Nord heet en niet petit Josef Nord of jefke Noord) is er niet en zou pas echt de onvervalste sfeer hebben gecreëerd.

Bwoa, de typische Brusselaar waar jij het nu over hebt wordt schaarser en schaarser in de binnenstad. Het sfeertje zou ook wat al te gezellig worden op die manier, vrees ik.

avatar van sinterklaas
3,0
Op niveau toch ietsje minder dan van Hees' vorige toppers Linkeroever en Dirty Mind.

In principe beloofd de film heel veel en had ik ergens wel een duistere thriller verwacht. Met dat concept word vrij weinig gedaan en Waste Land blijft helaas hangen bij een te standaard politiefilm in een deprimerend en donker jasje, en dat net iets teveel aandacht besteed aan het gezinsleven van Leo Woeste dan daadwerkelijk de Brusselse onderwereld. Ook de connectie met de politie en de Congoleze maffia blijft houterig en afstandelijk en weet nou niet bepaald te overtuigen. Renier vond ik nog wel redelijk spelen en de vele shots van de troosteloze achterbuurten van Brussel zijn ook mooi en sfeervol geschoten. Het is gewoon jammer dat van Hees hier toch een beetje de plank misslaat en van alles wil, maar niet genoeg zin of motivatie erin steekt. Dit soort termen is al veel vaker gebruikt in films. Ook het einde, die hier door menig mensen als surrealistisch wordt omschreven wist me niet te raken.

Jammer, want van Hees had wel hiervoor twee toppers op zijn naam staan die meer bevatte dan ik had verwacht. Misschien nam zijn zin wel af toen Matthias Schoenaerts dit project naast zich neer heeft gelegd. Grappig trouwens ook dat Renier verdacht veel op Schoenaerts lijkt in deze film.

Niet echt een topper, maar evengoed kijkt deze nog wel prima weg.

3,0*

avatar van K. V.
3,0
Deze eens meegepikt, maar had hier toch wel wat meer van verwacht. Nochtans een mysterieuze sfeer, maar het verhaal weet toch wel wat te slabakken. Het einde was ook niet echt heel duidelijk en bleef toch wat verweest achter.
De cast deed het wel goed en verder zag de film er prima uit.
Jammer, hij had nochtans potentie.

avatar van Tarkus
3,0
Voor mij een onbekende Belgische film deze, maar was er wel benieuwd naar.
Had er eerlijk gezegd met deze cast wat meer van verwacht.
Wie me, opnieuw, aangenaam verraste is Natali Broods, die het in deze film opnieuw uitstekend doet, denk dat we van deze dame nog vele goede dingen mogen verwachten.
De cast bestaat voornamelijk uit Vlaamse acteurs in de hoofdrollen op de eigenlijke hoofdrol na, die wordt gespeeld door de voor mij onbekende Jérémie Renier, die het overigens niet slecht doet.
Maar het scenario is voor veel verbetering vatbaar.
Ken betere Belgische producties in dit genre.

3,0
Beetje traag, beetje warrig soms en absoluut te flitsend gefilmd, maar goed gespeeld en een verhaal dat niet tegenvalt. Maar daarmee is wel alles gezegd.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:59 uur

geplaatst: vandaag om 16:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.