Fu Cheng Mi Shi (2012)

Alternatieve titel: Mystery

China / Frankrijk

geregisseerd door Ye Lou
met Lei Hao, Hao Qin en Xi Qi

Jie Lu weet niet dat haar man Yongzhao een dubbelleven leidt. Op een dag ziet ze hem een hotel binnengaan in gezelschap van een andere vrouw. Haar wereld stort in. Een paar uur later vindt de minnares van Yongzhao de dood bij een aanrijding met een auto. De politie arriveert en de leidinggevende gaat uit van een misdaad.

Heb je hier nog een (korte) toelichting bij Koekebakker??

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ben ook benieuwd. Kritieken op Lou Ye's films zijn nogal eens wisselend, maar ik gaf 'm al drie keer 4 sterren.

avatar van Koekebakker
Oh, zie jullie vragen nu pas.

Ik hou ook van Suzhou River, Spring Fever en Summer Palace, maar vond Mystery teleurstellend. In vorige Lou Ye-films hield ik vooral van de sfeervolle, warmbloedige, impressionistische schetsen van personages en hun leven. Die ontbreken in deze film, die veel 'plottier' is. En dan vond ik ook dat plot niet zo sterk en interessant.

Wel een gave openingsscene.

Malick
Hoewel aangekocht door distributeur Wild Bunch gaan die Mystery niet uitbrengen. Alle hoop is nu gevestigd op het IFFR.

Malick
Malick schreef:

Helaas. Maar ondertussen gaat Artificial Eye Mystery wel uitbrengen op DVD.

Lastige film.

Lou houdt iets teveel vast aan z'n oude stijl. Niet dat daar iets mis mee was (integendeel zelfs), maar dit is een film die het toch wat meer van het plot ipv de personages moet hebben, dus past z'n stijltje iets minder.

Hij durft ook niet genoeg te kiezen tussen het mysterie en het drama, waardoor de film de hele tijd wat op twee benen blijft hinken. Vond vooral het drama gedeelte wat overbodig hier, had liever een iets strakkere, op mysterie (what's in a name) gerichte film gezien.

Toch is dit zeker geen slechte film. Acteerwerk is sterk, Lou is absoluut geen slechte regisseur en er zitten een paar waardige scenes in. Aardige filler dus, maar wetende wie het geregisseerd heeft en kijkend naar bepaalde scenes had er duidelijk meer in gezeten. Al vind ik het ook weer niet zo vreemd dat Lou zich iets meer op de vlakte houdt de laatste tijd.

Knap geconstrueerde film. Na een schokkend begin ontwikkelt zich een psychologisch drama dat verpakt is in een niet alledaags misdaadverhaal. Sommige ontwikkelingen zie je wel aankomen, maar hier en daar weet regisseur Ye Lou toch met een verrassing tevoorschijn te komen. Soms voegt handcamerawerk iets toe aan een film, maar in deze film heb ik dat veeleer als tamelijk storend ervaren.